Fyns Amts Avis mener: Brug for stram økonomistyring i færgeprojekt


Fyns Amts Avis mener: Brug for stram økonomistyring i færgeprojekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Lokalredaktør Anders C. Østerby ando@faa.dk
Billede
Leder - Fyns Amts Avis. 

Den idé, der for bare to år siden blot var en spæd idé, som mest af alt mindede om et luftkastel, er nu ved at tage fysisk form på et skibsværft i Riga i Letland. Skroget til den nye færge, der skal sejle mellem Marstal og Rudkøbing, bygges der, inden det sejles til værftet i Hvide Sande, hvor færgen skal gøres færdig, inden den bliver afleveret til rederiet Ærøexpressen og efter planen skal sættes i søen i oktober næste år.

Fyns Amts Avis har været på besøg på værftet i Riga, hvor en flok værftsarbejdere knokler på livet løs. Det kan du læse om i søndagens avis. Og der er da al mulig grund til at dele den næsten barnlige glæde, som bestyrelsesformand Christian Holm udviser, når han er rundt på værftet for at besigtige arbejdet.

For der er behov for en ny færge til Ærø. Det viser blandt andet sidste uges færgekaos med al ønskelig tydelighed. Den ene af de to færger, der sejler mellem Ærøskøbing og Svendborg, og som efterhånden har tyve år på bagen, var i dok otte dage længere end planlagt. Elfærgen Ellen, som for længst skulle have været i drift, ligger stille for kaj i Søby, fordi batterierne var forsinket. Og endelig var den gamle dame Skjoldnæs, som sejler fra Søby til Faaborg og Fynshav, ude af drift på grund af en lidt for voldsom nærkontakt med bolværket i Faaborg.

Dertil kommer, at der i lange perioder af sommerhalvåret er tæt på at være fuldt booket på de nuværende færger, så nogle må droppe deres tur til Ærø. Så en ny færge til Marstal er naturligvis velkommen.

Men der er samtidig også grund til at håbe på, at budgettet holder. For de omkring 51 millioner kroner, der er budgetteret med, rækker kun lige nøjagtig til det allermest nødvendige, og der er ikke råd til hverken krom eller glimmer. Men store anlægsprojekter bliver næsten uden undtagelse altid dyrere end planlagt, og hvad gør Ærøexpressen så?

Der er jo ikke tale om en kommune, der bare kan tage pengene fra kassen, hvis regningen bliver 8,4 millioner større, som det skete for Ærø Kommune i elfærgeprojektet. Og der er ikke tale om en stor privat virksomhed, som kan vælge at investere store summer og dermed også har råd til at kalkulere med en eventuel fordyring.

Her er der bare tale om en flok driftige mænd fra Marstal, der ved venners hjælp (læs: omkring 1500 aktionærer) og velvilje fra to fonde har skrabet de mange penge sammen.

Man har én gang spurgt folk om ekstra hjælp, og den kom da også i form af 1,3 millioner kroner i aktieemission nummer to. Men hvor mange gange kan man lave det nummer? Ender færgen med at blive et par millioner kroner dyrere end forventet, stopper projektet selvfølgelig ikke af den grund. Dertil er det for vigtigt og prestigefyldt. Men det er nu en gang private folks penge, der betaler gildet, og derfor er der ekstra god grund til at have en stram økonomistyring.

Men der er samtidig også grund til at håbe på, at budgettet holder.

Fyns Amts Avis mener: Brug for stram økonomistyring i færgeprojekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce