Det trækker ud og ud: Derfor sejler Bonavista ikke som planlagt

En tilsyneladende kontrovers mellem Nationalmuseet og Marstal-firmaet, der står for motorinstallationen i Bonavista er årsag til, skonnerten endnu ikke kan meldes sejlklar. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Det trækker ud og ud: Derfor sejler Bonavista ikke som planlagt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter 20 års ophold i Marstal og omkring 40 mio kroner til renovering synes færdiggørelsen af Nationalmuseets skonnert Bonavista strandet på et kontrovers om udluftning af maskinrummet.

MARSTAL: Nationalmuseets skonnert Bonavista af Marstal skulle have sejlet med i årets Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe. Skonnerten skulle også have stået ud på præsentationstur rundt i Danmark.

Men den totalrenoverede Bonavista bliver indtil videre, hvor den har ligget i de sidste snart 20 år: I Marstal.

Da Marstal for godt to måneder siden fejrede Bonavista var forventningen, at skonnerten var færdig og sejlklar. Sådan gik det ikke.

Hvornår Bonavista, der er nærmest-nybygget for godt 26 mio. statskroner og godt 13 mio. kr fondsmidler fra A. P. Møller, står til søs er i øjeblikket uvist.

Hovedproblemet synes at være motorens udluftning. Alt andet er klar om bord - rig, master, dæk, sejl og det aptering, der ikke relaterer sig til motoren.

Hele to gange er Nationalmuseets Bonavista fejret med folkefest i Marstal havn - først ved søsætningen i maj 2012 og senest i maj 2019 (foto). Men trods festlighed er skonnerten endnu ikke sejlklar. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Hele to gange er Nationalmuseets Bonavista fejret med folkefest i Marstal havn - først ved søsætningen i maj 2012 og senest i maj 2019 (foto). Men trods festlighed er skonnerten endnu ikke sejlklar. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Nogle udeståender

Talelysten omkring den tilsyneladende fastlåste situation er ikke stor.

Peter Henningsen, overinspektør på Nationalmuseet og ansvarlig for bl. a. museets skibssamling siger til Søsiden:

- Bonavista er desværre ikke færdig. Mod forventning trækker det ud med maskininstallationen. Vi har nogle udeståender, der ikke er klaret. Før det er på plads, kan vi ikke få Skibstilsynet om bord for godkendelse til sejlads, forklarer Peter Henningsen, der ikke har yderligere kommentarer.

Den 18. maj 2019 var anledningen til flagningen, at Bonavista var forventet klar. Men nu to måneder senere ligger den stadig ufærdig i havn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den 18. maj 2019 var anledningen til flagningen, at Bonavista var forventet klar. Men nu to måneder senere ligger den stadig ufærdig i havn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Venter på godkendelse

De tekniske installationer om bord er lagt i hænderne på Maritime Engineering i Marstal. Herfra siger Ulrik Lassen, der "venter på Nationalmuseet":

- Det handler primært om udluftningen fra maskinrummet. Der var lagt op til en dorade-ventil, men det var ikke nok. Nu skal der laves et større hul i dækket og forskelligt skal installeres. Det skal Nationalmuseet først godkende, og det venter jeg så på, lyder Ulrik Lassens korte udlægning af kontroverset.

På sigt er det planen, at Marstal Søfartsmuseum i samarbejde med Nationalmuseet og en allerede ansat skipper skal stå for driften af Bonavista.

Det trækker ud og ud: Derfor sejler Bonavista ikke som planlagt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce