Tæt på sin fem års fødselsdag er virksomheden Gejst sat i system og strømlinet, men begejstringen og passionen fra de første iværksætterår er bevaret.

- Den første forretningsplan var nok mest baseret på følelser og en finger i luften, hvor alt kører i Excelark nu. Vi har detaljerede budgetter, tidsplaner og strategier, og vi måler hele tiden på, hvordan vi performer undervejs.

Søren Nielsen er direktør i Gejst og var med til at grundlægge virksomheden for knap fem år siden. De første år har været præget af en iværksætterånd, hvor Søren Nielsen sammen med sin nu forhenværende forretningspartner Niels Grubak Iversen tog næsten alle opgaver på sig.

Gejst

Gejst blev grundlagt i maj 2013 af Søren Nielsen og Niels Grubak Iversen.Målet var og er stadig at udfordre deignmarkedet og skabe nogle produkter, som skiller sig ud.

I august 2017 kom Thomas Heunicke til. Han er medejer af Gejst og er indtrådt i direktionen, mens Niels Grubak Iversen har valgt at træde ud af virksomheden.

Der er i dag seks ansatte i Gejst.

Produkterne forhandles blandt andet i møbelhusene Central Møbler og Lindegaard Poulsen i Odense, og Gejst har leveret interiør til musik- og teaterhuset Odeon.

- Vi havde alle kasketter på. Det var at pakke varer, udvikle produkter helt fra bunden, lave hjemmeside, ud at sælge og stå på messer, fortæller han.

Men da Gejst havde eksisteret i cirka fire år, skulle der ske noget, fortæller Søren Nielsen.

- Vi nåede til en erkendelse af, at hvis vi skulle videre, var vi nødt til at have nogle indspark på nogle kernekompetencer som salg og markedsføring, siger han.

Det er klart, at med de investeringer og de ting, vi gør, skal det også have en positiv effekt på omsætningen og ikke mindst på indtjeningen. Nu gælder det om at håndtere den vækst.

Kommerciel direktør Thomas Heunicke, Gejst

- Det hjælper ikke noget at udvikle nogle flotte produkter, hvis de ikke kommer ud over rampen.

Undervejs i den proces stødte Søren Nielsen på Thomas Heunicke, og så tog tingene fart i Gejst.

- Thomas var den brik, vi manglede i puslespillet, siger Søren Nielsen.

Har halveret sortiment

Alle processer og strukturen i virksomheden er blevet gennemgået i detaljer.

- Det var at smide alle bolde op i luften, og hele virksomheden blev vendt på hovedet. Vi halverede sortimentet, lavede nyt logo og en ny salgsstrategi. Så alt var oppe at vende og kun det stærkeste fik lov at stå tilbage, siger Søren Nielsen.

- Der er ingen tvivl om, at chancen for at nå i mål er højere, når der ligger en plan, og der er klare mål. Og hvis vi vil samarbejde med professionelle, er vi også selv nødt til at være professionelle.

Thomas Heunicke har erfaring med at tage en mindre designvirksomhed og bygge den op til noget stort. Det var han med til med By Lassen, som med Thomas Heunicke i spidsen for salg blev en af de hurtigst voksende virksomheder i branchen i Danmark. Den erfaring tager han nu med sig i Gejst.

- Du er nødt til at have en strategi og få etableret en struktur og nogle processer, for når du først er i gang og måske har 10 medarbejdere, kan du ikke gå et skridt tilbage og skabe strukturen, så det har vi været opmærksomme på at få skabt til en start, siger han.

- Gejst er blevet relanceret mere eller mindre som et nyt brand. Nu er der en strategi på markedsføringen, for produktudvikling, hvor vi ved, hvad der kommer af produkter de næste to år, og vi ved, hvad vi vil med distributionen, og hvordan vi skal gøre det.

Men selv om Gejst er gået fra iværksættereventyr, hvor folkene bag har prøvet sig frem, til en strømlinet og struktureret virksomhed, er det stadig sjovt at være en del af, understreger direktøren.

Design kommer udefra

- Det er faktisk sjovere end nogen sinde, siger Søren Nielsen og fortæller, at der er nu ansat folk til mange af de opgaver, han selv påtog sig i opstartsfasen.

- Vi har eksperter ansat til supply chain, kommunikation og produktudvikling, så der er ingen tvivl om, at det er sjovere end tidligere. Ved at have eksperter på alle områder betyder det, at kvaliteten af det, der kommer ud af huset, er meget højere.

En anden væsentlig ændring er, at meget design bliver lavet af eksterne designere, hvor det til at begynde med var de to grundlæggere, som stod for at designe.

- Tidligere designede vi alt inhouse, men nu går vi ud og allierer os med nogle af de dygtigste upcoming designere i Europa. Jeg troede, jeg var god til at designe, men jeg har fundet ud af, at jeg er langt bedre til produktudvikling, så det er der, jeg bruger min kreativitet og sætter mine kompetencer i spil, fortæller Søren Nielsen.

- Gejsten er lige så stor nu, som den altid har været. Det er bare nogle andre ting, der begejstrer mig nu. Jeg brænder for designet, men jeg brænder også for driften af en virksomhed, og jeg synes, det er enormt spændende at sætte processer i søen og se dem blive til virkelighed.

Niels Grubak Iversen har valgt at træde ud af Gejst, og Thomas Heunicke er nu medejer og en del af direktionen, og begejstringen går igen, når det nye makkerpar i spidsen for Gejst fortæller om fremtidsplanerne.

Vil udfordre de store

- Omsætningen skal stige år for år. Ambitionerne er store, og hvis vi kigger fem år frem, er det måske en tyvedobling, siger Thomas Heunicke.

- Det er klart, at med de investeringer og de ting, vi gør, skal det også have en positiv effekt på omsætningen og ikke mindst på indtjeningen. Nu gælder det om at håndtere den vækst.

Da Gejst blev grundlagt, var det med en tanke om at udfordre markedet og turde skille sig ud. Det er stadig en ambition.

- Målet er, at vi skal op og lege med de helt store designspillere og tage markedsandele fra brands som Normann Copenhagen, Hay og Muuto, siger Søren Nielsen, som trods professionaliseringen af sin virksomhed stadig er drevet af den iværksætterånd, som greb ham for snart fem år siden.

- Jeg er iværksætter helt ind til grundvolden. Jeg bruger næsten alle mine vågne timer på at studere iværksætteri, lære af hvordan andre virksomhed vækster, og om ledelse. Så det er det, der optager mig enormt meget, siger Søren Nielsen.

  • Heidi

    Af:

    Journalist på ErhvervPlus Fyn og magasinet Business Fyn. Tidligere journalist, jourhavende og redaktionel udvikler på Nyhedsredaktionen, også hos Jysk Fynske Medier. Jeg har været lokalredaktør på Fyens Stiftstidende på Nordfyn og UgeAvisen Nordfyn indtil december 2014. Tidligere har jeg været på Fyens Stiftstidendes redaktion i Assens, hvor jeg havde ansvaret for børne- og ungeområdet. Jeg begyndte journalistuddannelsen som 30-årig, og inden da jeg har arbejdet som regnskabsansvarlig og controller med uddannelser som revisorassistent og merkonom i økonomistyring på cv'et. Min mand er også journalist. Vi bor i hus i Aarup og har sammen to døtre.