Det helt store omvæltningsår for rederi

Rederiet Danske Færger har solgt sin administrationsbygning i Spodsbjerg. Bygningen blev opført i 1911 som endestation for Langelandsbanens østlige spor. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Det helt store omvæltningsår for rederi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danske Færger, der flytter hovedkontor til Svendborg, har solgt markant bygning i Spodsbjerg. Kun få vil med til Svendborg.

For Danske Færger kan årstallet 2018 gå ind i historiebogen med overskriften "Meget store omvæltninger".

I rederiet, der også markedsfører sig som Færgen, er kursen sat mod frasalg af statens ejer-andel, afgivelse af rederiets største rute, salg af administrations-ejendom i Spodsbjerg samt flytning af hovedkontoret til Svendborg.

- Flytningen vil vi klare successivt. Vi indleder, når vi om få uger overtager lokalerne på Ryttervej i Svendborg. Vi er helt på plads i Svendborg i løbet af sensommeren, siger rederiets adm. direktør John Steen-Mikkelsen til Koøjet.

Baggrunden for flytningen af hovedkontoret til Svendborg er, at Danske Færger har mistet koncessionen på sejladsen til Bornholm. Den overtages af Molslinjen den 1. september i år. Dermed mister Danske Færger op mod 40 pct. af sin omsætning. Fremtidigt rutenet vil omfatte Spodsbjerg-Tårs, Bøjden-Fynshav, Kalundborg-Ballen (Samsø) og Esbjerg-Fanø. Fra næste år vil rederiet også få den planlagte hurtigfærge Marstal-Rudkøbing ind som administration og booking.

Danske Færgers hovedkontor ligger i dag i Rønne på Bornholm. Her er der beskæftiget omkring 80 medarbejdere. John Steen-Mikkelsen oplyser, at kun 8-10 medarbejdere har tilkendegivet, at de vil med til Svendborg. Da rederiets fire færger i Bornholms-trafikken ikke længere skal administreres, vil staben i Svendborg blive mindre end den nuværende.

Danske Færger har en lang og broget historie, som bl. a. Sydfyenske Dampskibsselskab har bidraget til. Siden 2010 er Danske Færger ejet af den danske rederi-koncern Clipper Group og af den danske stat med en halvpart hver.

Staten meddelte i slutningen af 2017, at den ønskede at sælge sin part. Transportministeriet har ikke svaret på Koøjets henvendelser om, hvor langt denne proces er. I øvrigt har Danske Færger nu solgt stationsbygningen i Spodsbjerg. Så vidt Koøjet erfarer, er køber en fynsk forretningsmand, der også har købt lodsstationen overfor.

John Steen-Mikkelsen, formand for Færgerederierne og direktør for Danske Færger: - Kun 8-10 medarbejdere ventes at ville flytte med hovedkontoret fra Bornholm til Svendborg.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
John Steen-Mikkelsen, formand for Færgerederierne og direktør for Danske Færger: - Kun 8-10 medarbejdere ventes at ville flytte med hovedkontoret fra Bornholm til Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Det helt store omvæltningsår for rederi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce