Avisen om motorvejen: De fynske folketingspolitikere må op i gear


Avisen om motorvejen: De fynske folketingspolitikere må op i gear

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Redaktionschef Peter Hagmund-Hansen
Billede
Leder - Fyens Stiftstidende. 

De fynske folketingspolitikere må op i gear i sagen om det tredje spor på Fynske Motorvej. Det er den korte konklusion på gårsdagens interessante og tankevækkende indblik i, hvordan det rent praktisk foregår, når landets trafikpolitikere beslutter sig for, hvordan de vil prioritere investeringerne i det danske vejnet.

Den tidligere socialdemokratiske trafikordfører Poul Andersens historiske tilbageblik understregede det, de fleste af os vidste i forvejen: At politikernes valgkredse og øvrige geografiske tilknytning til tider kan have stor betydning for, hvordan Folketingets trafikpolitiske beslutninger falder ud. Det kendteste eksempel er formentlig den såkaldte jyske trafikmafia, der fra 1980'erne og fremefter fik gennemtrumfet en række jyske motorvejsprojekter, blandt andet som betingelse for at støtte byggeriet af Storebæltsbroen.

At tingene foregår på denne måde, kan man være tilfreds eller utilfreds med. Det er imidlertid en realitet, at trafikpolitikernes valgkredse og geografiske tilknytning spiller ind. Og derfor er det afgørende, at man som lokalvalgt politiker evner at bringe sig i en position, hvor man kan få reel indflydelse på trafikinvesteringerne.

Det er tydeligvis endnu ikke lykkedes for de nuværende fynske folketingspolitikere. Og derfor er der grund til, at de skifter gear.

Man kan selvfølgelig prøve at affeje Poul Andersens kritik af de fynske folketingspolitikere - f.eks. ved at hævde, at der alene er tale om et surt opstød fra et detroniseret folketingsmedlem, hvis politiske karriere blev punkteret af vælgerne i 2011.

Det er imidlertid en lidt for nem betragtning. For Poul Andersen har en pointe. Selvom de fynskvalgte politikere med jævne mellemrum bringer emnet op i forskellige fora, er det faktuelt ikke lykkedes for dem at få overbevist et flertal i Folketinget om, at Fynske Motorvej skal opprioriteres. Tværtimod er Fynske Motorvej igen og igen blevet overhalet af andre motorvejsinvesteringer andre steder i landet - investeringer, der har været drevet frem af andre politikere, valgt i andre valgkredse.

Derfor er der grund til, at de fynske politikere - hvis de for alvor mener, at motorvejen er vigtig - får manøvreret sig ind i positioner, hvorfra de kan sætte et tydeligere aftryk på de kommende motorvejsinvesteringer.

At der er brug for en udvidelse, kunne man se af fredagens avis: Antallet af kvæstede på Fynske Motorvej er i voldsom vækst på den del af motorvejen, der kun har to spor. Og dertil kommer mange andre effekter af den tætte trafik - f.eks. det faktum, at Danmark og danske virksomheder mister vækst og omsætning på grund af kødannelserne.

Derfor er det nødvendigt, at motorvejen bliver bedre og bredere. Og derfor er det nødvendigt, at de fynskvalgte politikere bliver endnu bedre, endnu klarere og endnu skarpere i den interne politiske kamp om motorvejsinvesteringerne. Ellers vil mængden af køer, uheld og ulykker blot vokse.

Antallet af kvæstede på Fynske Motorvej er i voldsom vækst på den del af motorvejen, der kun har to spor.

Avisen om motorvejen: De fynske folketingspolitikere må op i gear

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce