Aldrig set før: Fire skibe til parade i byen, hvor de blev bygget for over 100 år siden

Maritim-historisk øjeblik i Faaborg: Fire Rasmus Møller-byggede sejlskibe til parade. Fra højre Halmø, Mira, Marieje og Haabet - med tilsammen næsten 500 år på kølen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Aldrig set før: Fire skibe til parade i byen, hvor de blev bygget for over 100 år siden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Maritim-historiske minutter, da Fyn Rundt-sejlskibe anløb Faaborg.

FAABORG: Tilsammen har de fire sejlskibe næsten 500 år på kølen ...!

Man skal ikke bladre mange sider i historien for Halmø, Mira, Marieje og Haabet, før det står skrevet, at de har mere end de sorte skrog til fælles. De fire sejlskibe er alle over 100 år, og de er alle bygget på Rasmus Møllers træskibsværft i Faaborg.

For første gang nogensinde lå de fire sejlskibe bord ved bord i byen, hvor de blev søsat. Det kortvarige historiske træf fandt sted under årets Fyn Rundt-anløb Faaborg fredag.

- Vi er her jo også for at formidle maritim historie, og jeg synes, at det kunne være sjovt at pakke skibene på denne måde i netop Faaborg, fortæller Jan Jay Brun Jensen, Svendborg til Søsiden.

Jan Jay Brun Jensen er stævneleder for Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe. Derrmed er han praktisk kaptajn for det store puslespil det er at få de mange faretøjer optimalt placeret i havnene.

De fire Faaborg-byggede sejlskibe i forgrunden - Halmø, Mira, Marieje og Haabet -  var kortvarigt placeret skibsside ved skibsside til Fyn Rundt-finalen i Faaborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De fire Faaborg-byggede sejlskibe i forgrunden - Halmø, Mira, Marieje og Haabet - var kortvarigt placeret skibsside ved skibsside til Fyn Rundt-finalen i Faaborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Hollandsk alderspræsident

Alderspræsidenten blandt de fire Faaborg-byggede sejlskibe er den jagtbyggede galease Marie fra 1897, værftets byggenummer 37. Den er i dag under hollandsk flag og har så godt som beholdt sit originale navn. Nu hedder den Marieje og har også tidligere sejlet Fyn Rundt.

Aldersmæssigt skarpt forfulgt med byggenummer 38 fra 1898 er den jagtbyggede skonnert Mira fra København. I dag er Mira med i charter-poolet De Forenede Sejlskibe baseret nær Amaliehaven.

Den jagtbyggede galease Haabet er fra samme byggeår, 1898, og har nummer 40 fra Faaborg-værftet. Efter en årrække som bl. a. Havgassen af Sletten fik Haabet for to år siden sit oprindelige navn tilbage og er ejet af Træskibsforeningen Faaborg.

Det foreningsejede sejlskib Haabet af Faaborg havde borgmester Hans Stavnsager (i midten) med på etapen fra Marstal.
 - Med borgmesteren ved roret blev den nummer 14, konstaterede dommer Sune Blinkenberg - til præmiefestens store jubel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det foreningsejede sejlskib Haabet af Faaborg havde borgmester Hans Stavnsager (i midten) med på etapen fra Marstal. - Med borgmesteren ved roret blev den nummer 14, konstaterede dommer Sune Blinkenberg - til præmiefestens store jubel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Svendborg-ejet skonnert

Det største af de fire Faaborg-søsatte sejlskibe er den jagtbyggede skonnert Halmø fra København. Også denne værftets nybygning nummer 43 fra 1900 bærer sit oprindelige navn. Halmø er i dag med i De Forenede Sejlskibe og ejes af Svendborg-virksomhederne Stevns Shipping (Niels Højlund), Halberg Investment samt af Admiral Hotel i København.

Det Faaborg-historiske fireskibstræf varede kun nogle få minutter, da Haabet af praktiske årsager måtte forhale til en anden kaj i sin hjemby.

Den hollandsk flagede galease Marieje bygget i Faaborg i 1898. Her i årets Fyn Rundt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den hollandsk flagede galease Marieje bygget i Faaborg i 1898. Her i årets Fyn Rundt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Skibsbygger-søn fra Troense

De fire skibes byggeværft i Faaborg blev etableret af Rasmus Møller i 1868 - i øvrigt året efter Ring-Andersen startede i Svendborg.

Rasmus Møller var uddannet skibsbygger hos sin far i Troense. Inden han blev selvstændig i Faaborg, virkede han i Aberdeen og på Orlogsværftet i København.

Efter faderens død i 1922 overtog sønnen Rasmus H. Møller værftet. Sønnen drev det videre til lukningen i 1955. Faaborg-værftet blev bl. a. kendt for bygning af en række fyrskibe.

Skonnerten Halmø bygget hos Rasmus Møller i Faaborg i 1900 - her for fuld garderobe i årets Fyn Rundt for Bevaringsvædige Sejlskibe. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Skonnerten Halmø bygget hos Rasmus Møller i Faaborg i 1900 - her for fuld garderobe i årets Fyn Rundt for Bevaringsvædige Sejlskibe. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Også samling i Marstal

- I Marstal prøvede vi også at samle de lokalt byggede sejlskibe ved siden af hinanden. Det lykkedes delvis. Men Fulton skulle ligge langs kaj et bestemt sted, da der var cirkus om bord og på kajen foran, forklarer Jan Jay Brun Jensen.

De øvrige Marstal-byggede sejlskibe grupperede sig omkring Nationalmuseets stadig ufærdige "nybygning" Bonavista. De andre Marstal-skonnerter var den suveræne, svenske overalt-vinder tomasteren Constantia, den 100-årige tremaster Marilyn Anne fra Struer og tomasteren Aron fra Svendborg.

Skonnerten Mira i årets Fyn Rundt. Mira stak første gang stævnen i søen hos skibsbygmester Rasmus Møller i Faaborg for 122 år siden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Skonnerten Mira i årets Fyn Rundt. Mira stak første gang stævnen i søen hos skibsbygmester Rasmus Møller i Faaborg for 122 år siden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Aldrig set før: Fire skibe til parade i byen, hvor de blev bygget for over 100 år siden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce