Skolen: Vi skal lære af de skoler, hvor det lykkes


Skolen: Vi skal lære af de skoler, hvor det lykkes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Dorthe Topp Larsen, Kirsebærhaven 18, Agedrup - byrådskandidat, De Konservative
Billede
Læserbrev. 

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) lancerede 25. april en plan for et fagligt løft af svage elever i folkeskolen. Udvalgte skoler stilles i udsigt at kunne modtage nogle relativt store tilskud de næste tre år, hvis de øger andelen af elever, der får et gennemsnit på fire eller mere til afgangsprøven i dansk og matematik.

At styrke folkeskolen er altid en god idé. Men lige her ser jeg flere risici.

En risikofaktor er, at tilskuddet laves som gulerod. Det vil sige, at skolerne først skal vise resultatet, og så kommer midlerne. Det betyder, at skoler, som i forvejen er trængte med hensyn til lærerkapacitet, måske får svært ved at manøvrere.

En anden risikofaktor jeg ser, er, at man får stort fokus på de elever, der indtil nu har været i nærheden af at kunne opnå karakteren 4 i dansk og matematik. Jeg frygter, at man vil forsømme at få løftet den gruppe af elever, som har svært ved at ramme det 2-tal i dansk og matematik til afgangseksamen, som de skal opnå for at kunne komme ind på en erhvervsuddannelse.

Det dur ikke i de her år, hvor vi hører om mangel på faglært arbejdskraft og om nedgang i søgningen på erhvervsskolerne.

At pengene, som kan søges, kun skal gives i de næste tre år anser jeg også for et problem, da kun en vedvarende indsats kan give det ønskede løft på den lange bane.

Der skal meget mere til, og skolerne skal inddrages i dette. Vi skal lære af de skoler, hvor det lykkes og gøre brug af deres erfaringer. Den gode historie kan ikke fortælles for tit.

Skolen: Vi skal lære af de skoler, hvor det lykkes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce