Strategi Fyn 2018-2021. Sæt ikke den demokratiske proces i stå
Af: Bjarne Ellgaard Pedersen, Langegade 66, Kerteminde

Læserbrev: For et par uger siden modtog en række kommunalpolitikere en tryksag på i alt 45 sider med titlen "Forslag til Strategi Fyn 2018-21". Tryksagens afsendere er ni - nu for fleres vedkommende tidligere - fynske borgmestre, men strategien er reelt udarbejdet af 18 offentlige kontorer og syv private virksomheder, der fortrinsvis agerer som konsulenter. Angiveligt et oplæg til en politisk beslutningsproces, reelt et "forslag" tænkt gennemført nogenlunde som teksten findes i forslaget.

Middelfart er ikke med i den eksklusive borgmesterklub. Klogt vil nogen sige, om end der i publikationen på side fire er gjort plads til den tiende fynske borgmester. Middelfart er dog fuldt og helt med på det Fynskort, der pryder side seks, hvor Odense er altdominerende. Ikke meget overlades til tvivlen - det drejer sig om Odense, der her optræder som omdrejningspunktet med tilliggende vasalstater smukt arrangeret som eger i et hjul langs kysterne.

På samme side kan man læse at lokal forankring er vigtig, og at forskellighed skaber arbejdsdeling. Snak, siger jeg. Men som en klog kvinde for nylig skrev i denne avis: Det er ligesom fedt eller smør, når man skal have det til at lande til sidst.

Såvel i prospektet som i sagsfremstillingen er her tale om tre plus to indsatsområder. I virkeligheden alle indsats-områder en kommunalbestyrelse på vegne af kommunens indbyggere er valgt til at tage sig af. I overskrifter er det: arbejdsmarkedsforhold, uddannelse, bosætning, attraktivitet, infrastruktur, mobilitet, kommunikation, dialog, organisation og partnerskab.

Detaljerne er mangfoldige, strategien uklar, men målet synes at være inden for rækkevidde, forudsat projektet vedtages. Her vil der da også i fremtiden være grobund for bevarelse af rigtig mange offentlige- og halvoffentlige arbejdspladser.

Indhold, proces og tidsplan er helt uacceptabel og udemokratisk. Det forventes, at et kompetent høringssvar er klar mindre end en måned efter det nylig afholdte valg og at, dersom forslaget går upåagtet igennem, da at "eksisterende fora" skal udnytte (benyttes). Det vil altså sige, at førnævnte offentlige og halvoffentlige institutioner - 25 i alt, herunder DI-Trekantområdet og Region Sjælland (!) kommer til at forme de kommende fire års politik på førnævnte politiske kerneområder.

Som borger ser jeg med bekymring på denne form for beslutningsproces og de følger det måtte have på lokalpolitikernes ret og pligt til at forme, netop en lokalforankret politik til gavn for kommunens indbyggere.

Tankevækkende er det også, at der intet sted i prospektet nævnes noget om økonomi og finansiering - andet end at der vil blive tale om, at en række handlinger vil kræve, at kommunen indgår med administrative ressourcer, og når handlingerne efterfølgende skal prioriteres og projekteres, da afsætter ressourcer. Mon selvsamme administration i fremtiden agter at arbejde uden løn? Interessant.

Ansvaret for at forme og udføre kommunalpolitik må aldrig overlades til bureaukratiet, og opgaven og ansvaret skal alene være vælgernes repræsentanter i byrådssalene.