Fra gade til by. Jeg glæder mig til, det er færdigt - så er jeg 106


Fra gade til by. Jeg glæder mig til, det er færdigt - så er jeg 106

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Hans Lohmann Andersen, Åsumvej 235, Odense NØ
Billede
Læserbrev. 

Anker Boye gør søndag 31. december status over sit virke som Odenses borgmester og især det store byomdannelsesprojekt Fra gade til by, hvor hele det gamle bycentrum, inclukiv Thomas B. Thriges Gade, rives ned og omdannes til en moderne storby i ét hug. I løbet af 12 til 15 år vil en ny storby, en letbane iberegnet, stå klar.

Lad mig understrege: Jeg er ret sikker på, at det færdige resultat en succes - når vi når så langt. Men jeg mener, at fremgangsmåden med at forcere hele processen har givet utrolig mange besværligheder for Odenses borgere. En hel generation af Odenses borgere i efterløns-og pensionsalderen når kun, i de sidste årtier i deres livsaften, at opleve et bycenter, der er et helvede at komme ind i med automobil.

Dette er ofte nødvendigt for ældre og gangbesværede, fordi mange læge- og sundhedsklinikker ligger i byens gamle centrum. Her burde man i tide have opfordret diverse klinikker at flytte til Odenses randzoner, hvor parkering kunne være en realistisk mulighed. Så er det naturligvis dejligt, at biltrafikken i øvrigt, når den ikke omfatter uomgængelige ærinder i midtbyen, ledes uden om byen på et ringvejssystem, der også omfatter den nye kanalbro.

Når den nye, fortættede, midtby er færdig om et par årtier, vil den især være velegnet for mennesker, der har deres gangapparat og deres cyklefærdigheder i behold. For bilister vil det nye bycentrum være no go. Nu vil man så sige: Der etableres en masse offentlige parkeringspladser i de centrale, underjordiske parkeringskældre under Fisketorvet og Thomas B. Thriges Gade. Glem det. Selvom man i dag tror, at mange af beboerne i de mange lejligheder vil være moderne, miljøfreaks, der afsværger brugen af bil og kun vil bruge letbane og bicycle, så vil mange alligevel have en bil til udvortes brug ud af byen, når de med kort varsel føler trang til en tur ud i det åbne landskab.

Følgelig vil mange af parkeringspladserne i kældrene blive opkøbt til privat brug. Bemærk lige, at de første skilte med "Privat" allerede er dukket op i kældrene.

Til sidst lige et surt opstød: Når man nu alligevel skulle i gang med opførelsen af en ny bymidte, hvorfor pokker gav man sig ikke lidt mere tid, før man opførte Odeon, der skulle være en slags flagskib for den nye by? I manges øjne vil denne bygning nu være en øjenbæ som en stor, grim betonklods, hvor den indre indretning, efter manges mening, er ret uhensigtsmæssig. Lidt mere stilfærdig eftertanke og planlægning kunne sikkert have afværget katastrofen.

Med dette i erindring tror jeg, at du, Anker Boye, skal være evig taknemmelig for, at Vandkulturhuset blev droppet. Trods alt- jeg glæder mig til at opleve hele byprojektets afslutning om en snes år. Jeg vil da være 106 år gammel - såfremt i fald ...

Fra gade til by. Jeg glæder mig til, det er færdigt - så er jeg 106

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce