Fyns Amts Avis mener: Et trafikpolitisk levn fra fortiden


Fyns Amts Avis mener: Et trafikpolitisk levn fra fortiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Chefredaktør Carsten Olsen caol@faa.dk
Billede
Leder - Fyns Amts Avis. 

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, var tættere på sandheden, end han formentlig selv ønskede at være, da han for halvandet år siden karakteriserede tog som et levn fra fortiden.

"Man skal lade være med at holde fast i fortiden, fremtiden er ikke skinner, fremtiden er asfalt", fastlog han.

Og selv om hans hensigt tydeligvis var at formulere en vision for fremtidens trafikpolitik, så kom han også uhyggelig tæt på sandheden om dagens togdrift i Danmark:

Et levn fra fortiden, der hver eneste dag skaber store frustrationer blandt tusinder af pendlere.

Derfor har pendlerne formentlig heller ikke ret meget andet end opgivende suk til overs for Svendborgbanens nedslående statistik for togdriften i september måned.

Ifølge DSB er det kun to ud af tre pendlere, der kommer rettidigt frem i morgenmyldretiden på strækningen mellem Svendborg og Odense.

Og i de næsten lige så travle eftermiddagstimer, er det kun tre ud af fire pendlere, der er hjemme igen til tiden.

Det er en statistik, som til forveksling ligner den, der har plaget pendlerne i årevis.

Sådan som også DSB's egen angivelse af årsagerne til de forsinkede og aflyste tog gør det:

Signalfejl og fejl på de aldrende tog, der betjener strækningen.

Men det er hverken hos DSB eller Banedanmark, man skal søge de egentlige årsager til den jammerlige servicering af pendlerne på Svendborgbanen - og mange andre danske jernbanestrækninger i øvrigt.

De skal findes på Christiansborg, hvor politikerne i årtier har været alt for fedtede med bevillingerne til vedligeholdelse af jernbanenettet og indkøb af tidssvarende materiel.

Og altså også der, hvor jernbanen i flere af de regeringsbærende partier - Venstre og Liberal Alliance - bliver betragtet som et levn fra fortiden.

Og nogen trøst er det ikke, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) sætter sin lid til privatisering som løsningen på jernbanetrafikkens åbenlyse problemer.

Transportministeren vil fortsat "markedsorientere togtrafikken og udvide brugen af udbud markant" med henblik på at opnå "en højere økonomisk effektivitet".

En model, som til forveksling ligner den, der har kostet de togrejsende i England dyrt.

Her kører togene på randen af et sammenbrud - med ringe service, store forsinkelser og nedslidt materiel.

Og billetpriser, der er de højeste i Europa.

Set i dét lys er det nok snarere den blinde tro på privatisering som en mirakelkur for jernbanedriften, der er et levn fra fortiden.

Derfor er der ikke ret meget, som tyder på, at pendlerne har grund til at glæde sig til en kommende privatisering af Svendborgbanen.

Og dét på trods af, at der jo bestemt heller ikke er grund til at glæde sig over DSB's tilbagevendende problemer med at få togene sendt af sted til tiden.

Nogen trøst er det ikke, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) sætter sin lid til privatisering.

Fyns Amts Avis mener: Et trafikpolitisk levn fra fortiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce