Efter flere femstjernede anmeldelser: Succesteater frygter at miste kommunal støtte

- Vi laver teater inden for beskedne økonomiske rammer, men vi er også rent kunstnerisk et sted, der kræver en større økonomi for at at videreudvikle os, siger teaterleder Jacob Moth-Poulsen. Foto: Teatret Slotsgården

Teatret Slotsgården eksperimenterer med klassikerne, opført for få penge. Men kommunen har i løbet af to år skåret tilskuddet til teatret med en tredjedel, så det nu frygter for fremtiden. Teaterchef beder politikerne overveje en flerårig økonomisk aftale.

Selv om det har været en tør sommer, har det regnet med succes i Odense Slots slotsgård, hvor sommerteatret af samme navn holder til for syvende sommer i træk.

Flere femstjernede anmeldelser af årets forestilling, "Scapins rævestreger" - blandt andet her i Fyens Stiftstidende - har haft indflydelse på, at teatret solgte 100 billetter dagligt i sidste uge, lyder det fra teaterchef Jacob Moth-Poulsen.

- Men først og fremmest skyldes det jo, at vi har lavet en god forestilling. Vi er drevet af kunstneriske målsætninger, men også bevidst om at opbygge en fast publikumsskare, der vokser år for år. Vi har et mål om på sigt at have 5000 besøgende i gården, og det ser ud til, at vi får vores hidtil bedste år med næsten 2500 solgte billetter. Vi er stadig på vej, så det er virkelig flot af et teater med vores profil og størrelse at hive så mange mennesker ind i løbet af 25 forestillinger, siger han.

- Vores koncept med slotsgården som hjemmebane og kunstnerisk ramme for forestillingerne er genialt, og det gør, at vi kan lave et teater-laboratorium, hvor vi nørder, udvikler og skaber nyt. Det er et initiativ, man ikke ser andre steder i landet. Den erfaring, vi har fået, gør vores kunstneriske kvalitet og faglighed høj. Og vi havde ikke kunnet høste den succes, vi oplever nu, da vi begyndte i 2012. Erfaring og kontinuitet skaber kvalitet og gode resultater, siger han.

Beskeden til os fra embedsmændene i 2017 var, at selv om vi beviser, at vi udvikler os helt vildt, skal vi forvente, at vi bliver nedprioriteret.
[i]Jacob Moth-Poulsen, skuespiller og teaterchef i Teatret Slotsgården[/i]
Teatret Slotsgården
Etableret i 2012 af daværende skuespillerelev Jacob Moth-Poulsen og lysdesigner og scenograf Jens Klastrup - begge Odense Teater - med base i Odense Slots historiske slotsgård i Kongens Have. De seneste to år har Jacob Moth-Poulsen stået alene i spidsen for teatret.

Teatret er tænkt som et laboratorium for uddannede skuespillere, det arbejder med det klassiske teaterrepertoire (blandt andre Molière, Holberg og Shakespeare) og laver forestillinger, der leger med teaterbegreber og formsprog og er underholdende for et nutidigt publikum. Programmet har gennem årene bestået af forestillinger som Holbergs "Erasmus Montanus", Molières "Den gerrige" og "Den indbildt syge" og i år "Scarpins rævestreger".

I 2013 blev Teatret Slotsgården nomineret til den fynske kulturpris.

Teatret har hele tiden været støttet af Odense Kommune. I 2016 med 300.000 kroner, i 2017 med 250.000 kroner og i år med 200.000 kroner.

Årets budget var oprindeligt på 1,2 millioner kroner, men da der inklusiv entré fra publikum kun er indtægter for 800.000 kroner, er det barberet ned.

Teatret er støttet af flere fonde: Knud Højgaards Fond, Beckett Fonden, Augustinus Fonden, 15. Juni Fonden, Konsul George og Hustru Emma Jorcks Fond, A.P Møller Fonden, Aalborg Kommune og Gartneriet Markhaven.

Beskærer budgettet

Selv om Teatret Slotsgården ifølge Jacob Moth-Poulsen for længst har bevist sin værdi for byen og sit værd som nyskabende teater med sin kunstneriske succes, konstaterer han, at teatret stadig har svært ved at få budgettet til at hænge sammen: Budgettet for 2018-forestillingen er på 1,2 millioner kroner, men der kommer alene omkring 800.000 kroner ind i form af tilskud fra henholdsvis forskellige fonde, billetsalget og Odense Kommune.

- Konsekvensen er, at vi endnu ikke kan lave de forestillinger, vi drømmer om, og på den måde vi ønsker. Vi beskærer antallet af skuespillere, undlader at hyre teknikere, en forestillingsleder, en pr-medarbejder, dropper væsentlige scenografiske elementer, som vi ellers havde i tankerne. Vi tager på en selvbetalt studietur for at kunne tage inspiration med hjem til byen og gården - det siger lidt om, hvor hjertet ligger i det her projekt. Når vi får en forestilling op at køre, skyldes det udelukkende, at vi trækker på de personlige kræfter, det enorme netværk og de mange og gode samarbejdspartnere, vi efterhånden har fået skabt, siger Jacob Moth-Poulsen.

- Vi laver teater inden for beskedne økonomiske rammer, men vi er også et sted rent kunstnerisk, der kræver en større økonomi for at videreudvikle os. Den personlige pris er høj her, for selvom det er et professionelt projekt, bliver der samtidig lagt flere tusinde frivillige timers arbejde. Det er nedslidende over flere år. Det ved folk, der har været i en lignende situation. Et initiativ som dette fortsætter ikke i længden, medmindre dem, der sidder øverst oppe, spotter og anerkender det og handler derefter. Som det er nu, kan vi kun tænke et år frem ad gangen. Det betyder, at vi hvert år er bagud med de beslutninger, vi skal træffe. Vi kan først meget sent endeligt beslutte, hvad årets forestilling skal være. Simpelthen fordi vi ikke kender vores økonomi, siger han.

En deprimerende besked

Siden begyndelsen i 2012 har teatret fået støtte af Odense Kommune, og det er teaterchefen taknemmelig for. Men samtidig kan han konstatere, at teatrets støtte i løbet af to år er blevet skåret med en tredjedel - fra 300.000 kroner i 2016 til 200.000 kroner i år - og hans bekymring er, om den kommunale støtte i de kommende år vil fortsætte med at falde på tilsvarende vis.

- Beskeden til os fra embedsmændene i 2017 var, at selv om vi beviser, at vi udvikler os helt vildt, skal vi forvente, at vi bliver nedprioriteret. Ikke en særlig inspirerende besked at få, når man i forvejen lægger så mange frivillige timer i projektet året rundt. Heldigvis har vi et stort overlevelsesgen og et kæmpe hjerte for det unikke sted, vi har skabt. Men beskeden forekommer ret absurd i forhold til vores udviklingskurve, stigning i popularitet, det indholdsmæssige bidrag vi lægger i Odenses kulturliv samt fornuften i at skabe stabilitet for os. Jeg må pege på, at for at skabe et stærkt kunstnerisk kvalitetsprodukt kræver det tid, flid og erfaring - det kan vi jo se - og hvis ikke det støttes, er der ikke rigtigt noget, der bider sig fast, siger Jacob Moth-Poulsen.

- Og det er en politisk beslutning og et politisk ansvar.

Bliver næste års støtte sænket med endnu 50.000 kroner, som det er sket to år i træk, risikerer det at påvirke de fonde, som traditionelt har været lune over Teatret Slotsgårdens arbejde.

- Vi har skrevet nogle gode ansøgninger til fondene, men det er klart, at det ikke er noget, vi bare kan tage for givet. At have Odense Kommune stærkt i ryggen er det absolut stærkeste og mest afgørende kort at have med ud i byen, for det viser, at der er tiltro til projektet, og at Odense Kommune bakker 100 procent op - moralsk og økonomisk. Men når Odense Kommune trækker sig og kun går med på knap 29 procent af finansieringen - som igen i år - frygter vi, at fondene konkluderer, at Odense Kommune ikke længere synes, vi er værd at investere så meget i, og at det smitter af på dem, så de også trækker en del af deres støtte, siger Jacob Moth-Poulsen.

Strategi for overlevelse

I stedet for de årlige ansøgninger til kulturpuljen ønsker Jacob Moth-Poulsen en længerevarende aftale med Odense Kommune.

Ønsket er en treårig aftale og et samlet tilskud på 1,2 millioner kroner, og han har flere gange stillet forslaget til embedsmændene, som han oplever negligerer dialogen. Politikerne kommer han ikke i kontakt med.

- Vi har længe gerne villet indgå i et gensidigt og udbytterigt samarbejde og har faktisk flere gange peget på det, uden der er sket noget. En sådan aftale giver ro til fordybelse og vil kvittere med et endnu højere niveau og vil få projektet til at vokse yderligere, siger han.

I stedet tænker Teatret Slotsgården i overlevelsesstrategier, hvilket har betydet, at forestillingen for første gang i år er blevet opført udenbys - nemlig i Aalborg.

- At rykke til Aalborg har været godt, for det betyder flere samarbejdspartnere, og derudover er det fedt, at vi kan vise endnu flere mennesker det fede teater, som vi her i Odense er lykkedes med at bygge op over syv år her. Turnéen gør samtidig kun noget godt for hjemmebanen, fordi det sætter Odense på landkortet som det sted, der huser et initiativ, som er udviklende og fremadskuende, siger Jacob Moth-Poulsen.

- Men vi frygter at blive misforstået. Vi gør alt, hvad vi kan, for at holde hovedet oven vande og har brug for, at politikerne ser os. Vi har noget, som er helt unikt og er lykkedes med at skabe et teater, der eksperimenterer, har en moderne profil og laver skæve og til tider udfordrende forestillinger, som mange mennesker har lyst til at se og grine af. Dens slags initiativer hænger ikke på træerne, siger han.