Tre spor nu. Lyt til borgerne


Tre spor nu. Lyt til borgerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Elin Andersen, Smallemålet 14, Odense SV - repræsentant for Støjgruppen Odense
Billede
Læserbrev. 

Fyens Stiftstidende har lavet kampagnen "Tre spor nu", og der er kommet meget fokus på motorvejen. Det er godt. Der bliver snakket og skrevet om lange køer, spildtid og mistet indtjening for de erhvervsdrivende. 

Men hvad med den enormt ulidelige og sundhedsskadelige støj, som over 10.000 borgere udsættes for hver dag, når de er i deres hjem tæt på motorvejen? Kampen bør ikke kun dreje sig om kødannelse, forsinkelser og mistet indtjening - men også om sikkerhed, sundhed og støj.

I 2012 var trafikmængden på 54.696 trafikanter pr. døgn og støjen var på 60-70 dB. I 2016 var trafikmængden øget med 14,6 procent til i alt 62.695 trafikanter pr. døgn. Støjen er blevet markant værre.  Vi venter fortsat på Vejdirektoratets nye støjkort, som skal offentliggøres her i 2017.

Miljøstyrelsen har fastsat en vejledende grænseværdi for vejstøj på 58dB. Overskrides denne grænse, betragtes området som støjbelastet. Der findes dog ingen generel pligt til at nedbringe støjen ...

Når der er tale om støj på arbejdspladsen, er der helt andre muligheder. Arbejdstilsynet kan give et støjpåbud, når Arbejdstilsynet vurderer, at der er for meget støj på en arbejdsplads. Det kan være alle typer arbejdspladser - en børnehave såvel som en industrivirksomhed.

På Vejdirektoratets hjemmeside står der: Selv om der ikke er fastsat grænseværdier for støj fra veje, har myndighederne påtaget sig ansvaret for at nedbringe støjgenerne. Staten vedkender sig sit ansvar, og Vejdirektoratet har derfor målsætninger om:

at overholde den vejledende grænseværdi på 58 dB for boligområder i forbindelse med planlægning og anlæg af nye veje. at anvende støjreducerende asfalt i forbindelse med nyanlæg og almindelig vejvedligeholdelse, hvor trafikken på motorveje og andre statsveje støjbelaster bymæssig bebyggelse .at reducere støjgenerne for flest mulige boliger langs de mest støjbelastede strækninger langs de eksisterende statsveje.

Decibel (dB) er en skala for måling af lyd. Skalaen er logaritmisk, så 50 dB + 50 dB er ikke 100 dB, men 53 dB. En halvering eller fordobling af lydens effekt svarer altså til tre dB.

Regeringen, trafikpolitikerne og Vejdirektoratet skal hurtigst muligt få iværksat udvidelsen af den fynske motorvej, som binder Øst- og Vest Danmark sammen - og så skal man prioritere at lave ordentlige støjdæmpende foranstaltninger samtidig med udvidelsen - tak.

Alternativt må farten på motorvejen syd om Odense midlertidig nedsættes til 80 km i timen, indtil udvidelsen og støjdæmpningen er en realitet. Sænkes farten fra 110 km/timen til 80 km/timen på strækningen fra afkørsel 53 Odense V til afkørsel 49 Svendborgmotorvejen vil det kun betyde tre minutter og 16 sekunder ekstra køretid - men til gengæld vil det sænke støjen mindst fem dB, som vil opleves som en halvering af støjen. 

En fartnedsættelse vil kun koste meget lidt - både økonomisk og tidsmæssigt - mens det til gengæld vil betyde meget støjmæssigt og sundhedsmæssigt.

 

 

 

 

Tre spor nu. Lyt til borgerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce