- Hvad er dog det? Runes selvbyggede fartøj vækker opsigt i havn og til søs

Med nedsat hastighed har solbådens batterier energi nok til en hel dags sejlads. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Hvad er dog det? Runes selvbyggede fartøj vækker opsigt i havn og til søs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rune Eilertsen fra Midtfyn har konstrueret og bygget et fartøj, der kan sejle syv knob på gratis energi leveret fra himmelrummet. Søsiden gik om bord til en sejlads ud for Rudkøbing.

RUDKØBING: - Hvad er dog det ....?

Havnevandrere i Rudkøbing har fået noget at snakke om. Et firkantet og lidet elegant fartøj ved børnenes krabbe-racerbane vækker undren.

På afstand kan fartøjet ligne en overdækket terrasse banket sammen af forhåndenværende materialer. Hvad der har ligget nærmest fartøjsbyggeren er tilsyneladende sorte plader af plast.

Betragtet tættere på, kan man se, at den spartanske aptering om bord kun omfatter nogle langsgående bænke. Agter står en styrepult, der er tildækket i havn. Det, der gør fartøjet til noget helt særligt, kan kun ses af havnens måger.

- Ovenpå taget ligger solceller. De oplader batterierne under dækket. Båden er et slags eksperimentarium. Jeg bruger den til test og udvikling og så lidt familiehygge-sejlads, forklarer ejeren, Rune Eilertsen til Søsiden.

Fakta
Solbåden i Rudkøbing havn er et eksperimental-fartøj konstrueret og bygget af Rune Eilertsen fra Midtfyn. Solbåden findes også i en typegodkendt version. Typebetegnelsen er Suncruiser 23.

Suncruiser 23 er to-skroget, en kataman, med godkendt plads til op til 12 personer. Byggemateriale: Fortrinsvis termoplast. Længde 23 fod, ca syv meter.

Suncruiser 23 kan leveres i flere versioner og med bl. a. forskellig kapacitet af solceller og batterier.

Motorer - standard: Suncruiser 23 leveres med to styk fire kW Torqeedo-elmotorer.

Batterier - standard: 14.4 kW lithium-batterier og 3600 watt (peak) solpaneler. Oplader batterier fra solpanelerne på ca. fire timer.

Med standard-udgave af solcelle- og motor-konfiguration kan Suncruiser 23 i følge specifikationerne sejle omkring fire og en halv time ved fem og en halv knob - eller den kan sejle "hele dagen og ud på aftenen" ved fire knob - i solskin.

Topfart: Syv knob. Eks. ved topfart: To timer ved solskin, dernæst opladning fra solen på fire timer i havnen, og den kan derefter igen sejle med syv knob i to timer hjem - eller til en ny havn.

Pris på Suncruiser 23 spænder fra ca. 250.000 kr - 450.000 kr og afhænger af solcellers og batteriers kapacitet samt ekstraudstyr som fx. mere komfortable sæder, mulighed for generator og landstrøm med konverter. Båden kan også leveres som halvfabrikata.

Landstrøm lader batterierne på fire timer. I samdrift med solpaneler er det to timer med 16 ampere og 230 volt.

Solbåden i Rudkøbing vejer i alt knap to ton. Motorerne vejer 50 kilo. sosn
Rune Eilertsen sydgående i Rudkøbing Løb. Vi sejler syv knob alene drevet af gratis energi fra batterierne opladet af solens stråler. Solbåden kan også betjenes og overvåges fra iPad'en. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Rune Eilertsen sydgående i Rudkøbing Løb. Vi sejler syv knob alene drevet af gratis energi fra batterierne opladet af solens stråler. Solbåden kan også betjenes og overvåges fra iPad'en. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Miljøvenlig fremdrift

Solbåds-konstruktøren fra Midtfyn er det, man vi kalde en opfinder-type. En kreativ, teknisk nørd på den gode måde. Han har årelang erfaring i it-branchen og driver sin egen virksomhed, Hybridgenerator i Årslev.

Virksomheden udvikler og fremstiller energibesparende komponenter til vindmølle-industrien. Rune Eilertsen har selv konstrueret, og produkternes fokus er på miljøvenlighed - ligesom på solbåden.

Rune Eilertsens prototype på en solbåd er bygget til demo og familiehygge til søs.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Rune Eilertsens prototype på en solbåd er bygget til demo og familiehygge til søs. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Kontrol og styring fra app

Når solbåden ligger fortøjet langs broen i Rudkøbing, slubrer den energi i sig. Her forstyrrer ingen skygger solcellernes direkte mulighed for at tappe energi ud af den blå himmel og direkte ned i fartøjets omkrig 400 kg batterier.

Hvor meget solskin, der kommer om bord, kan Rune Eilertsen se hjemme på Midtfyn - eller i princippet hvor som helst i verden. Batteriernes tilstand kan følges på en app. Samme app på mobil eller iPad kan også manøvrere solbåden.

Et hul i styrepultens panel afslører, at sådan har det ikke været altid. Solbåden er under stadig udvikling. I hullet har siddet et instrument, der nu i stedet kører via app'en.

Fuld sol frem. De to elmotorer kan sagtens piske kølvand. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fuld sol frem. De to elmotorer kan sagtens piske kølvand. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Elmotorer under vand

- Lad os sejle en tur, siger Rune Eilertsen og lægger sig på knæ på solbådens lille agterdæk. Her er de to udenbords-motorer fastgjort. De skal på påhængsmotor-vis låses op og sænkes i vandet.

Motorerne er af kinesisk fabrikat. De er på omkring 10 hk hver og er også til testning. Begge motorer er kraftigere, end de tidligere monterede. Selve elektromotoren ligger ved drift under vandet i forlængelse af huset med propellen. De drejelige motorer er også solbådens ror og kan betjenes med knapper og håndtag fra styrepulten.

Prototypen på Rune Eilertsens solbåd er primært bygget i termoplast. Taget er solcelle-paneler. Opdriftsmateriale gør båden synkefri. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Prototypen på Rune Eilertsens solbåd er primært bygget i termoplast. Taget er solcelle-paneler. Opdriftsmateriale gør båden synkefri. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Vækker opsigt

Fenderne op. Vi lægger fra.

Med behændigt greb om knapper og håndtag bakker Rune Eilertsen solbåden ud fra pladsen langs broen. Eneste lyd er propellernes pisken rundt i vandet.

Forskibet vendes i sejlretningen. I lystbådenes cockpit sidder folk og hygger sig og retter tydelige blikke mod det unikke fartøj. Et enkelt sted når en gæstesejler lige at snuppe et mobilskud af den sejlende solbåd.

Ud af havnehullet glider det stille. Rune Eilersten rykker i gashåndtagene.

- Den accelererer hurtigt. Nu er vi ved at være oppe på maks fart, omkring de syv knob, siger Rune Eilertsen, mens det glider sydover gennem Rudkøbing Løb.

Den soldrevne, sejlende terrasse vækker berettiget opsigt til lands og til vands. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den soldrevne, sejlende terrasse vækker berettiget opsigt til lands og til vands. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Den ligger godt

Et par lystbåde passerer. Også derfra får den sejlende solterrasse opmærksomhed.

- Den ligger godt i vandet, nok bedre end man skulle tro. Det skyldes både katamaran-konstruktionen og de tunge batterier langt nede, siger Rune Eilertsen. I dagens vind-moderate vejr mærkede vi heller ikke søsprøjt om bord.

Hvis det var planen, kunne vi sagtens have sejlet med fuld fart til fx Strynø og tilbage igen. Med reduceret fart var en tur frem og tilbage til Ristinge, Marstal, Birkholm eller Ærøskøbing heller ikke et problem.

- Hvad skal ind - sol og vind! Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- Hvad skal ind - sol og vind! Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Lille dybgang

Efter en halv times problemfri sejlads ud for Rudkøbing, vender Rune Eilertsen solbåden og stikker pontonerne mod havnehullet.

Bøjerne behøver vi ikke at respektere i samme grad, som en kølbåd gør. Med kun omkring en halv meters dybgang har solbåden mange smuthuller hen over det grundede øhav.

Uden at afgive hverken lyd eller lugt ligger solbåden nu igen på sin havneplads foran skudehavns-husene.

En strålende sejltur er veloverstået. Miljøregnskabet siger grønt som en styrbords lanterne: Nul fossil-forbrug, nul C02-udledning, nul lugt, nul støj.

Kort sagt: Solskin om bord.

Hvis det skulle være, kan båden godt tage en Tåsinge rundt på en opladning solskin. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Hvis det skulle være, kan båden godt tage en Tåsinge rundt på en opladning solskin. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Der er masser af frisk luft og solskin om bord på Rune Eilertsens prototype af et rent soldrevet fartøj. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Der er masser af frisk luft og solskin om bord på Rune Eilertsens prototype af et rent soldrevet fartøj. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Hvad er dog det? Runes selvbyggede fartøj vækker opsigt i havn og til søs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce