Byrådets beslutning om at spare en million kroner ved samle alle låsesmedeopgaver har banet vej for en ny stilling i By- og Kulturforvaltningen. Men da Håndværksrådet gjorde opmærksom på, at det tager opgaver fra private låsesmede, stemte rådmand Jane Jegind (V) imod.

Det er ikke altid, forvaltningen agerer efter en rådmands ønske, selv om den gør, som den får besked på.

Det måtte både by- og kulturrådmand Jane Jegind (V) og embedsmændene i forvaltningen sande, da de forleden kolliderede i forbindelse med en sag, som blev sat i gang af byrådet i forbindelse med vedtagelsen af budgettet for 2017.

Ligesom det øvrige byråd ville Jane Jegind gerne spare en million kroner ved at samle de fem forvaltningers ens låsesmedsopgaver i én forvaltning, nemlig hendes. Alligevel kunne hun ikke stemme for det arbejde, embedsmændene var kommet frem til.

- Jeg havde på ingen måde set for mig, at ønsket om at samle låsesmedsopgaverne ville betyde, at man nu ender med at tage opgaven hjem til Odense Kommune og insource den, siger Jane Jegind.

Brev fra Håndværksrådet

Rådmanden var ikke opmærksom på, hvilken retning forvaltningens måde at finde besparelsen på havde taget, før hun modtog et brev fra chefjurist Peter Andersen fra Håndværksrådet. Han opfordrede hende til at afstå fra at oprette en stilling og i stedet lade private virksomheder udføre det kommunale arbejde. En adfærd, der betegnes som "opgavetyveri".

"Håndværksrådet har for få dage siden udtrykt helhjertet støtte til regeringens netop offentliggjorte initiativ for at standse unfair konkurrence fra bl.a. kommuner," skrev han og fortsatte:

"Kommunens plan vækker stor undren i Låsesmede Foreningen, fordi det givetvis vil skade lokale låsesmede- og sikringsvirksomheder, som ellers kunne udføre disse kommunale opgaver. Og man kan frygte, at andre kommuner får samme idé."

Oplysningerne fik rådmanden til at tage spørgsmålet op i By- og Kulturudvalget for at sikre sig, om de øvrige politikere læste teksten ligesom hende. Eller ligesom forvaltningen, som først og fremmest havde sparemålet for øje. Et flertal pegede på det sidste.

- Jeg er ikke er enig i beslutningen, for jeg er ikke tilhænger af, at kommunen skal varetage opgaver på det private markeds spillebane, siger Jane Jegind.

Men det ser Brian Dybbro (SF) ikke som det væsentligste element i forvaltningens spareøvelse. Det handler om at give kommunen mere viden inden for området, sige han:

Viden i forvaltningen

- Det handler om at ansætte en person - forvaltningen kalder stillingen for en "overmontør" - som har den nødvendige viden, der skal til, før man sender opgaverne i udbud. Det er jo ikke sådan, at forvaltningen slet ikke kommer til at benytte private låsesmede frem over, det er der jo et budget på 10-11 millioner kroner til, siger Brian Dybbro.

Han mener derimod, at Odense Kommune med ansættelsen af en overmontør handler om at bruge skattekronerne så klogt som muligt. Fordi det er nødvendigt med en person i forvaltningen, som kender teknikken bag forkortelser som AIA, ADK, ITV og låseservice - så man kan sikre, at de opgaver, der bliver udbudt, faktisk er dem, man skal have løst.

I stillingsopslaget fremgår, at den nye faglige koordinator skal kvalitetssikre de udbud, der kommer på området inden for de nævnte teknikker, så de kan sammensættes på en ny måde og udbydes som nye pakker. Rådmanden var den eneste, der stemte imod ansættelsen. Lars Havelund (K) deltog ikke i udvalgsmødet.

  • Michael Bager

    Af:

    Uddannet journalist fra DjH, ansat på Fyens Stiftstidende siden 1997 og senest tilknyttet Kultur- og Odense-redaktionen.