Billedskøn serie: Oplev sejlskibene fra søsiden

Opvarmning før startlinjen - røde og hvide sejl på tre kurser. Tomast-skonnerten Mira af København, ketchrigget kutter Grønne Erna af Svendborg og galeasen Agape fra Mariager. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Billedskøn serie: Oplev sejlskibene fra søsiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Selvom de historiske fartøjer trækker titusinder til de fynske havne, er skibene allersmukkest med sejlene sat ude i Det Sydfynske Øhav. Ta' med Søsiden ud og kom tæt på.

Et eller flere store sejlskibe er en sikker sommer-træffer i en havn. De ranke master, træ, tovværk og teakdæk sender et stærkt maritimt signal fra en anden tid.

Sejlskibene under Dannebrog er også en flydende kulturarv, som hundrede af entusiaster vier store dele af deres liv til at holde sejlende - smukke og velbevarede til glæde for mange mennesker.

Sejlskibene - de fleste af træ - er øjefryd i havn. Men allerflottest bliver de, når de står til søs og får sejlene sat med en sommerblå himmel som kontrast.

Søsiden stod om bord på Svendborg-skonnerten Lilla Dan og spottede en række af deltagerne i årets Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe. Vi sejler i svag vind i Det Sydfynske Øhav med Ærø til bagbord og Drejø, Avernakø og Bjørnø om styrbord. Kurs fra Ærøskøbing mod Faaborg.

Se den øhavsfriske billedserie med navn, type og hjemhavn på alle sejlskibene. Eller test selv din viden!

Galease-rigget kutter Jens Krogh fra FDF Aalborg Søkreds og den Colin Archer-tegnede redningsskøjte-kopi Carina fra Hals. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Galease-rigget kutter Jens Krogh fra FDF Aalborg Søkreds og den Colin Archer-tegnede redningsskøjte-kopi Carina fra Hals. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
En trofast Fyn Rundt-deltager - Johanne af Nakskov bygget på Øxenbjerg Værft i Svendborg i 1895. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
En trofast Fyn Rundt-deltager - Johanne af Nakskov bygget på Øxenbjerg Værft i Svendborg i 1895. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Galeasen Karoline Svane fra 1885 bærer stadig Rudkøbing på hækken, men er i  år i praksis skiftet til Træskibsbroen i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Galeasen Karoline Svane fra 1885 bærer stadig Rudkøbing på hækken, men er i år i praksis skiftet til Træskibsbroen i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Topsejlsgaleasen Havet af Assens blev i 1953 det sidst byggede fragtskib af træ i Danmark. Havet blev sidste år overtaget af chokoladevirksomheden Summerbird. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Topsejlsgaleasen Havet af Assens blev i 1953 det sidst byggede fragtskib af træ i Danmark. Havet blev sidste år overtaget af chokoladevirksomheden Summerbird. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den klipperbyggede tomast-skonnert Freia af Svendborg har skrog af stål og blev søsat i Rønne i 1897. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den klipperbyggede tomast-skonnert Freia af Svendborg har skrog af stål og blev søsat i Rønne i 1897. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Før start. Tomast-skonnert Aron fra Svendborg, tremast-skonnert Zar fra København og tomast-skonnert Johanne fra Nakskov. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Før start. Tomast-skonnert Aron fra Svendborg, tremast-skonnert Zar fra København og tomast-skonnert Johanne fra Nakskov. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Redningsskøjten Astrid Finne er bygget i Norge i 1937 og kommer fra Gøteborg-kanten i Sverige. Astrid Finne er ejet af foreningen Mot Bättre Vetande. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Redningsskøjten Astrid Finne er bygget i Norge i 1937 og kommer fra Gøteborg-kanten i Sverige. Astrid Finne er ejet af foreningen Mot Bättre Vetande. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tomast-skonnerten Freia fra Svendborg havde nygifte om bord - og tyl ved flagspillet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tomast-skonnerten Freia fra Svendborg havde nygifte om bord - og tyl ved flagspillet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Nærmest malerisk. Tomast-skonnerterne Johanne fra Nakskov og Brita Leth fra Aarhus foran tremast-skonnert Zar fra Købernhavn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Nærmest malerisk. Tomast-skonnerterne Johanne fra Nakskov og Brita Leth fra Aarhus foran tremast-skonnert Zar fra Købernhavn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Vinder-jagten Muller fra Troense og den Nyborg-byggede tomast-skonnert Zuversicht fra Kiel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Vinder-jagten Muller fra Troense og den Nyborg-byggede tomast-skonnert Zuversicht fra Kiel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Slappe sejl i stegende hede. Tomast-skonnerterne Johanne fra Nakskov og Zuversicht fra Kiel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Slappe sejl i stegende hede. Tomast-skonnerterne Johanne fra Nakskov og Zuversicht fra Kiel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Hov. Der sneg et motorfartøj sig ind. Tunøs tidligere post- og passagerbåd Espina Ehlers fra Faaborg assisterede under Fyn Rundt. Espina Ehlers er bygget i 1951.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Hov. Der sneg et motorfartøj sig ind. Tunøs tidligere post- og passagerbåd Espina Ehlers fra Faaborg assisterede under Fyn Rundt. Espina Ehlers er bygget i 1951. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Gaffel-ketchen Lodsen fra Nyborg er bygget hos Walsted på Thurø 1987. Den blev oprindelig leveret til Kriminalforsorgen. I dag er den privat-ejet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Gaffel-ketchen Lodsen fra Nyborg er bygget hos Walsted på Thurø 1987. Den blev oprindelig leveret til Kriminalforsorgen. I dag er den privat-ejet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Sådan ser de fleste Fyn Rundt-konkurrenter familien Finnemanns ketch-riggede kutter Elsa Margrethe fra Kolding. Igen i år vandt den i Mellem Klasse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Sådan ser de fleste Fyn Rundt-konkurrenter familien Finnemanns ketch-riggede kutter Elsa Margrethe fra Kolding. Igen i år vandt den i Mellem Klasse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Røde sejl til parade. Tomast-skonnert Zuversicht fra Kiel og galeasen Palnatoke fra Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Røde sejl til parade. Tomast-skonnert Zuversicht fra Kiel og galeasen Palnatoke fra Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Den Faaborg-byggede tomast-skonnert Mira fra 1898 er hjemmehørende i København under De Forenede Sejlskibe. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den Faaborg-byggede tomast-skonnert Mira fra 1898 er hjemmehørende i København under De Forenede Sejlskibe. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Den Colin Archer-konstruerede redningsskøjte-kopi Carina er gaffelketch-rigget. Hjemhavnen er Hals i det østligste Limfjorden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den Colin Archer-konstruerede redningsskøjte-kopi Carina er gaffelketch-rigget. Hjemhavnen er Hals i det østligste Limfjorden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Øhavs-paketten Mjølner tilhører Langelands museum og blev bygget hos Ring-Andersen i Svendborg i 1922. I Fyn Rundt var den sejlende kontor for Skibsbevaringsfonden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Øhavs-paketten Mjølner tilhører Langelands museum og blev bygget hos Ring-Andersen i Svendborg i 1922. I Fyn Rundt var den sejlende kontor for Skibsbevaringsfonden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Under det runde, sorte
Under det runde, sorte "topsejl" ses Thomas Bretton-Meyer ved rattet på tomast-skonnerten Freia fra Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Et par af Fyn Rundt-sejladsens evige rivaler - kutterne Elsa Margrethe fra Kolding og Jens Krogh fra FDF Aalborg Søkreds.Også i år var det et meget tæt løb.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Et par af Fyn Rundt-sejladsens evige rivaler - kutterne Elsa Margrethe fra Kolding og Jens Krogh fra FDF Aalborg Søkreds.Også i år var det et meget tæt løb. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Tomast-skonnert Johanne fra Nakskov i forgrunden med de Svendborg-hjemmehørende tremast-skonnert Fylla og krydstoldjagt Viking om styrbord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tomast-skonnert Johanne fra Nakskov i forgrunden med de Svendborg-hjemmehørende tremast-skonnert Fylla og krydstoldjagt Viking om styrbord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Et par af de udenlandske deltagere. Lods-skonnerten Elbe V fra Hamborg og redningsskøjten Astrid Finne fra Gøteborg-kanten. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Et par af de udenlandske deltagere. Lods-skonnerten Elbe V fra Hamborg og redningsskøjten Astrid Finne fra Gøteborg-kanten. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Galeasen Aventura fra Middelfart er bygget i 1913-1914. I baggrunden tomast-skonnert Zuversicht fra Kiel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Galeasen Aventura fra Middelfart er bygget i 1913-1914. I baggrunden tomast-skonnert Zuversicht fra Kiel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        To hvide galeaser i kampens hede - Agape fra Mariager og Karoline Svane af Rudkøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
To hvide galeaser i kampens hede - Agape fra Mariager og Karoline Svane af Rudkøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Den galease-riggede kutter Alvilde fra Frederikshavn. Den blev i 1897 bygget til snurrevodsfiskeri. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den galease-riggede kutter Alvilde fra Frederikshavn. Den blev i 1897 bygget til snurrevodsfiskeri. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Pendulerende færger Svendborg-Ærøskøbing og store, sejlførende skibe gav ingen rapporterede problemer i årets Fyn Rundt - set fra tomast-skonnert Lilla Dan af Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Pendulerende færger Svendborg-Ærøskøbing og store, sejlførende skibe gav ingen rapporterede problemer i årets Fyn Rundt - set fra tomast-skonnert Lilla Dan af Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Tremast-skonnert Zar fra København og tomast-skonnerterne Johanne fra Nakskov og Aron fra Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tremast-skonnert Zar fra København og tomast-skonnerterne Johanne fra Nakskov og Aron fra Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Kutteren Elsa Margrethe fra Kolding og tomast-skonnerten Mira fra København har kæmpet mange hårde kampe i Fyn Rundts Mellem Klasse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Kutteren Elsa Margrethe fra Kolding og tomast-skonnerten Mira fra København har kæmpet mange hårde kampe i Fyn Rundts Mellem Klasse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Tremast-topsejlskonnert Zar fra København har tilhørt skibsreder Per Henriksen under navnene Mercantic II, Jacqueline og Elsa Dorthea Bager og siden Carlsberg-bryggeriet med navnet Madonna. Zar er bygget som galease hos Ring-Andersen i Svendborg i 1942. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tremast-topsejlskonnert Zar fra København har tilhørt skibsreder Per Henriksen under navnene Mercantic II, Jacqueline og Elsa Dorthea Bager og siden Carlsberg-bryggeriet med navnet Madonna. Zar er bygget som galease hos Ring-Andersen i Svendborg i 1942. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        På læns. Tomast-skonnert Johanne af Nakskov sejler - som det kaldes - sommerfugl.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
På læns. Tomast-skonnert Johanne af Nakskov sejler - som det kaldes - sommerfugl. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Den tyske sejlmaskine, lods-skonnerten Elbe V med tomast-skonnerterne Zuversicht fra Kiel og Aron fra Svendborg om styrbord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den tyske sejlmaskine, lods-skonnerten Elbe V med tomast-skonnerterne Zuversicht fra Kiel og Aron fra Svendborg om styrbord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Zar er Danmarks største skonnert og er udbudt til salg for 11,5 mio. kroner.  I baggrunden øhavets fælleskommunale tremast-skonnert Fylla af Svendborg - og med base på Det Gamle Værft i Ærøskøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Zar er Danmarks største skonnert og er udbudt til salg for 11,5 mio. kroner. I baggrunden øhavets fælleskommunale tremast-skonnert Fylla af Svendborg - og med base på Det Gamle Værft i Ærøskøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Galeasen Aventura fra Middelfart blev søsat i 1913 som en sejlførende ålekvase. I dag sejler den bl. a. charter og marsvine-ture i Lillebælt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Galeasen Aventura fra Middelfart blev søsat i 1913 som en sejlførende ålekvase. I dag sejler den bl. a. charter og marsvine-ture i Lillebælt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Ægteparret Bertil og Karin Jensen har i mere end 25 år drevet charter med  Johanne bygget på Øxenbjerg Værft i Svendborg i 1895. Johanne er en af Danmarks ældste skonnerter. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Ægteparret Bertil og Karin Jensen har i mere end 25 år drevet charter med Johanne bygget på Øxenbjerg Værft i Svendborg i 1895. Johanne er en af Danmarks ældste skonnerter. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Karoline Svane af Rudkøbing er i dag ejet af otte partshavere. En aktiv kreds af frivillige er igang med restaurering. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Karoline Svane af Rudkøbing er i dag ejet af otte partshavere. En aktiv kreds af frivillige er igang med restaurering. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Tomast-skonnerten Haabet er ejet af Træskibsforeningen Faaborg og sejlede i mange år under tidligere ejer som Havgassen. Haabet er det oprindelige navn fra søsætningen hos Rasmus Møller i Faaborg i 1898.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tomast-skonnerten Haabet er ejet af Træskibsforeningen Faaborg og sejlede i mange år under tidligere ejer som Havgassen. Haabet er det oprindelige navn fra søsætningen hos Rasmus Møller i Faaborg i 1898. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Den ketch-riggede kutter Jens Krogh fra FDF Aalborg Søkreds er også en hyppig gæst i Tall Ships Races, men i år valgte den Fyn Rundt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den ketch-riggede kutter Jens Krogh fra FDF Aalborg Søkreds er også en hyppig gæst i Tall Ships Races, men i år valgte den Fyn Rundt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Tomast-skonnert Brita Leth fra Aarhus er bygget på Øxenbjerg Værft i Svendborg i 1911. Sammen med Svendborg-skonnerterne Aron og Lilla Dan sejlede Brita Leth Fyn Rundt i 1982 og grundlagde dermed denne tradition.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tomast-skonnert Brita Leth fra Aarhus er bygget på Øxenbjerg Værft i Svendborg i 1911. Sammen med Svendborg-skonnerterne Aron og Lilla Dan sejlede Brita Leth Fyn Rundt i 1982 og grundlagde dermed denne tradition. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Tomast-skonnert Johanne af Nakskov med tremast-skonnert Fylla af Svendborg om styrbord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tomast-skonnert Johanne af Nakskov med tremast-skonnert Fylla af Svendborg om styrbord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        To Svendborg-byggede skonnerter, tomasteren Brita Leth og tremasteren Zar i nærmest nul vind ud for Skoven på Drejø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
To Svendborg-byggede skonnerter, tomasteren Brita Leth og tremasteren Zar i nærmest nul vind ud for Skoven på Drejø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Den partsejede galease Grønne Erna fra Svendborg blev bygget som fiskefartøj i Esbjerg i 1908. Grønne Erna bærer stadig sit kutter-nummer E117 på begge sider af stævnpartiet. En venneforening støtter op om drift og vedligeholdelse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den partsejede galease Grønne Erna fra Svendborg blev bygget som fiskefartøj i Esbjerg i 1908. Grønne Erna bærer stadig sit kutter-nummer E117 på begge sider af stævnpartiet. En venneforening støtter op om drift og vedligeholdelse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Til styrbord for Grønne Erna fra Svendborg ses den galease-riggede kutter Lilly Johanna bygget i Marstal i 1901. Skibet, der hører hjemme i det nordsjællandske, sejlede en årække under svensk flag, men blev flaget tilbage til Danmark efter salg til private, danske ejere sidste år.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Til styrbord for Grønne Erna fra Svendborg ses den galease-riggede kutter Lilly Johanna bygget i Marstal i 1901. Skibet, der hører hjemme i det nordsjællandske, sejlede en årække under svensk flag, men blev flaget tilbage til Danmark efter salg til private, danske ejere sidste år. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Galeasen Hjalm fra Holbæk blev bygget i Assens i 1901. Den var en årrække ejet af kommunen, og et salg til udlandet truede. Nu ejes og drives Hjalm af en lokal fond med mange frivillige engagerede. Trofast Fyn Rundt-deltager. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Galeasen Hjalm fra Holbæk blev bygget i Assens i 1901. Den var en årrække ejet af kommunen, og et salg til udlandet truede. Nu ejes og drives Hjalm af en lokal fond med mange frivillige engagerede. Trofast Fyn Rundt-deltager. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        En lille Svendborg-formation. Den privat-ejede tomast-skonnert Aron bygget i Marstal i 1906 og den museums-ejede krydstoldjagt Viking bygget i Odense i 1897.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
En lille Svendborg-formation. Den privat-ejede tomast-skonnert Aron bygget i Marstal i 1906 og den museums-ejede krydstoldjagt Viking bygget i Odense i 1897. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        En elegant profil. Lodsskonnerten Elbe V fra Hamborg er med byggeåret 1883 en af Fyn Rundts ældste deltagere. På dens lange logbog står flere Atlanterhavs-kryds samt en Kap Horn-runding i 1937. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
En elegant profil. Lodsskonnerten Elbe V fra Hamborg er med byggeåret 1883 en af Fyn Rundts ældste deltagere. På dens lange logbog står flere Atlanterhavs-kryds samt en Kap Horn-runding i 1937. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Muller fra Troense er en årgang 1977 og en af flere lignende  jagter bygget, da Michael Kiersgaard drev strandværftet på den truede Jacobsens Plads i Troense. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Muller fra Troense er en årgang 1977 og en af flere lignende jagter bygget, da Michael Kiersgaard drev strandværftet på den truede Jacobsens Plads i Troense. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Tremast-skonnerten Fylla af Svendborg er ejet af tre øhavs-kommuner og har base i Ærøskøbing. Fylla blev bygget i Nyborg i 1922 og har bl. a. en fortid som køleskibet Polar Freezer i Nordatlanten. I dag bruges Fylla bl. a. af HF-Søfart i Marstal og Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tremast-skonnerten Fylla af Svendborg er ejet af tre øhavs-kommuner og har base i Ærøskøbing. Fylla blev bygget i Nyborg i 1922 og har bl. a. en fortid som køleskibet Polar Freezer i Nordatlanten. I dag bruges Fylla bl. a. af HF-Søfart i Marstal og Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Driverliv for røde sejl. Galeaserne Aventura fra Middelfart og Palnatoke fra Svendborg med tomast-skonnerten Zuversicht fra Kiel om styrbord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Driverliv for røde sejl. Galeaserne Aventura fra Middelfart og Palnatoke fra Svendborg med tomast-skonnerten Zuversicht fra Kiel om styrbord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Galeasen Karoline Svane af Rudkøbing med hele garderoben til luftning. Ikke meget hjalp det. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Galeasen Karoline Svane af Rudkøbing med hele garderoben til luftning. Ikke meget hjalp det. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Endelig fremme ved målskibet Serendib, en Molich-bygget 49 fods yacht fra 1970. Tomast-skonnerten er Zuversicht fra Kiel bygget i Nyborg i 1905.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Endelig fremme ved målskibet Serendib, en Molich-bygget 49 fods yacht fra 1970. Tomast-skonnerten er Zuversicht fra Kiel bygget i Nyborg i 1905. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Billedskøn serie: Oplev sejlskibene fra søsiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce