Test. Stop de nationale test
Af: Alexander Grandt, Nyvangsvej 32 A, st. tv., Odense C - folketingskandidat for Socialdemokratiet, Odense Sydkredsen

I bedste fald er de spild af tid, i værste fald er de skadelige. Hverken forældre, elever eller lærere efterspørger dem og eksperter stiller gang på gang tvivl om, hvorvidt de nationale test overhovedet siger noget brugbart om det faglige niveau i skolen.

Det er tid til at tage et opgør med folkeskolens testregime, der mere er til for politikernes kontrol med skolen, end ambitionen om at øge fagligheden og skabe dygtige børn og unge. Kvalitetssikring og større faglighed kræver undervisning og fordybelse. Det opstår ikke ved at sætte eleverne foran en test. Test skal benyttes som et proaktivt værktøj, der kan hjælpe og understøtte lærerne i tilrettelæggelsen af en differentieret undervisning, ikke som national afrapportering til landets undervisningsminister.

I stedet for at fokusere på nationale testkrav så burde regeringen bruge tid på at udvikle et nationalt evalueringsunivers, hvor landets lærere kan finde værktøjer, metoder og test, som de kan skræddersy til deres undervisning, og som passer på den enkelte klasses behov og udfordringer.

Vores elever har brug for at blive evalueret, men det skal først og fremmest være af hensyn til deres faglige udvikling og ikke politikernes kvalitetsrapporter.

Tilliden til det kommunale tilsyn, de kommunale forvaltninger, skolernes faglige og pædagogiske ledelse og i sidste ende den enkelte lærer må ligge på et meget lille sted, hvis det er regeringens opfattelse, at nationale standardiserede test er en af de eneste muligheder vi har for at se hvordan det ser ud med fagligheden.

Lad os stoppe det nationale testvanvid og bruge ressourcerne på at styrke skolen.