Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lærer: Folkedans sætter fællesskab og kultur på dagsordenen

Det er lærer Emilie Kingo, der har kontaktet Tage Aabech for at få dans på idrætsskemaet, og det har hun ikke fortrudt. - Selv om eleverne ikke ser sådan ud nu, kan de godt lide det. Til os siger de for eksempel, "jeg troede, folkedans var kedeligt, men det var sjovt". Foto: Nils Svalebøg.

Lærer: Folkedans sætter fællesskab og kultur på dagsordenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Folkedans sætter fokus på dansk kultur og animerer eleverne til naturlig fysisk kontakt, siger Emilie Kingo, der er lærer på Risingskolen. Og som godt kunne tænke sig, at lærerne også dansede folkedans ind imellem.

Et opslag på lærerværelset fik i efteråret lærer Emilie Kingo til at ringe og lave en aftale med Tage Aabech om fire dansefredage i de timer, hvor eleverne fra 4. årgang har idrætstime.

Det har hun ikke fortrudt.

- Selv om eleverne ikke nødvendigvis ser sådan ud ligenu, er de fleste glade for at prøve at danse folkedans. De siger "Ej, det var sjovt!" eller "jeg troede, folkedans var kedeligt, men det var da sjovt", siger Emilie Kingo.

Hun er netop i sommer blevet færdiguddannet so lærer fra UCL, og hun mødte selv folkedans i forbindelse med sine studier. Derfor er hun bevidst om, hvordan dansen ud over den fysiske øvelse kan være en øjenåbner for den danske kultur på en skole som Risingskolen, der har elever med mange nationaliteter.

- Vi er meget opmærksomme på at tage nye kulturer til os, men vi skal også lære dem om vores. Og mange af de danske børn kender heller ikke folkedans, siger hun.

Hvis de gamle sange ikke vække genkendelse i de unge ører, mener Emilie Kingo, at man sagtens kan skifte takterne ud med nogle, som eleverne kender. Selv har hun danset til Justin Timberlakes "Can't stop this feeling". For hende handler dansen nemlig både om tradition og glæde. Og det er jo ikke altid, man lige kender en, der kan spille violin.

- At tage hinanden i hånden er en vigtig fysisk kontakt, som er grænseoverskridende for nogle elever i 4. klasse. Dans er en god måde at øve den naturlige og sociale kontakt i, som man skal have med andre mennesker, og her møder de hinanden på kryds og tværs af de tre klasser, de til dagligt færdes i, siger Emilie Kingo.

Hun kunne godt tænke sig at bede Tage Aabech komme til lærernes sommerfest, så interessen for folkedansen kan smitte nogle af de andre. Foreløbigt kan hun se frem til yderligere to fredage med eleverne fra 4. klasse, inden det er 6. årgangs tur til at lære at tage chassétrin og danse fire par sammen i en kvadrille.

Lærer: Folkedans sætter fællesskab og kultur på dagsordenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.