Togbane. Det begynder at ligne chikane
Af: Julie Skovsby - MF, Socialdemokratiet, valgt på Fyn

Det begynder at ligne chikane

Det begynder at ligne chikane. Så kort kan transportminister Ole Birk Olesens modstand imod at sammentænke motorvejsudvidelsen med anlæg af den nye dobbeltsporede højhastighedsbane over Vestfyn beskrives.

Chikane i form af unødigt vejarbejde og trafikale forsinkelser for lønmodtagere og erhvervsliv. Det handler om mange millioner kroner. Det har transportministeren selv bekræftet på et samråd i Folketingets transportudvalg. Jeg tror faktisk ikke, at regeringen kender til mådehold. For at sætte mere end 400 millioner kroner til, herunder byggematerialer, tid og arbejdskraft er fuldstændig forrykt i verden med begrænsede ressourcer.

Men der, hvor chikane bliver grim, er der, hvor vi er inde i Grundlovens § 73. "Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver det". Og taler vi det tredje spor på E20 og den nye jernbane over Vestfyn, så er det netop for almenvellets bedste, og derfor skal de berørte borgere igennem ekspropriationsforløb.

Men med regeringspartierne højt prioriteret ønske om kun at forholde sig til de togprojekter, der skal gennemføres i år 2018, er der udsigt til, at eksempelvis en landmand først skal afgive en del af sin jord til motorvejsprojektet og sidenhen overdrage den resterende del af sin ejendom til staten, når jernbaneprojektet skal anlægges. Er han derimod så "heldig" at familiens stuehus og stalde ikke bliver direkte berørt, så kan han se frem til endnu et besøg af en jordfordelingskonsulent, hvis jordpulje i øvrigt er mindre end ved et enkelt ekspropriationsforløb.

Retssikkerhedsmæssigt er det ikke i orden, udtaler Middelfarts socialdemokratiske borgmester, Johannes Lundsfryd, og formanden for den fynske landbrugsorganisation Centrovice, Niels Rasmussen, kalder situationen for uanstændigt. De har begge ret.

Jeg kan kun tilføje: Hvad ville Grundlovens fædre ikke tænke, hvis de kunne se den ansvarlige minister Ole Birk Olesens opførsel?