Eksperter: Et maleri fyldt med symboler

Museumsdirektør Erland Porsmosse fra Østfyns Museer. Arkivfoto: Lasse Hansen

Eksperter: Et maleri fyldt med symboler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Avisen har bedt tre lokale kunsteksperter komme med deres umiddelbare bud på Thomas Kluges maleri af Anker Boye.

1 Museumsdirektør Erland Porsmose, Østfyns Museer)

Erland Porsmose inviterede som den første Thomas Kluge til Fyn, da de i 2015 lavede udstillingen "Gud, Konge og Fædreland" på Johannes Larsen Museet. - Det ser ud til at være et glimrende portræt af "bykongen". På den ene side det officielle portræt af "embedet" med skrivebordet og borgmesterkæden med Knud den Hellige som de bærende ikoner, og på den anden side af personen Anker Boye med dobbelttydigheden af den udadvendte meget smilende og pæne politiker, og alligevel så den indadvendte tænksomme person, der kunne virke en anelse plaget af embedets tynge.

Museumsinspektør Ellen Egemose fra Brandts. Arkivfoto: Robert Wengler
Museumsinspektør Ellen Egemose fra Brandts. Arkivfoto: Robert Wengler

2 Museumsinspektør Ellen Egemose, Brandts)

- Min umiddelbare oplevelse er, at vi her står overfor et repræsentationsportræt, der i den grad - og meget typisk for vores tid - arbejder med at forankre os i historien. Thomas Kluge er en maler med interesse for det historiske, og billedet er ladet med referencer, der forankrer Anker Boye i Odenses tusindårige kulturhistorie. I borgmesterkæden troner Knud den Hellige, og på bordet ligger Knuds ligklæde, "Ørnetæppet". Det er gammel tradition, at konger har valgsprog. Christian 4. mente for eksempel, at "Fromhed styrker rigerne". I Kluges fortolkning har den afgåede borgmester lagt pennen, men mottoet - det kulturpolitiske brand - er givet videre med "I love NYO".

Rektor for Det Fynske Kunstakademi Lars Bent Pedersen. Arkivfoto: Kim Rune
Rektor for Det Fynske Kunstakademi Lars Bent Pedersen. Arkivfoto: Kim Rune

3 Rektor på Det Fynske Kunstakademi Lars Bent Pedersen)

- Det er en kvalitet ved et portræt, at det ligner, og man er ikke i tvivl om, at det er Anker Boye. Thomas Kluge er en af de bedste danske portrætmalere, men det virker lidt på portrættet, som om hans tekniske færdigheder faktisk hæmmer ham kunstnerisk mere end det modsatte, for jeg forstår ikke, hvad Anker Boye laver i et nederlandsk 1700-tals maleri - han var jo en moderne borgmester, som man kunne møde på gaden i Odense og ikke en isoleret politiker i et mørkt rum, som portrættet fremstiller ham. Det er interessant, at Odense kun er til stede i portrættet i form af borgmesterkæden (magten) og et lille " I love NY O (Odense)", der måske var borgmesterens politiske drøm.

Eksperter: Et maleri fyldt med symboler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce