Reklamepylon ved Fynske Motorvej. Er reklamer vigtigere end trafiksikkerhed?


Reklamepylon ved Fynske Motorvej. Er reklamer vigtigere end trafiksikkerhed?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Dennis Lange - juridisk konsulent i FDM
Billede
Læserbrev. 

Odense Byråd vedtog 15. november, at der i forbindelse med det kommende erhvervsområde ved afkørsel 50 på Fynske Motorvej skal opsættes en 40 meter høj oplyst reklamepylon ved siden af motorvejen. Pylonen skal gøre forbipasserende opmærksomme på området og de virksomheder, der ligger i området.

FDM er imidlertid bekymret for, at pylonen med reklamer vil gå ud over trafiksikkerheden.

Omfattende forskning har vist, at reklametavler, -søjler etc. er en distraktionsfaktor i trafikken, der forringer trafiksikkerheden. Bilisternes opmærksomhed flyttes fra trafikken, og opstår der samtidig en uventet hændelse i trafikken, som kræver en øjeblikkelig reaktion, kan det et øjebliks manglende opmærksomhed fører til ulykker.

På motorvejsstrækningen omkring afkørsel 50 er der tæt trafik, og biler, der fletter ind og ud af af- og tilkørslerne. Det sidste strækningen derfor har brug for, er en forøgelse af distraherende elementer og dermed en forringelse af trafiksikkerheden. Man kan indvende, at det er bilistens ansvar at holde opmærksomheden det rette sted. Det ændrer dog ikke ved, at en reklamepylon som den vedtagne er designet til at fange opmærksomheden - det er hele ideen med en sådan pylon.

Samfundet har de senere år brugt store ressourcer på at højne trafiksikkerheden og nedbringe mængden af distraherende elementer for bilisterne. Dette er bl.a. sket ved den kendte og effektive kampagne 'Kør bil, når du kører bil'. Derfor virker det også paradoksalt, at samfundet med den ene hånd forsøger at lære bilisterne at koncentrere sig om at køre bil, og med den anden hånd tillader reklamer, som bevidst forsøger at fange selvsamme bilisters opmærksomhed med store lysende reklamer langs motorvejen.

På grund af de gældende regler har såvel politiet som Vejdirektoratet svært ved at forbyde denne slags opmærksomhedsstjælende reklamer. I stedet er det op til kommunerne at agere bolværk og værne om trafiksikkerheden. Den opgave har Odense Kommune desværre forsømt i denne sag.

FDM opfordrer derfor Odense Byråd til at omgøre sin beslutning, og undlade at opsætte den planlagte reklamepylon, da den alt andet lige vil medføre en forringet trafiksikkerhed på en af landets mest befærdede strækninger. Det bør være således, at trafiksikkerheden, og dermed borgernes liv og førlighed, vægter tungere end ønsket om at promovere et erhvervsområde og dettes erhvervsdrivende.

 

Reklamepylon ved Fynske Motorvej. Er reklamer vigtigere end trafiksikkerhed?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce