Et levende havnemiljø med maritim historie

På en stille vinterdag i Holbæk Havn er færgen til Orø eneste pulsslag. Omkring en snes træskibe er hjemmehørenmde i byen ved Isefjord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Et levende havnemiljø med maritim historie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Holbæk Havn byder i dag på skibslav, bedding-forening, maritim cafe, bådeværksted, lodsbåds-lav, træsejlskibe og meget andet.

Lars Dons er bådebygger og har en sydfynsk fortid som aktiv i Faaborgs maritime miljø. I dag bidrager han til de maritime aktiviteter i og omkring Holbæk havn. Som tilknyttet Holbæk Museum er Lars Dons også en af de frivillige kræfter, der viser havnens mange maritime attraktioner frem for gæster. Han kan fx hele historien om Nationalmuseets projekt med Svendborg-galeasen Anna Møller.

Under Søsidens rundgang på havnen inviterer Lars Dons indenfor i lavhuset for lodsbåden KDL. På væggene hænger effekter og billeder, der vidner om bådens lange historie i havnen og på Isefjord. En lap på opslagstavlen fører bogholderi over, hvem der skal tage rundstykker med til arbejdsmøderne. Skal der nydes noget stærkere end kaffe, har det øl-fri Museum Vestsjælland givet dispensation til, at der må afkapsles et styk pr. mand pr. møde.

Værftscafeen i Holbæk byder på en maritim serveringsdisk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Værftscafeen i Holbæk byder på en maritim serveringsdisk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Fin, gammel lodsbåd

I næsten tyve år har frivillige under museet stået for driften og vedligeholdelse af den sejlførende og motoriserede lodsbåd bygget til Rørvig i 1922. Lodsbåden er i stil med Rudkøbings forenings-ejede Ejno, og lavet i Holbæk fungerer på nogenlunde samme vis, som det kendes fra de museums-ejede fartøjer Viking og Hjortø i Svendborg.

På denne lidt gråsure januar-lørdag ligger lodsbåden KDL under presenning udenfor lavshuset. Her venter den på forårets indsats fra de frivillige. Efter kvalifikationer kan de melde sig til fx rigger-gruppen, skipper-gruppen, motorgruppen eller formidlings-gruppen.

Galeasen Hjalm fra Holbæk ejes af en fond og drives af den lokale produktionsskole. Her er den på vej Fyn Rundt med Stenodden på Tåsinge til bagbord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Galeasen Hjalm fra Holbæk ejes af en fond og drives af den lokale produktionsskole. Her er den på vej Fyn Rundt med Stenodden på Tåsinge til bagbord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Liv på beddinger

Tæt ved lodsbåden ligger rester af Holbæks træskibsværft gennem 70 år. Værftet nybyggede omkring 350 træskibe, deraf over 100 til Den Kongelige Grønlandske Handel. Værftet ophørte som virksomhed for ti år siden.

I dag drives ophalerstedet af frivillige i foreningen Holbæk Gamle Havns Beddinger. Blandt brugerne er den lokalt hjemmehørende og fondsejede Hjalm. En galease, der også er velkendt fra sejladserne Fyn Rundt.

Tyve træskibe i lav

Havnens historiske flåde er forenet i Holbæk Træskibslaug. Lavet omfatter op mod en snes medlemsskibe favnende fra en uimodståelig perle af en lille kutter med navnet Fut til en pensioneret, Holbæk-bygget minestryger. Den er i øvrigt søsterskib til Askø på Langelandsfort.

I den vinterstille havn så vi også den overdækkede sluppen Ruth tilhørende Nationalmuseet og en nyopført flere meter høj barkegryde. Den markante gryde bliver en brugsgenstand i det kommende kystlivs-projekt og er samtidig både en mindesten for tidligere tiders fiskeri samt et vartegn for den gamle havn.

Som nabo til de gamle, aktive beddinger ligger Værftscaféen maritimt indrettet i det nedlagte værfts havneklædelige træbygninger. Cafeen drives af den lokale produktionsskole, der også står for driften af galeasen Hjalm.

Øhavet og særligt Svendborg og Marstal kan noget aktivt med historiske træskibe og autentisk, maritimt miljø. Det kan de også i Holbæk.

Et levende havnemiljø med maritim historie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce