Tre spor nu: Bedre med en direkte vej til Tyskland


Tre spor nu: Bedre med en direkte vej til Tyskland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Poul Søren Kjærsgaard, Helleløkken 4H - Brændekilde, Odense SV
Billede
Læserbrev. 

Egentlig er det meget sympatisk, når Fyens Stiftstidende vil sætte den politiske og økonomiske dagsorden for at få færdiggjort et tredje motorvejsspor hen over Vestfyn.

Men måske er der grund til at hælde lidt malurt i bægeret, inden alle bliver overbevist om, at forslaget er fornuftigt.

For det første er der grund til at huske, at flere spor automatisk skaber mere trafik. Men mere trafik er ikke ensbetydende med mere og bedre udvikling generelt og på Fyn i særdeleshed. Skulle nogen tro det, så husk, hvad der skete, da Langeland blev landfast i 60'erne.

Entusiasmen kendte ingen grænser, men langelænderne og mange andre havde glemt, at trafik går begge veje. Som bekendt gik den især bort fra øen. Allerede i dag er det sådan, at tusindvis af fynboer pendler væk fra Fyn, fordi de ikke kan finde arbejde på Fyn. Et tredje spor vil ikke ændre på det, måske nærmere forstærke den udvikling.

Derfor - hvis avisens og fynboernes perspektiv er at gavne Fyn, ville det måske være nyttigt at kigge på andre løsninger.

For det andet - hvis man vil gavne Fyn - bør man gøre øen til et knudepunkt. Det gør man ikke ved at bygge et tredje spor til Jylland (og hvorfor ikke til Sjælland?) - det bliver bare endnu hurtigere at komme væk fra Fyn.

Det kunne man derimod gøre ved at gøre Odense til et trafikalt knudepunkt med anlæg af en motorvej fra Odense over Faaborg til Als og videre til Europa. Midtfyn og Sydfyn har ikke fået mere udvikling med Svendborg-motorvejen. Derimod er nogle virksomheder flyttet til knudepunktet i Odense.

En sådan løsning ville give Fyn hurtigere forbindelse til Tyskland og det øvrige Europa. Og det ville ikke forværre de trafikproblemer, der allerede i dag eksisterer i Trekantområdet.

For det tredje - i stedet for enøjet satsning på flere biler og mere individuel trafik - ville det måske være en overvejelse værd at styrke den kollektive trafik. Hvis politikerne og det lokale erhvervsliv endelig fik taget sig sammen til at støtte en højhastighedslinje ikke bare fra Odense til Middelfart, men fra Odense (og gerne fra København) til Hamburg.

I stedet for uendelige diskussioner om, hvorvidt en lokal linje på 35 km skal løbe nord eller syd om Skallebølle eller nord eller syd om Ejby. Det kan man finde ud af andre steder i Europa. Dermed ville man slå flere fluer med et smæk. Det ville sikre Fyn og fynsk erhvervsliv en hurtig forbindelse til Europa.

Det ville også indebære, at man blev nødt til at finde en løsning for jernbanetrafikken over Lillebælt. Med stadig tungere godstog og med stadig flere passagertog kan ingen vel forestille sig, at den nuværende 82 år gamle Lillebæltsbro fortsat kan klare belastningen.

Må det i den forbindelse være tilladt at erindre om, at denne avis i december 2013 kunne berette om, at broen fortsat synker, at det samtidig blev besluttet at forstærke fundering af bropillerne, og at Banedanmarks trafikcenter i Fredericia døgnovervåger broen.

Det synes oplagt at begynde at forberede sig. Ikke mindst i betragtning af den hastighed, som realisering af trafikprojekter tager i Danmark - eneste undtagelse er vist jernbanebyggeriet fra Kolding til Esbjerg efter krigen i 1864 - det tog to år.

Tre spor nu: Bedre med en direkte vej til Tyskland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce