FAKTA: B og W'en fra 1964 har sejlet Jorden rundt over 185 gange

M/s Lofotens maskinrum med den danske oprindelse indstøbt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

FAKTA: B og W'en fra 1964 har sejlet Jorden rundt over 185 gange

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

M/s Lofotens hovedmaskine er konstrueret i 1963 af Burmeister & Wain i København og bygget på licens hos Akers Mekaniske Verksted i Oslo samme år. Besætningens kælenavn for maskinen er "Burre". Maskinen blev sat i drift ved skibets levering i februar 1964.

Mest for fagfolk: Typebetegnelsen er B&W DM742 VT2 BF90 VT2 BF90.

Maskinen yder ca 3300 hk og kører omkring 200 omdrejninger i minuttet. Det giver m/s Lofoten en marchfart på omkring 15 knob.

Maskinen vejer 115 tons og har en højde på 6,3 meter. Den strækker sig over to dæk.

Maskinen er totakts og med syv cylindre.

Maskinen kan køre på seks cylindre, hvis nødvendigt. Cylindervolumen er i alt 872 liter.

Maskinen havde, da Søsiden var om bord i slutningen af september, 314.028 timers gangtid.

Maskinen rundede den 18. juli 2015 kl. 14.39 de 300.000 gangtimer. Det svarer til at have drevet m/s Lofoten frem på havet fire mio. sømil (7,4 mio. kilometer). Eller 185 gange rundt om jorden ved Ækvator - eller små ti gange Månen t/r.

Mere jubilæums-fakta: Maskinen havde ved jubilæet i 2015 brugt 114 mio. liter brændstof. Udstødningsventilerne var blevet overhalet 600 gange. Propellen agterude - og der er kun én - havde kørt 3,2 mia omdrejninger. Antal stempelslag / tændinger: 22,7 mia.

Hjælpemaskineri er nyere Volvo Penta'er, der erstattede tidligere Bergen Diesel.

FAKTA: B og W'en fra 1964 har sejlet Jorden rundt over 185 gange

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce