Log ind

Øg skolernes virkningsgrad

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Af: P.v.a. Alternativet i Assens Anders Beck Snaven 12 Ebberup

Når økonomien i at drive en skole skal vurderes ses udelukkende på selve driften, altså antal af elever og udgifter til ledelse og lærere. Men i stedet for at skære i udgiften ved at lukke eller decimere skolen, kunne man øge virkningsgraden og dermed få mere for pengene.

Virkningsgraden øges ved at bruge skolens faciliteter bedre. Det drejer sig naturligvis først og fremmest om lokaler, der kan udnyttes som kontorhoteller for iværksættere, som ataliér for kunstnere, mere musikskole, mere aftenskole osv., men også underviserne kan bruges bredere: Hvis der ikke er skolebørn nok til at udfylde en lærers arbejdstid, kan læreren undervise voksne i ressourceforløb på folkeskoleniveau eller lave pædagogisk materiale til andre lærere eller ...?

I det hele taget mener vi, at det er fantasiløst at lukke skoler, når man ikke først har udtømt mulighederne for at forbedre økonomien gennem at øge virkningsgraden.

Det kan være, at nogle løsninger tager arbejde fra nogle andre i kommunen, men en skole er speciel, og det er vigtigere at holde skolerne åbne end at sikre kommunale arbejdspladser andre steder.

I øvrigt mener vi, at Udkantsdanmark ikke er noget, vi er, men noget vi vælger at være.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere