Selv om Danmark er et løntungt land at producere i, har effektivisering og optimering indtil videre gjort, at Kims-chips kan snittes og steges i Søndersø. Og står det til direktøren, skal det fortsat være sådan.

"Vi er effektive"
"Vi gør hinanden bedre"
"Hvad vi gjorde godt i går, gør vi bedre i morgen"

Der er sat store klistermærker op foran indgangen til chipsproduktionen på Sømarksvej i Søndersø, og indholdet i de statements er ikke taget ud af det rene ingenting.

For Orkla Confectionary & Snacks A/S, der står bag brandet Kims, har formået at effektivisere og optimere produktionen så meget, at det indtil videre har været lønsomt at blive i Danmark.- Vi har været dygtige til at se på den totale værdikæde af vores virksomhed, forklarer direktør Kim Munk.

Startede med peanuts

Det var de saltede peanuts, der startede det hele. Odense Marcipanfabrik ville supplere marcipan med andre produkter i begyndelsen af 1960´erne, og valget faldt på snacks.Saltede peanuts belv lanceret for første gang i 1965 under varemærket Kims.

I 1971 blev produktionen bygget i Søndersø. Her ligger både produktion og administration i dag. Produktionen er om- og udbygget flere gange gennem årene, og 2010 blev et nøddecenter taget i brug.

I 2000 blev Kims en del af Chips-koncernen, som i 2005 blev overtaget af den norske Orkla-koncern.

Virksomheden skiftede navn til Orkla Confectionary & Snacks Danmark A/S i 2016, men markedsfører stadig produkterne under brandet Kims.

I 2016 udgjorde eksport cirka 33 procent af omsætningen. Ifølge direktør Kim Munk er det primært til Nordeuropa, men også til Asien og til danskerne foretrukne feriesteder.

Der er cirka 190 ansatte hos Orkla Confectionary & Snacks Danmark A/S. De er fordelt på produktion, administration og salg.

- Den totale værdikæde er at være rentable, produktive, se forbedringer og se optimeringsmuligheder. Det er også at koncentrere os om det, der er kerneforretningen i stedet for at lave en masse ting, som ikke er værdiskabende.

Forbi vindfanget med klistermærker og inde i bygningen kører tomme kasser i en lind strøm på et bånd tre-fire meter over gulvet.

En kasse har sat sig fast, fordi den har kørt en smule skævt. En medarbejder tager en lang stang, og med en rutineret bevægelse bliver kassen gelejdet tilbage på sporet, og båndet kører igen. Kasse efter kasse kører afsted for at blive fyldt med chipsposer få sekunder senere.

En del af effektiviseringen har været, at mange manuelle opgaver som at folde kasser, køre folie om fyldte paller og sætte fyldte poser i kasserne, er blevet overtaget af maskiner.

Direktør Kim Munk, Orkla Confectionary & Snacks Danmark A/S

I dag bliver kasserne foldet af en maskine, der sætter dem på båndet, men sådan har det ikke altid været, fortæller Kim Munk.

Vil gøre det bedre

- En del af effektiviseringen har været, at mange manuelle opgaver som at folde kasser, køre folie om fyldte paller og sætte fyldte poser i kasserne, er blevet overtaget af maskiner, siger han.

- Vi har fået færre medarbejdere, men mønten har to sider, og den positive side vil være, at vi har skiftet de ensformige opgaver ud med maskiner. Det er også en erkendelse af, at der i dag er et behov for at modernisere og effektivisere for at være konkurrencedygtige og mindre løntunge. Danmark er jo ikke det billigste land at producere i.

I det hele taget har produktionen ændret sig en del, siden Kim Munk kom til chipsproducenten for 18 år siden.

- Produktionen har forandret sig på den måde, at medarbejderne ikke rører ved produktet, men mere passer maskinerne, fortæller Kim Munk.

- Det er gået fra manuel betjening til at passe maskiner. Det kræver i højere grad, at medarbejderne forstår processerne i produktionen.

I dag er det også en maskine, der sorterer de chips fra, som ikke skal ende i en pose til forbrugeren.

- Maskinen kan for eksempel spotte chips med sorte mærker på, og de bliver så skudt ud til siden. De ender som grisefoder, fortæller Kim Munk.

- Sådan er det med det meste hos os. Vi forsøger at minimere eller genbruge spildprodukter og overskud fra produktionen. Hele vores organisation er gennemsyret af at finde løsninger og blive ved med at gøre det bedre.

Har et stærkt brand

Regnskaberne viser, at fabrikken har præsteret stigende indtjening i takt med, at antallet af ansatte er faldet. Det hænger sammen, mener Kim Munk.

- Det har med effektivisering at gøre. Det er ikke lig med effektivisering, men har med det at gøre, fordi vi hele tiden optimerer produktionen, siger han.

- Vi har et stærkt brand. Det er der ingen tvivl om, men det er ikke hvert år, vores øgede overskud kommer fra vores afsætning. Det kan også komme fra effektivisering og optimering af supply chain og alle dele af virksomheden.

Produktionen af chips har fundet sted i Søndersø siden 1971, og står det til Kim Munk, skal det fortsætte sådan.

- Jeg må understrege, at jeg ikke kan give garantier, for vi er en del af en koncern, og den slags beslutninger kan komme oppefra. Men for mig at se gælder det om at være konkurrencedygtige på europæisk plan, og er vi det, vil der fortsat være fabrik og produktion i Danmark, forklarer han.

- Når man tager en beslutning om at flytte produktionen, er det et spørgsmål om økonomi langt de fleste gange. Der kan være tilfælde, hvor man ønsker at centralisere produktionen på færre fabrikker, og det er sådan nogle ting, man ikke kan gardere sig imod.

Karrig med at fortælle

Men der er ikke tradition for at centralisere produktionen i Orkla-koncernen.

- Nej, der er tradition for at værne om lokaliteten, men konkurrenceniveauet globalt set tvinger den holdning ud i at holde alle døre åbne. Så jeg kan ikke stille garantier, men vi kan være dygtige til at producere billigt, være omstillingsparate og tage de rigtige beslutninger. Så står vi bedst muligt, og så kan vi ikke rigtig gøre mere.

Mens produktionen bliver mere og mere effektiv, satser virksomheden også på at udvide sortimentet. Alene i 2017 er der lanceret mere end 30 nye produkter, men Kim Munk kan ikke afsløre, hvad der er på vej af nye tiltag og lanceringer.

- Nej, her er jeg nødt til at være lidt karrig med at fortælle. Men der er masser af investeringer på vej. Ret heftige investeringer, så jeg synes, vi har rigtig mange spændende ting i gang, siger han.

- Investeringer hænger jo som regel sammen med de produkter, vi ikke ønsker at fortælle om, så det er derfor, jeg bliver lidt karrig. Jeg siger bare, at vi har mange ting i gang.

  • Heidi

    Af:

    Journalist på ErhvervPlus Fyn og magasinet Business Fyn. Tidligere journalist, jourhavende og redaktionel udvikler på Nyhedsredaktionen, også hos Jysk Fynske Medier. Jeg har været lokalredaktør på Fyens Stiftstidende på Nordfyn og UgeAvisen Nordfyn indtil december 2014. Tidligere har jeg været på Fyens Stiftstidendes redaktion i Assens, hvor jeg havde ansvaret for børne- og ungeområdet. Jeg begyndte journalistuddannelsen som 30-årig, og inden da jeg har arbejdet som regnskabsansvarlig og controller med uddannelser som revisorassistent og merkonom i økonomistyring på cv'et. Min mand er også journalist. Vi bor i hus i Aarup og har sammen to døtre.