Champagne-dåb af ny lodsbåd: Dækket kan opvarmes

Teknisk chef i Danpilot, Svendborg Anders L. Thomsen holder en tale før navngivningen af Danpilot Echo. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Champagne-dåb af ny lodsbåd: Dækket kan opvarmes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danpilot med hovedsæde i Svendborg har flyttet base fra Bagenkop til Spodsbjerg og er igang med fornyelse af flåden.

Hele tre gange måtte økonomimedarbejder hos Danpilot i Svendborg, Dorthe Christensen affyre champagneflasken, før hun ved lodsbroen i Spodsbjerg kunne give et nyt lodsfartøj navn: - Jeg døber dig Danpilot Echo.

Navnet var ingen overraskelse for gæster eller medarbejdere. Det stod sammen med "Svendborg" allerede malet på skroget og følger i øvrigt det statslige lodseris princip for navngivning af den igangværende flådefornyelse: Alfa, Bravo, Charlie, Echo osv. Alle med navnet Danpilot som såkaldt suffix (fornavn).

Før gudmoderen kastede champagneflasken, holdt Danpilots tekniske chef, Anders L. Thomsen, Svendborg, en tale:

- Da Danpilot besluttede sig for flådefornyelsen, sendte vi krav og specifikationer rundt til en række værfter. Typen her er samlet set det bedste tilbud, og jeg synes, at vi har fået levereret et meget fint fartøj - og endda kun fire dage senere end aftalt, sagde Anders L. Thomsen bl. a.

Nybygningen er 25-30 pct mere brændstoføkonomisk end de ældre forgængere, og den giver på en række punkter bedre sikkerhed og komfort for lods og bådfører. Fx kan dækket opvarmes for at hindre farlig overisning.

Den 15 meter lange lodsbåd fra det estiske Baltic Workboats koster godt 8 mio. kr. Det danske statslodseris ordre til det baltiske værft omfatter i alt 11 lodsbåde af denne type plus option på yderligere fire samt to fartøjer af en fem meter længere type. Denne større model er i drift i Skagen og Gedser.

På Langeland har Danpilot igen flyttet sin havnebase. Årsagen er omstrukturering af farvands-dækningen. Efter at have ligget i Spodsbjerg, rykkede basen til Bagenkop i 2015. Nu er Danpilot tilbage i Spodsbjerg, hvor nybygningen og senere et nyt søsterskib får fast udgangspunkt.

Efter Danpilot rømmede Spodsbjerg, blev lodsstationen solgt. Nu har Danpilot til faciliteter for bådførere og lodser lejet en villa i Simmerbølle fem kilometer fra Spodsbjerg.

Tre forsøg måtte der til før økonomimedarbejder i Danpilot i Svendborg, Dorthe Christensen fik knust champagneflasken. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tre forsøg måtte der til før økonomimedarbejder i Danpilot i Svendborg, Dorthe Christensen fik knust champagneflasken. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Et velrettet kast mod pullerten var, hvad der skulle til for at udløse et skumbad på dæk og fender. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Et velrettet kast mod pullerten var, hvad der skulle til for at udløse et skumbad på dæk og fender. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
En meget forhenværende champagneflaske til skue på nybygningen Danpilot Echo. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
En meget forhenværende champagneflaske til skue på nybygningen Danpilot Echo. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Fra navngivningen af Danpilot Echo i Spodsbjerg - fra venstre: Lods Jørgen Andersen, bådførerne Poul Jørgensen og  Lars Larsen, teknisk chef Anders L. Thomsen, økonomimedarbejder - og dagens gudmor - Dorthe Christensen samt bådfører Michael Pedersen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Fra navngivningen af Danpilot Echo i Spodsbjerg - fra venstre: Lods Jørgen Andersen, bådførerne Poul Jørgensen og Lars Larsen, teknisk chef Anders L. Thomsen, økonomimedarbejder - og dagens gudmor - Dorthe Christensen samt bådfører Michael Pedersen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Et lodsfartøj med flag over top er et sjældent syn, men anledningen var der i Spodsbjerg i torsdags. I baggrunden ses et af de ældre lodsfartøjer, Jupiter, bygget i Sverige for godt 15 år siden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Et lodsfartøj med flag over top er et sjældent syn, men anledningen var der i Spodsbjerg i torsdags. I baggrunden ses et af de ældre lodsfartøjer, Jupiter, bygget i Sverige for godt 15 år siden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Teknisk chef Anders L. Thomsen i maskinrummet mellem de to Volvo Penta på hver ca. 500 hk. Lodsbåden har traditionel skrueaksel og propel. - Det er det mest stabile til vores brug, fastslår Anders L. Thomsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Teknisk chef Anders L. Thomsen i maskinrummet mellem de to Volvo Penta på hver ca. 500 hk. Lodsbåden har traditionel skrueaksel og propel. - Det er det mest stabile til vores brug, fastslår Anders L. Thomsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Champagne-dåb af ny lodsbåd: Dækket kan opvarmes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce