Tre spor nu: Der er en grund til, det hedder nødspor


Tre spor nu: Der er en grund til, det hedder nødspor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Som chauffør ved Odense Taxa kører jeg ofte flekskørsel, hvilket bl.a. betyder kørsel med mennesker, der er syge og i behandling, men som ikke nødvendigvis behøver at blive transporteret i en dyr ambulance. Det kaldes "siddende patientbefordring".

En dag var jeg på vej til Aarhus Kommunehospital med en kræftpatient, der havde fået høj feber. Ude på motorvejen omkring Nr. Aaby sandede trafikken (som sædvanlig) til på grund af et uheld og snart holdt vi stille. Politi og ambulancer passerede os i nødsporet med fuld udrykning.

Pludselig lyder det fra mit bagsæde, hvor patienten sad: "Jeg bliver dårlig. Jeg lægger mig ned." Hvad skal man gøre i en sådan situation. Jeg holdt i sporet ved midterrabatten. Begge spor var fyldt op og bilerne holdt kofanger mod kofanger.

Jeg kunne hverken komme frem eller tilbage. Jeg besluttede mig til at afvente i to minutter, hvorefter jeg via min central ville tilkalde en helikopter, der kunne lande på marken ved siden af motorvejen. Det blev heldigvis ikke nødvendigt, da min patients ildebefindende var kortvarigt, og han sad snart op igen.

Men hvad var der sket, hvis hans dårlige tilstand havde fortsat eller var forværret?

Det er selvfølgelig svært at spå om, men det havde været en meget ubehagelig situation for alle parter. Jeg kunne som nævnt ikke rokke mig ud af stedet.

Hvad var der sket, hvis der havde været et tredje spor? Mig bekendt sker der ingen ulykker på det sidste stykke mod Middelfart, hvor man har etableret tredje spor.

En del har også nævnt almindelig kørsel i nødsporet som en foreløbig løsning, indtil politikerne kommer til fornuft og får skaffet den nødvendige kapital til etablering af udvidelsen. Det må i min optik være en meget midlertidig løsning. Der er jo en mening med, at det hedder et nødspor. Hvordan skal politi, brandvæsen og ambulancer komme frem, hvis nødsporet bliver benyttet til almindelig trafik?

Nogle vil måske indvende, at det gør man f.eks. i Tyskland. Men der er en væsentlig forskel. I Tyskland har jeg selv oplevet, at der hang en helikopter med den nødvendige assistance få minutter efter, at der var sket et uheld. Det har vi ganske enkelt ikke resurser til i Danmark.

Konklusion: Der er kun én løsning på problemet, nemlig at man går i gang hurtigst muligt med at få udvidet motorvejen over Fyn. Til glæde for bilister, forsikringsselskaber, ja for hele vores samfund. Prøv at undersøg hvad en trafikulykke koster vores samfund. Besparelsen vil i stort omfang kunne betale for udvidelsen.

Tre spor nu: Der er en grund til, det hedder nødspor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce