Fyns Amts Avis mener: Så er der bøvl med banen igen


Fyns Amts Avis mener: Så er der bøvl med banen igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Chefredaktør Carsten Olsen caol@faa.dk
pjimage (20)
Leder - Fyns Amts Avis. 

Det er efterhånden nogen tid siden, der for alvor var bøvl med Svendborgbanen.

Men nu er den gal igen.

Forsinkede og aflyste tog i massevis tegner til at gøre juni til en skrækmåned for DSB.

Og for de mange pendlere, ferierejsende og andre passagerer, som i skrivende stund fortsat må affinde sig med at stå tilbage på perronerne som sagesløse ofre for omfattende problemer med signaler, sporskifter og sygemeldte lokomotivførere.

Det er på noget nær dagen to år siden, DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen, i et interview erkendte, at "vi har ikke leveret godt nok".

Det gjorde han efter snesevis af artikler i Fyns Amts Avis, som i en kampagne med titlen "Giv os tog til tiden" rettede spotlyset mod de mange daglige pendleres store frustrationer over tog, der ikke er til at stole på.

"Det er vores rygte, vi lever af, og derfor arbejder vi hårdt på at levere en høj rettidighed, så kunderne ændrer opfattelse", tilføjede han.

Det var reel og ærlig snak. Og hatten for det.

Men noget større held med at få kunderne på Svendborgbanen til at ændre opfattelse har DSB ikke haft.

Og får det næppe heller efter de seneste ugers tvivlsomme togdrift.

Det er DSB, som står for skud, når togene ikke kører til tiden. Eller slet ikke kører.

Og hvor uretfærdigt, ledelsen i hovedkontoret i Høje Taastrup nogle gange sikkert synes det er, så er det nu engang sådan, det må være.

Det er DSB, som forlanger penge for billetten.

Og det er derfor også DSB, kunderne skal rette vreden imod, når de ikke får den vare, de har betalt for.

Også selv om det langt fra altid er DSB, der er skyld i problemerne.

Og under alle omstændigheder er det i virkeligheden Folketinget, Christiansborg, 1240 København K, klagerne skal sendes til.

Folketingets flertal har i årtier undladt at holde jernbanedriften i Danmark tilstrækkeligt vedlige.

Bevillingerne til Banedanmark, som har ansvaret for den tekniske del af jernbanenettet, har været for få og for små.

Og DSB, som står for selve togdriften, bliver ført i så stramme økonomiske tøjler, at der alt for længe har manglet penge til både tidssvarende tog og pleje af personalet.

I stedet synes "udlicitering og privatisering" stadig at være det evigt tilbagevendende politiske bud på en løsning på DSB's og jernbanedriftens store problemer.

Som da et politisk flertals endelige svar på kritikken af togdriften mellem Svendborg og Odense blev en udlicitering af Svendborgbanen.

Ingen kan spå om fremtiden.

Men tager man de helt grundliggende strukturrelle problemer på den udskældte regionalbane i betragtning, må man frygte, at også en kommende privat operatør vil få bøvl med rædselsmåneder og vrede kunder på Svendborgbanen.

Folketingets flertal har i årtier undladt at holde jernbanedriften i Danmark tilstrækkeligt vedlige.

Fyns Amts Avis mener: Så er der bøvl med banen igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce