Af: Bent Warncke , bew@fyens.dk

Læserdebat: Når man efter aktindsigt gennemgår havnens økonomi, er indtrykket hos en ikke-regnskabskyndig, at havnen overadministreres, at der er en dårlig ledelse, og at der købes ind og ansættes, som de blinde slås.

Personalebudgettet er på 2,29 mio. kroner ud af en samlet omsætning på syv mio. kroner. Ser man på lystbådehavn/marina, er forbruget helt ude af proportioner. Det fremgår også, at erhvervshavnen har en administration, som kun koster 513.000 kroner. Beløbet skal dække regnskab, havnemester, reder, overfartsleder for Ø-færgerne og en havneassistent.

Jeg er overbevist om, at ved mere kvalificeret ledelse kunne man sætte prisen for fastliggere ned og måske halvere prisen for gæstesejlere. Så kunne fastliggerne få samme priser som Faaborg Sejlklub, der betaler 500 kroner i årlig leje for 3000 kvadratmeter af havnens grund, og hvor det kun koster det halve at ligge som fastligger. Man ville sikkert hurtigt få lejet de sidste 100 pladser ud og få en endnu bedre økonomi, og så kunne havnen selv spare sammen til den af politikerne så eftertragtede 30 ton søjlekran. Og så slippe for at gældsætte havnen yderligere.

Havnen betaler cirka 1,7 mio. kroner i renter og afdrag og bruger cirka 1,8 mio. kroner på administration. Altså i alt 3,5 mio. ud af et budget på 7 mio. kroner. Det er kun en kommune der for skattekroner kan drive forretning på en så uforsvarlig måde.

Hvor kunne vi få mange Sosu-assistenter og andre varme hænder for disse investeringer, som ingen ønsker.

Hvornår begynder politikerne at forstå, at det er borgernes penge, man bruger til et nyt søjlekran-projekt, som ingen har bedt om eller har behov for, og som tager brødet ud af munden på vognmænd og skibsværfter og kun gør det dyrere at udøve og skabe bedst mulige forhold for et aktivt fritidsliv?