Serviceniveauet må ikke falde
Af: Jytte Reinholdt, direktør Fynsk Erhverv og Jane Jegind, by- og kulturrådmand

"Jeg holder af hverdagen", skrev Dan Turéll, og det er en fornuftig indstilling. Der er flere hverdage end højtider, og derfor skal hverdagen også fungere - for private, for erhvervslivet, for os alle.

I disse år kan det føles som om, at hverdagen i Odense består af byggerier og nye tiltag i midtbyen. Det er - trods generne her og nu - fantastisk for byen, for det betyder, at der bliver investeret i Odense. Nye boligområder er på vej, og andre bliver udvidet. Det sker på havnen, langs Østre Stationsvej, ved Campus og mange andre steder.

Vi får altså tilført betydelige midler til byen, som vil give afkast, både mens arbejdet står på, og når det er færdigt. Det betyder, at vi kan holde hjulene i gang, og forhåbentlig kan vi udvikle Odense yderligere i fremtiden, så byen byder på flere spændende bydele, oplevelser og jobmuligheder til fynboerne.

Imidlertid består hverdagen i Odense af mere end investeringer udefra. Vi har et meget aktivt og levende erhvervsliv på Fyn, som leverer arbejdspladser, omsætning og værdi til hele øen. Ikke nok med det; der er masser af vilje og mod til investeringer i byens udvikling og i virksomhederne selv.

Det må vi ikke glemme, når vi fejrer de store investeringer, som kommer til Odense. Vores lokalforankrede virksomheder fortjener at blive anerkendt for deres store betydning, og de fortjener at modtage en grundlæggende erhvervsservice på højt niveau.

Ansøgninger og projekter hos myndighederne skal behandles hurtigt, så idéer kan føres ud i livet. Skal der tænkes anderledes og ændres på en idé, før den kan lykkes, skal der være dialog og sparring. Dette skal være ens for alle, og det betyder, at der bliver løbet stærkt i By- og Kulturforvaltningen.

Her er der i seneste år skabt en markant produktivitetsstigning. Det betyder, at vi har været i stand til at følge med en stærkt stigende efterspørgsel på sagsbehandling, sparring og godkendelser. Der bliver knoklet hver eneste dag med lokalplaner og byggesagsgodkendelser, så virksomhederne kan komme videre.

Vi skal fastholde et højt serviceniveau, og der er fælles fodslag mellem By- og Kulturforvaltningen og Fynsk Erhverv om at fastholde udviklingen i byen. Hvad der er godt for Odense, er godt for øens erhvervsliv - og omvendt.

Derfor er begge parter opmærksomme på, at travlheden kan risikere at blive en udfordring i den kommende tid. Der er nemlig intet, som tyder på, at efterspørgslen vil falde - tværtimod.

Det er naturligvis et positivt problem, men det kan også udvikle sig til et reelt problem. På et tidspunkt kan vi ikke effektivisere yderligere, hvis sagsbehandlingen skal gå ordentligt til. Og så risikerer vi, at erhvervslivet oplever et faldende serviceniveau og længere sagsbehandlingstider. Det kan gå ud over væksten, og i værste fald betyde, at vores lokale virksomheder kan blive klemt, hvis fokus på investeringer udefra dræner ressourcerne. 

Det er afgørende, at vi fortsat kan sikre det høje serviceniveau for alle virksomheder, både til hverdag og til fest.  Det kræver en fortsat tæt dialog mellem forvaltningen og Fynsk Erhverv - og samtidigt skal der være politisk opmærksomhed og vilje til at få udfordringen løst, før vi søsætter vores næste projekt for at trække yderligere investorer til byen.

Vi skal være sikre på, at også dem, som allerede har investeret og slået rod i Odense, kan få en høj service og hurtig sagsbehandling. Deres hverdag skal også fungere.