Broafgift. Frit Storebælt


Broafgift. Frit Storebælt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Der tales så meget om de frie bevægelsesmuligheder indenfor EU, så derfor undrer jeg mig over, at den frie bevægelsesmulighed ikke findes i Danmark, hvor den manglende nedsættelse af brotaksterne over Storebælt og malkning af overskuddet hindrer familiesammenføring i rimeligt omfang over bæltet. Godt nok blev der i 2005 indført weekendrabat, men nu kan der både være mærkedage og børns 2. sygedag der ikke lige falder i weekenden. 

En nedsættelse eller afskaffelse af broafgiften vil fremadrettet bevirke, at det danske erhvervsliv får ændrede vilkår i de omliggende regioner, hvor der skabes interne links og aktiviteter på kryds og tværs, og hvor der bliver færre steder med udkantsstruktur, da arbejdssøgende, erhvervsdrivende, turister kan bevæge sig friere omkring og for mindre omkostninger end i dag.

Eksempelvis kan personer i Nyborg arbejde i Slagelse i stedet for Odense, ligesom Korsørianere kan arbejde i Odense, derudover vil transportudgifterne for varer mellem landsdelene falde, så der skabes en mere lige konkurrencesituation. 

Så vidt jeg forstår det, så er det Erhvervs- og Vækstministeriets opgave at skabe fremtidsrettede vækstvilkår for borgere og virksomheder i en stadig mere globaliseret verden.

Samtidigt må det også være ministeriet, der skal medvirke til skabelse af visioner, og arbejde for, at vi opnår Europas bedste vækstvilkår, så det bliver mere attraktivt at bo, arbejde og drive virksomhed i Danmark.

Erhvervs- og Vækstministeriet bør, på trods af det ikke er med i regeringsgrundlaget, se fremad og arbejde med problematikken om, hvad der samfundsmæssige henseende vil ske, hvis den nuværende betalingsring gennem Storebælt opløses under hensyntagende til at især Storebæltsregionen er blevet en del af Udkantsdanmark.

Jeg ved godt, at Erhvervs- og Vækstministeriets vil påstå, at opgaven hører under Transportministeriet. Nuvel, man har før hørt om samarbejde, Det må da være muligt også blandt ministerier. 

Hvor pengene skal komme fra? Der er tale om en win-win-situation. Samfundsgevinsten ved et frit Storebælt er ifølge Fynsk Erhverv 30 milliarder.

 

 

 

 

 

Broafgift. Frit Storebælt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce