Uddannelse/job. At vende tingene om
Af: Kasper Philbert, Jyllandsvej 19, Middelfart

"Twenty years of schoolin'/ And they put you on the day shift."

Jeg elsker at gå i skole - det er rigtigt. Selvom jeg har rundet de 37 år, kan jeg sjældent have det bedre, end når læreprocessen virkelig bevæger mig. I mit tilfælde har uddannelse oven i købet været et held: Min sociale mobilitet er blevet påvirket jo flere meritter, jeg har nedskrevet i mit cv.

Men jeg forstår ikke, hvorfor de - der har fået en del - skal gives endnu mere. Hvorfor er det sådan, at folk, der har haft privilegiet at gå rigtig meget i skole, også er dem, der lønnes bedst på den anden side af skolen?

Det er folk med lang uddannelse, der har størst mulighed for at få et dejligt langt liv - og en god tid som pensionist. Folk med lange uddannelser er dem, der har de største friværdier i deres boliger. Deres børn har tilsvarende gode chancer for at ende med høje uddannelser og lønninger - endda med SU i lommen.

Og det er for mig at se sejre: Jo bedre uddannelse vi kan give vores børn, jo længere og gladere vi kan leve - og jo sundere boliger vi kan bo i, des bedre er vores samfund.Men vi er i uddannelsesdiskussionen nødt til at acceptere, vi ikke befinder os i et samfund, hvor alle elsker at læse franske forfattere, der gerne bruger indskudte sætninger - og heldigvis for det.

For hvor ville vi være, hvis vi ikke havde dygtige håndværkere? Måske i jordhuler uden el, varme og toilet? Hvordan ville vores forældre og bedsteforældre have det, hvis vi selv skulle vise dem omsorg 24 timer i døgnet? Og sådan kunne spørgsmålene fortsætte.Men hvad giver vi de fag- og ufaglærte som tak for at tage en længere tørn på arbejdsmarkedet, slide deres kroppe, undvære SU, udføre livsnødvendige opgaver i samfundet?

Vi giver dem dårligere mulighed for at videreuddanne sig, hvis deres kroppe går i stykker, vi beder dem om at blive længere på arbejdsmarkedet og usikre forhold, hvis de bliver arbejdsløse.Men lad os dog vende tingene lidt om: Hvordan ville verden se ud, hvis folk med meget høje lønninger fik lov at betale deres SU tilbage? Hvis de med dejlige boliger i de lave postnumre betalte en boligskat, der kom hele Danmark til gode? Og hvis vi faktisk gav dygtige folk løn som fortjent?

Jeg har svært ved at se, hvorfor f.eks. gode muligheder for gode boliger, gode lønninger og lange liv ikke skal være lige så tilgængelige for tømreren og sosu'en som for lægen og økonomen?

Personligt er jeg lige benovet over de fire professioners kundskaber, færdigheder og indsats - der er brug for mange fagligheder i den virkelighed, jeg kender. Derfor mener jeg også, indsats og nødvendighed skal afspejles i vores samfunds opbygning: Vi skal have mulighed for det samme antal år på arbejdsmarkedet, lige mulighed for at bidrage igennem en progressiv beskatning - og vores børn skal have lige muligheder for at afsøge fremtidsdrømme.

Som jeg startede med at skrive, elsker jeg at gå i skole. Men sådan er det heldigvis ikke alle, der har det - vores samfund har brug for mange forskellige fagligheder, der kan levere forskellige kundskaber på et stadig mere avanceret arbejdsmarked.Hvis vi vil balancere arbejdsmarkedet, må vi også balancere vores tilgang til løn, uddannelse og samfundsbidrag - anerkendelse skal gælde alle.

I OK18 har vi muligheden for at tage et skridt i den rigtige retning: Lad os gøre det sammen.