Da Danmark var foregangsland for bygning af store krydstogtskibe

Da m/s Magellan som m/s Holiday gled af byggebeddingen fra Aalborg Værft, var den med en pris på 1,5 mia 1985-kroner det dyreste og mest luksuriøse skib nogensinde bygget i Danmark. Nu godt 34 år efter, synes den stadig i fin form med bl. a. den karakteristiske, bevingede skorsten. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Da Danmark var foregangsland for bygning af store krydstogtskibe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aalborg Værfts m/s Holiday var med en byggepris på omkring 1,5 mia. 1985-kroner det dyreste og mest luksuriøse skib nogensinde bygget i Dannark. Den sejler endnu.

For en generation siden var vores land en betydelig skibsbygger-nation. Danmarks-kortet kunne fremvise mere end en håndfuld nybygnings-værfter med over tusinde ansatte.

Mens der stadig bygges store skibe i nærliggende lande som Polen, Tyskland og Finland, er Danmark hægtet af den vogn. De største værfter som fx Nakskov, B&W, Aalborg og Helsingør lukkede i 1980'erne og '90'erne.

Som det sidste drejede Lindø nøglen i 2011. Lindø lukkede efter en årrække i respirator på Mærsk-rederiets nåde.

Fyns andet store skibsbyggeri, Svendborg Skibsværft, var med sine op til 600 ansatte i mindre skala end de ovennævnte. Efter flere forgæves forsøg på at holde liv i et større værft på Frederiksøen lukkede det endeligt i 2001. Værftet toppede i slutningen af 1980'erne og starten af 1990'erne, da det leverede en kæmpefærge til Langeland-Kiel Linien samt fire store inspektionsfartøjer til Søværnet. Alle fem skibe plus mange andre gode Svendborg-nybygninger sejler endnu.

Selvom det måske kan være svært at fortstå i dag, var dansk skibsbygningsindustri i sine velmagtsdage foregangsland for bygning af store krydstogtskibe. Vi skal 35 år tilbage, da krydstogt-ferie var forbeholdt velhavere. Dengang byggede Aalborg Værft de yderst elegante og luksuriøse m/s Tropicale og senere m/s Holiday til Carnival Corporation i USA. Med en byggepris på over halvanden milliard 1985-kroner var Holiday det suverænt dyreste og mest avancerede skib nogensinde bygget i Danmark. Og tilmed verdens største krydstogtskib.

Begge disse to eneste dansk-byggede, store krydstogtskibe sejler endnu. Tropicale pløjer havene som m/s Ocean Dream under Peace Boat, og Holiday er i drift som m/s Magellan under Cruise & Maritime Voyages.

For et par år siden anløb Holiday Aalborg for første gang siden leveringen. 100 gamle værftsarbejdere var eksklusivt inviteret om bord - og øjenkrogene var fugtige.

Det danskbyggede krydstogtskib m/s Magellan, som Koøjet spottede i Bergen, sejler nu for krydstogt-rederiet CMV. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det danskbyggede krydstogtskib m/s Magellan, som Koøjet spottede i Bergen, sejler nu for krydstogt-rederiet CMV. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nogle vil hævde, at mange af nutidens krydstogtskibe ligner en sejlende boligblok. Her ses m/s Azura fra P&O Cruises med lille Magellan i baggrunden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nogle vil hævde, at mange af nutidens krydstogtskibe ligner en sejlende boligblok. Her ses m/s Azura fra P&O Cruises med lille Magellan i baggrunden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nogle vil hævde, at mange af nutidens krydstogtskibe ligner en sejlende boligblok. Her ses m/s Azura fra P&O Cruises med lille Magellan i baggrunden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nogle vil hævde, at mange af nutidens krydstogtskibe ligner en sejlende boligblok. Her ses m/s Azura fra P&O Cruises med lille Magellan i baggrunden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Stævnemøde i Bergen mellem to generationer af krydstogtskibe - m/s Magellan fra 1985  og m/s Azura fra 2008. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Stævnemøde i Bergen mellem to generationer af krydstogtskibe - m/s Magellan fra 1985 og m/s Azura fra 2008. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Da Danmark var foregangsland for bygning af store krydstogtskibe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce