Derfor stemte jeg imod
Af: Flemming Boye (DF), Sølvgade 22, 5960 Marstal

Lokaldebat: Først to korrektioner til FAAs reportage fra kommunalbestyrelsesmødet i Søby:

1) Syv af kommunalbestyrelsens medlemmer stemte for, at færgegruppen måtte hænge alle deres fire plancher op. Udover de tre konservative og undertegnede, som anført i avisen, stemte også lokallisten Ærøs Fremtids to medlemmer samt Søren Vestergaard for det.

2) Jeg stemte ikke for "kompromisforslaget" om at kun den historiske færgeplanche måtte ophænges ved færgelejet, jeg undlod at stemme.

Angående Skjoldnæs' videre sejlads ville jeg som udgangspunkt have denne tidsbegrænset i forventning om Ærøexpressens komme, men jeg er ikke imod at beholde fire kommunale færger i 2018, hvilket avisen også fornylig har citeret mig for. Økonomiudvalgets indstillinger om Skjoldnæs' fremtidige rolle var formuleret i seks punkter, hvoraf jeg dermed kun var uenig i det fjerde, hvor jeg kun ønskede to færger i Søby indtil primo 2019.

Jeg bad mødelederen, viceborgmester Peter Hansted, om at få dette indstillingspunkt til separat afstemning, hvilket han afviste med en bemærkning om, at det var spild af tid. På denne baggrund stemte jeg så imod den samlede pakke, for at fastholde min uenighed i det for mig afgørende punkt.

I kommunalbestyrelsen fornemmedes i de seneste måneder en bekymring for, hvordan man skulle finansiere 10-12 millioner kroner til landevejspenge og mistet trafik til Ærøexpressen. Mit superkorte svar er at kapacitet altid koster (deraf betegnelsen kapacitetsomkostninger) samt at nogle ture med tvillingefærgerne nok måtte spares væk.

Nu synes der ikke at være bekymring om færgeøkonomien, når mine kolleger bevilliger et lignende stort beløb til ekstra kapacitet, uden tidsbegrænsning. For dem, der er imod enhver færgefart fra Marstal, er der vel en diskret logik i - groft sagt - at forsøge at  "kvæle Ærøexpressen i fødslen", for de resterende medlemmer undrer jeg mig dog over deres holdning.