11 år og ivrig jollesejler på Svendborgsund

Smuk, slank og formfuldendt. Den Henry Rasmussen-konstruerede skærgårdskrydser Bremen fra 1927 er centrum i udstillingen med titlen ?Abeking & Rasmussen? på Yachting Heritage Centre i Flensborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

11 år og ivrig jollesejler på Svendborgsund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den aktuelle udstilling om verdensberømte Henry Rasmussen fra Svendborg viser bl.a. en jolle-model, han snittede som knægt i Svendborg.

At svendborgenseren Henry Rasmussen var et verdensnavn indenfor sit gebet, er på fornemste vis skildret på Yachting Heritage Centre i Flensborg. Udstillingen med titlen "Abeking & Rasmussen" fokuserer på Henry Rasmussens virke fra drenge- og lærlingeårene i Svendborg til dagens 111-årige værft, der stadig bærer grundlæggerens navn.

Blandt udstillingens rariteter er jollemodeller bygget af Henry Rasmussen i drengeårene i Svendborg. Modellerne bærer årstallene 1887 og 1890. Forbilleder var sejljoller bygget af Henry Rasmussens nært tilknyttede morfar, Hans Poulsen, der drev bådeværftet i Gammel Hestehauge.

Det fortælles, at Henry Rasmussen sejlede på opdagelse i morfaderens joller ud i Østersøen og helt til Øresund. Dengang var det kommende verdensnavn i yacht-konstruktion bare 11 år.

Drengeårenes hjemmesnittede jollemodeller er ophængt på væggen i en rekonstruktion af Henry Rasmussens kontor og tegnebord fra værftet i Lemwerder.

Svendborgenseren Henry Rasmussen og hans betydning som yachtkonstruktør er i fokus på den aktuelle udstilling i Flensborg. Midt i udstillingshallen står lystyachten Bremen fra 1927.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Svendborgenseren Henry Rasmussen og hans betydning som yachtkonstruktør er i fokus på den aktuelle udstilling i Flensborg. Midt i udstillingshallen står lystyachten Bremen fra 1927. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Buste med butterfly

Den fornemt arrangerede udstilling vises i det knap to år gamle Yachting Heritage Centre, nabo til værftet Robbe & Berking Classics på Flensborg havn.

At Henry Rasmussen regnes for en af de helt store på sit felt understreges også af, at en højt placeret buste indgår i centrets permante samling. I anledning af den aktuelle udstilling bærer busten af svendborgenseren en butterfly i signalfarven, der guider gæsterne rundt.

Fra sin plads på søjlen kan "Henry Rasmussen" skue ud over en af de flotte yachter, som verden over gjorde ham kendt som "linjernes mester". Centralt placeret står 30 Kvadratmeter skærgårdskrydser Bremen leveret i 1927. At bådens byggenummer fra det dengang kun 20 år gamle værft er pænt over 2000, siger noget om den succes, Henry Rasmussens værft nød allerede i de tidlige år.

Ved bådens hækparti skal man i øvrigt bemærke Abeking & Rasmussens håndsnittede signatur - otte pilespidser på række. Ved stævnen slutter en enkelt pilespids fribordets gennemgående linje.

Til udstillingen er skabt en rekonstruktion af Henry Rasmussens kontor og tegnebord på værftet i Lemwerder. Jollerne fra hans Svendborg-tid er ophængt på væggen bag udstillingsgæsten. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Til udstillingen er skabt en rekonstruktion af Henry Rasmussens kontor og tegnebord på værftet i Lemwerder. Jollerne fra hans Svendborg-tid er ophængt på væggen bag udstillingsgæsten. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Meter-både i spante-ramme

At Henry Rasmussen også mestrede større yachter kommer kreativt til udtryk på en tema-væg om Meter-både. Her er en flot model-samling indrammet i udskiftede stålspanter fra 12-Meteren Sphinx bygget af Henry Rasmussens værft ved Bremen i 1939. Idag er den smukke, navy-blå og motorløse Sphinx totalrenoveret og har i øvrigt flere gange besøgt Svendborg. Sphinx - eller Ostwind, som den hed oprindelig - var Henry Rasmussens sidst byggede 12 Meter. Så kom krigen.

Henry Rasmussen lod også fornemme yachter bygge til sig selv. I stærk kontrast til Svendborg-årenes simple joller står Rasmussens tredje store yacht med navnet AR. Den blev bygget i 1936 og vises på udstillingen i eksklusiv modelform. Modellen af denne 125 Kvm-Seefahrftskreuzer'en dokumenterer til fulde, hvorfor Henry Rasmussens verdensberømmelse ikke mindst skyldes konstruktørens formfuldendte skroglinjer.

Temaet her er Meter-både, som Abeking & Rasmussen har bygget mere end 100 eksemplarer af. Modellerne er elegant omgivet af udskiftede spanter fra 12-Meteren Sphinx. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Temaet her er Meter-både, som Abeking & Rasmussen har bygget mere end 100 eksemplarer af. Modellerne er elegant omgivet af udskiftede spanter fra 12-Meteren Sphinx. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Forbud skabte succes

Henry Rasmussens værft gjorde det også i mindre fartøjer. Lige efter krigen var dette en nødvendighed, da tyske værfter af sejrsmagterne fik forbud mod at bygge fartøjer længere end seks meter. Det skabte succes for Rasmussens konstruktion Hansa-Jollen. Den knap seks meter lange båd med sænkekøl byggede på erfaringer fra en velafprøvet jolle, Viska, leveret til en ven i 1920.

En planche viser, at vennen i jollen nåede fra Bremen til både Oslo og Stockholm og undervejs også passerede Det Sydfynske Øhav. Hansa-Jollen blev indtil 1965 bygget i 220 hundrede eksemplarer og har flere gange været repræsenteret i Svendborg Classic Regatta.

Fine modeller af både nybygninger og værfts-anlæg viser, at dagens Abeking & Rasmussen er en veldrevet virksomhed leveringsdygtig i bl. a. højteknologiske specialfartøjer, mindre flådeskibe og motoryachter i oliesheik-klassen.

––

Yachting Heritage Centre, Am Industriehafen 5, Flensborg. Tirsdag-søndag kl. 11-18. Entre 5 Euro. Temaudstilling slutter den 15. oktober 2018.

Henry Rasmussens morfar, Hans Poulsen, byggede jollen Rap og hans barnebarn, Henry Rasmussen, snittede denne model i 1887. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Henry Rasmussens morfar, Hans Poulsen, byggede jollen Rap og hans barnebarn, Henry Rasmussen, snittede denne model i 1887. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Mesteren Henry Rasmussens tegnebord med yachtkonstruktørens remedier er udstillet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Mesteren Henry Rasmussens tegnebord med yachtkonstruktørens remedier er udstillet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Nutidens Abeking & Rasmussen er et topmoderne værft i Lemwerder ved Bremen. Værftet med omkring 450 ansatte bygger luksus-motoryachter, mindre skibe til flåden og avancerede specialfartøjer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Nutidens Abeking & Rasmussen er et topmoderne værft i Lemwerder ved Bremen. Værftet med omkring 450 ansatte bygger luksus-motoryachter, mindre skibe til flåden og avancerede specialfartøjer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Abeking & Rasmussens signatur er disse otte pilespidser snittet i bådenes fribord agterude. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Abeking & Rasmussens signatur er disse otte pilespidser snittet i bådenes fribord agterude. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Værfts-skiltet i cockpittet på 1927-yachten Bremen -
Værfts-skiltet i cockpittet på 1927-yachten Bremen - "Abeking & Rasmussen Jacht-Werft. Lemwerder b. Bremen". Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Abeking & Rasmussen har også leveret til det tyske søredningsselskab. Her er en detaljeret model af Adolph Bermpohl, der i 36 års tjeneste nåede at redde 184 mennesker til søs . Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Abeking & Rasmussen har også leveret til det tyske søredningsselskab. Her er en detaljeret model af Adolph Bermpohl, der i 36 års tjeneste nåede at redde 184 mennesker til søs . Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Abeking & Rasmussen har også Tysklands kendte industrifamilie Krupp på kundelisten. Denne Germania VI, som Søsiden har spottet i både Marstal og Svendborg, er verdens første lystyacht helsvejset af aluminium.  Yachten hjemmehørende i Kiel blev leveret i 1963. I dag tilhører den en Krupp-stiftelse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Abeking & Rasmussen har også Tysklands kendte industrifamilie Krupp på kundelisten. Denne Germania VI, som Søsiden har spottet i både Marstal og Svendborg, er verdens første lystyacht helsvejset af aluminium. Yachten hjemmehørende i Kiel blev leveret i 1963. I dag tilhører den en Krupp-stiftelse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Denne ekstremt luxuriøse, 100 meter lange yacht Aviva blev leveret fra Abeking & Rasmussen sidste år til den britiske rigmand Joe Lewis. Pris: En lille milliard kroner. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Denne ekstremt luxuriøse, 100 meter lange yacht Aviva blev leveret fra Abeking & Rasmussen sidste år til den britiske rigmand Joe Lewis. Pris: En lille milliard kroner. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

11 år og ivrig jollesejler på Svendborgsund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce