Cafébiografens ejer: - Uden scenen mister pladsen sit særkende og blikfang

- Hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg heller ikke, at en ny indgang for museet Brandts vil være det, der sikrer den strøm af besøgende, som museet efterspørger, siger Jørgen Christensen fra Cafébiografen. Arkivfoto: Louise Koustrup

Cafébiografens ejer: - Uden scenen mister pladsen sit særkende og blikfang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gennem 35 år har amfiscenens placering kun bidraget med liv til Amfipladsen, lyder det fra caféejer Jørgen Christensen, der ikke kan forstå, hvorfor man overvejer at fjerne noget, som fungerer.

Hvad ville Amfipladsen ved Brandts Klædefabrik være uden sin amfiscene? En plads, der ikke indbyder til ophold og sætter fantasien i gang, sådan som Amfipladsen ellers har formået gennem 35 år, hvis man spørger Jørgen Christensen, der sammen med sin kompagnon Ole Nielsen ejer og driver Cafébiografen.

Jørgen Christensen kan sagtens forestille sig, hvordan Amfipladsen ville se ud uden den scene, der lægger navn til stedet, og som blev tilført ved åbningen i 1987 omtrent samtidig med, at Cafébiografen slog dørene op.

- Prøv at se på Rådhuspladsen; der sker ikke noget som helst, fordi det er en åben plads, der ikke på samme måde som her indbyder til leg. Det er den slags pladser som Amfipladsen, man opsøger, når man rejser sydpå. Pladser med springvand eller særlige indretninger. En amfiscene. Hvis man fjerner amfiscenen fra Amfipladsen, fjerner man pladsens særkende og blikfang, men man fjerner også muligheden for at have noget unikt at byde på i Odense, siger Jørgen Christensen.

Han interesserer sig nok lidt mere end almindeligt for bygninger og pladser, for oprindeligt er han uddannet arkitekt.

- Men det handler først og fremmest om, at jeg har fulgt stedets udvikling dagligt gennem 35 år, og har set, hvor godt pladsen fungerer. I min optik er der ingen grund til at ændre på noget, som virker, siger han.

Amfipladsens historie
Amfipladsen blev omdannet i 1987 i forbindelse med revitaliseringen af Brandts Klædefabrik. Dengang var der tale om en revolutionerende nytænkning af, hvordan et industrikompleks kunne tænkes ind i en moderne bymidte, og Klædefabrikken blev landets første internationale center for kunst og kultur.

Amfiscenen ved Brandts Klædefabrik er et område på godt 450 m² ud af Amfipladsens samlede areal på 1800 m². Området har fast belægning og enkelte fritstående træer. Tre virksomheder stod bag pladsens indretning: GBL, Kristian Isager Arkitekter og Samfundsteknik A/S.

Visionen for Amfipladsen var derfor at skabe et multianvendeligt, offentligt og robust rum. Indretningen er enkel: Gule Odense-klinker med et bånd af brosten rammer pladsen ind og knytter den til Brandts. Ind mod Brandts står en stor, hvid scene, og foran denne er pladsen forsænket i et trappeanlæg af brosten, der danner det moderne amfiteaters siddepladser. I modsatte ende af pladsen er der skabt en forbindelse til den modsatliggende Rosenbæk Karréen med en vandrende i granit, der løber ud fra gårdrummet i karréen og ender på Amfipladsen.

Amfipladsen er ligesom bygningerne rundt om ejet af KD-Selskaberne, men man kan leje Amfiscenen ved at henvende sig til passagemanager Eva Pasgaard, fremgår det af hjemmesiden.

Kilde: Odense Kommunes hjemmeside

Scenegitter giver sjæl

Jørgen Christensen kalder amfiscenen et stort plus for miljøet i klædefabrikken, som er med til at skabe stemning og give stedet sin helt særlige karakter. Men det er ikke alene amfiscenens hul i jorden, der har værdi for pladsen, understreger han. Især scenegitteret på bygningerne har sat et markant præg på området, som folk kan huske, og som dukker op på hvert andet billede, når man googler Brandts.

Og selv om funktionen med at holde selve sceneoverdækningen på plads ikke altid er i anvendelse, er det så markant en del af Brandts' identitet, at den ikke bør fjernes i forbindelse med en renovering, mener han:

- Det er træet på pladsen, som er dårligt, men det behøver jo ikke betyde, at alt andet skal laves om. Både pladsen og scenen fungerer fint, også til koncerter - for eksempel ved Jam Days eller Odense Blomsterfestival - og jeg synes ikke, der er nogen grund til at jævne den med jorden for at give stedet en ny belægning. Vi er ikke utilfredse med den måde, pladsen er bygget på, og vi har intet ønske om mobile bænke og scener. Og hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg heller ikke, at en ny indgang for museet Brandts vil være det, der sikrer den strøm af besøgende, som museet efterspørger, siger han.

Cafébiografens ejer: - Uden scenen mister pladsen sit særkende og blikfang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce