Elgiganten fik Black Friday til Danmark

Elgiganten er en af de helt store spillere på Black Friday, og sidste år var der over en million besøg på Elgigantens hjemmeside på Black Friday. Arkivfoto

Elgiganten fik Black Friday til Danmark

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Black Friday er Elgigantens absolut største handelsdag, og faktisk var det elektronikkæden selv, der hentede det amerikanske fænomen til Danmark.

Flere end 200.000 handlende lagde sidste år vejen forbi Elgigantens butikker på Black Friday, og på Elgiganten.dk var der over en million besøg i løbet af Black Friday-døgnet.

Black Friday er derfor uden sammenligning Elgigantens største handelsdag. Og fænomenet indkapsler, ifølge kommunikationschef Frederik Danvig, Elgigantens mission om at tilbyde gode produkter til billige priser.

Faktisk var det Elgiganten selv, der var med til at indføre Black Friday i Danmark.

- Det er fem-sels år siden, vi dyppede tæerne og prøvede at hente det her, på det tidspunkt lidt mystiske, amerikanske fænomen til Danmark. Og vi var ret spændte på, om det overhovedet var noget danskerne ville have. Det er gået fra at være ukendt til at være Danmarks absolut største shoppedag, fortæller Frederik Danvig.

Lige som mange andre danske virksomheder konkurrerer Elgiganten med udenlandske hjemmesider, og derfor er det ifølge kommunikationschefen en nødvendighed at følge med udviklingen.

- Hvis vi ikke er med på de her trends, handler kunderne bare et andet sted. Så for os handler det om at være på forkant, siger Frederik Danvig.

Fire Playstations i sekundet
Over 200.000 danskere besøgte Elgigantens butikker rundt om i landet på Black Friday i 2017.Det var besøgsrekord, og det er mere end en femdobling i besøgstallet i forhold til en almindelig fredag.

På Elgiganten.dk blev der også slået rekorder, da 65.000 danskere på samme tid var inde at handle ved midnat natten til Black Friday, der tilbuddene trådte i kraft.

På en normal dag er der lidt over 1000 samtidige besøgende på hjemmesiden, så der er altså tale om en 65 gange så mange på Black Friday.

Elgiganten.dk solgte fire Playstations i sekundet i minutterne efter midnat natten til Black Friday.

I løbet af hele Black Friday var der over en million besøgende på Elgigantens hjemmeside.

Ingen slåskampe

Selvom der er langt flere kunder i butikkerne på Black Friday end på almindelige dage, betyder det ikke, at kæden skovler ekstraordinært mange penge ind den dag. Det er priserne på en del af produkterne simpelthen for lave til, og det er heller ikke meningen med Black Friday.

- Det er ikke en dag, der på den måde er indbringende, men til gengæld giver vi vores kunder nogle gode tilbud og gode oplevelser, siger Frederik Danvig.

Og det er ikke kun kunderne, der ser frem til Black Friday, det gør de ansatte også.

- Mange af medarbejderne ser frem til det, som var det en VM-finale i fodbold. Det er en megahektisk, men hamrende sjov dag.

Da tilbuddene trådte i kraft ved midnat natten til Black Friday sidste år, var der 65.000 samtidige besøgende på Elgiganten.dk. Til sammenligning er der på en normal dag 1000 inde og handle samtidig.

- Vi starter hele "showet" på Elgiganten.dk klokken 24 og åbner butikkerne klokken 7 i stedet for 10. Vi forventer, at der kommer så mange kunder, at vi gerne vil sprede dem lidt ud over hele dagen, siger Frederik Danvig og tilføjer, at selvom der er kamp om de bedste tilbud, plejer kunderne at opføre sig eksemplarisk. I USA er der set eksempler på, at Black Friday har udviklet sig til slåskampe.

- Men det har vi heldigvis til gode at se i Elgiganten. Danskerne er et roligt og gemytligt folkefærd, så der er god stemning, siger kommunikationschefen.

Elgiganten fik Black Friday til Danmark

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce