Motorvej. Støjdæmpende asfalt i 2018
Af: Jørgen Jelstrup, Morelvej 243, Odense SV

Læserbrev: Fyens Stiftstidende har mod forventning ikke til hensigt at fortsætte den effektive kampagne for tre spor over Fyn, men synes overraskende nok tilfreds med udvidelsen frem til afkørsel 53, Odense Vest - selv om opgaven derved slet ikke er løst.

Strækningen syd om Odense mangler jo fortsat og vil komme til at virke som en prop. Beløbet hertil på 1,4 milliarder har været afsat siden 2013, men desværre ikke bevilget. Samtidig har Støjgruppen nu kæmpet i 15 år for en hurtig dæmpning af støjhelvedet ved motorvejen syd om Odense. Det bedste, der kunne stilles i udsigt var, at støjproblemet løses af Vejdirektoratet i forbindelse med udvidelsen af motorvejen - i bedste fald om 5-6 år.

De 3500 involverede husstande kan bare ikke vente længere og ønsker handling nu - med belægning af strækningen med støjdæmpende asfalt og autoværn samt en reduktion af hastigheden på strækningen til 80 km/t og opsætning af støjafskærmning ved særligt udsatte områder.

Derfor konstaterer Støjgruppen med glæde og tak den 8. december, at Kim Christiansen, der er næstformand i Folketingets Transportudvalg nu - efter et møde med Støjgruppen sammen med Alex Ahrendtsen - har fået støjdæmpende foranstaltninger her med i den aftale, der blev indgået med regeringen om selve modellen for takstnedsættelsen på Storebælt og motorvejsudvidelsen på Vestfyn. Der er således i den netop indgåede aftale afsat 25 millioner til støjreducerende tiltag på motorvejen syd om Odense og foretaget fremrykning af den planlagte udskiftning af slidlaget til 2018 med støjdæmpende asfalt - til glæde for de støjplagede odenseanere.

Fyens Stiftstidendes effektive kampagne var jo stærkt medvirkende til beslutningen om tre spor på motorvejen på Vestfyn og bør derfor fortsættes - for tre spor syd om Odense - i samarbejde med den nationale E20-komite, der 8. december havde første møde i Odense - også med udvidelsen af motorvejen syd om Odense på dagsordenen.