Albero Møbelfabrik A/S har fået mere at lave, fordi kunderne i stigende grad foretrækker dansk kvalitet frem for produkter, der er fremstillet billigere i Østeuropa. Der er faktisk så travlt på fabrikken i Ejby, at en udbygning er på vej inden længe.

Ja tak til kvalitet, fleksibilitet og kort leveringstid frem for billige produkter.

Det er en tendens, de kan mærke hos Albero Møbelfabrik A/S i Ejby. De fremstiller møbler til institutioner og skoler, og de får at vide fra de grossister, der forhandler møblerne, at det er nemmere at sælge danske varer, selv om de er dyrere end de østeuropæiske.

Det fortæller direktør Jesper Falkesgaard fra Albero Møbelfabrik.

Albero Møbelfabrik blev grundlagt af Henning Nielsen i 1985 i Bred ved Vissenbjerg. Navnet var på det tidspunkt HN Møbler A/S.Dengang var der fokus på at fremstille stole, og møbelfabrikken var leverandør til Farstrup Møbelfabrik.

Da pladsen blev for trang i Bred, købte Henning Nielsen en mindre møbelfabrik i Ejby, og virksomheden har siden haft til huse der.

Navnet er ændret til Albero Møbelfabrik, og kerneproduktet i dag er møbler af plader af krydsfinér. Kunderne er grossister, der leverer til skoler og institutioner.

Virksomheden ejes i dag af Henning Nielsens søn Jesper Falkesgaard.

Der er 18 ansatte på fabrikken. Cirka 50 procent af dem er træ- eller maskinsnedkere.

- Vi har fået megatravlt, fordi vi har fået mange nye kunder. Jeg tror, at vores kunder er blevet bevidste om, at det ikke altid er lykken at lægge produktionen i udlandet. Den feedback, vi får, er, at det giver pote hos slutkunden at kunne sige, at møblerne er lavet på et lille snedkeri i Ejby, og så er kvaliteten meget bedre i Danmark, siger han.

- Kunderne er blevet bevidste om, at det giver nogle problemer at levere dårligere kvalitet, og vi er selvfølgelig klar over, at vi er dyrere, men kunderne må have afvejet det og fundet ud af, at det bøvl gider de ikke.

Man kan meget med Skype, men jeg hører vores kunder sige, at når de har et stort projekt, er det altså nemmere at køre en tur til Fyn, hvor man kan sidde og tale om tingene, og somme tider handler det om at komme ud for at se og føle tingene.

Direktør Jesper Falkesgaard, Albero Møbelfabrik A/S

Jesper Falkesgaard oplever også, at kunderne ønsker at være tæt på producenten.

- Man kan meget med Skype, men jeg hører vores kunder sige, at når de har et stort projekt, er det altså nemmere at køre en tur til Fyn, hvor man kan sidde og tale om tingene, og somme tider handler det om at komme ud for at se og føle tingene, fortæller han.

Men et stigende antal danske kunder er ikke den eneste årsag til, at Albero Møbelfabrik er i vækst. Snedkeriet er også blevet en eksportvirksomhed.

Guldgrube i Norge

For mens det meste af verden led under finanskrisen, lykkedes det Albero Møbelfabrik at komme ind på det norske marked, og det viste sig at være lidt af en guldbrube.

- Da krisen startede omkring 2009, var vi godt i gang med at bygge det norske marked op, og det dyk, vi fik i Danmark, blev ædt op af Norge fuldstændig, forklarer Jesper Falkesgaard.

- I Norge er markedet specielt, fordi der er mange private børnehaver, og den kunde, vi fik, driver nok 150 børnehaver, og de blev bare ved med at etablere børnehaver i de år, hvor vi kom ind på markedet. Vi kunne næsten ikke følge med, og vi oplevede ikke noget omsætningsdyk.

Siden er møblerne fra Albero Møbelfabrik også slået an på det svenske og tyske marked, og det er gået godt, men der er ikke planer om at indtage flere lande.

- Vi satser ikke på flere markeder. Ikke på den korte bane i hvert fald, for lige nu har vi brug for at positionere os på de markeder, hvor vi er nu, forklarer Jesper Falkesgaard og understreger:

- Men det får vi også nok at gøre med, for vi har fået mange nye kunder, og vi har megatravlt.

Der er faktisk så travlt, at det snart bliver nødvendigt at udvide fabrikken.

Overvejer ny teknologi

Og det kommer formentlig til at ske snart.

- Det er min far, der ejer bygningerne, og jeg ejer firmaet, så vi er ved at forhandle en pris på bygningerne på plads. Men det kommer i hvert fald til at ske inden for tre år, fortæller Jesper Falkesgaard.

- Vi er nødt til at bygge ud, for vi er udfordret på pladsen, og i dag har vi for eksempel møbler stående i containere, fordi vi ikke har plads nok. Det gode er, at vi har jorden til det, så vi har rig mulighed for at bygge til.

Udbygningen er ikke det eneste tiltag, der kommer til at ske på møbelfabrikken. For der er nogle procedurer, som skal ændres for at kunne følge med i det tempo, ordrestrømmen kræver.

- Vi har indgået et samarbejde med Væksthus Syddanmark, og helt konkret har vi fået bevilget nogle penge fra dem til et projekt, der handler om vores logistik og at få vores lager til at køre optimalt, fortæller Jesper Falkesgaard.

- For et år siden var det en rodestak, og nu er vi i gang med at få det strømlinet og få opbygget nogle systemer, så vi får genbestilt de rigtige ting til tiden og får mere styr på lagret.

Både i forbindelse med udbygningen og i forbindelse med samarbejdet med Væksthus Syddanmark kan ny teknologi også komme på tale.

- Lagerstyringen skal på plads først, men vi skal have set på, om robotter kan implementeres i vores produktion, siger Jesper Falkesgaard.

- Vi skal have undersøgt, om seriestørrelserne er store nok til, at det kan betale sig. Hvis serierne er for små, skal man hele tiden rende og stille om, og så går det lidt fløjten.

  • Heidi

    Af:

    Journalist på ErhvervPlus Fyn og magasinet Business Fyn. Tidligere journalist, jourhavende og redaktionel udvikler på Nyhedsredaktionen, også hos Jysk Fynske Medier. Jeg har været lokalredaktør på Fyens Stiftstidende på Nordfyn og UgeAvisen Nordfyn indtil december 2014. Tidligere har jeg været på Fyens Stiftstidendes redaktion i Assens, hvor jeg havde ansvaret for børne- og ungeområdet. Jeg begyndte journalistuddannelsen som 30-årig, og inden da jeg har arbejdet som regnskabsansvarlig og controller med uddannelser som revisorassistent og merkonom i økonomistyring på cv'et. Min mand er også journalist. Vi bor i hus i Aarup og har sammen to døtre.