Upti-vupti og sko fra Gucci

"Her er fri bar. Det er primavarer. Magnum-Moët i hver hånd. Ladida ...", synger Nik (th) og Jay (tv) i Fresh, Fri, Fly.
Foto: Carsten Snejbjerg/Polfoto

Upti-vupti og sko fra Gucci

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FRESH: Nik og Jay rimer på røv og pop og fylder dansegulv i det ganske land

"Whoop - uh-huh/ Whoop - uh-huh/ Boing! Boing! / Whoop - uh-huh/ Yes/ Okay".

Sådan starter de unge danske musikere Nik og Jay deres nye hit "Boing!". En dansabel popsang, hvor en sensuel hviskende kvindestemme præsenterer et tilbud, som er sort snak for mange, der lærte at tale før MTV, SMS og MSN:

"Baby, la' mig pop' den for dig!"

Jay: - Det betyder: Lad mig danse for dig. Lad mig lave en speciel bevægelse med min røv på en eksotisk måde foran dig. "Pop that booty", som man siger på amerikansk.

Og tilbudet følges op af handling. Både i den tilhørende video, hvor unge piger sætter bagdelene i svingninger som garvede persiske mavedansere og i nummeret, hvor Nik og Jay synger:

"Boing! Boing! Hendes røv går op og ned som en fjeder".

Nik: - Vi lægger vægt på musikken i ordene. Det skal være: Ba-by lad-mig pop-den for-dig. Den der strenge lyd, der siger som en fjeder.

Nik forklarer rytmisk artikulerende, mens han smager på ordene.

- Vores numre er med vilje gjort så ærlige, direkte og simple som muligt. Fordi det er den måde, vi uden at tænke over det får det, vi vil, bedst frem på. En ballade eller et clubtrack kunne lige så godt være samtale med en pige på klub, hvor vi siger: Nu er klokken tre. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se, hvordan du bevæger dig for mig, når vi har lidt booze (alkohol, red.) i blodet.

Duoen er klar over, at den ikke taler helt som andre. Men den uforståelige slang har faktisk medført, at folk synes, det er interessant at finde ud af, hvad det er, de siger i sangene, forklarer Nik og Jay, der i dag sidder afslappede i en sofa hos pladeselskabet EMI midt i København. Nik ryger. Og begge unge mænd spiser slik fra en skål på bordet og svarer let tilbagelænede på spørgsmålene. Popprinsernes tredje album "Fresh.Fri.Fly" er på gaden i dag. De har solgt 250.000 af deres første to album og er soundtrack til mange danske unges fester.

Og hvad bliver der så sagt, på det nye album?

"Damn, upti-vupti, Martini i hånden og sko fra Gucci", lyder en materielopremsning på singlen "Boing!", som få andre danske musikere kan levere.

Fest med mikrofonen

I forbindelse med pladeudgivelsen er duoen i gang med en fem-ugers promotion-tour rundt på diskoteker i hele landet. Ofte spiller de to koncerter på en nat. Sidste lørdag spillede de først kl. 01 på Buddy Holly i Hjørring og derefter kl. 03 på Crazy Daisy i Randers.

Jay: - Det er bare en bytur med en mikrofon i hånden. Vi holder en fest og holder det kørende. Det er den eneste måde at gøre det på. Vi kan godt lide at være derude. Det var der, vi startede med at spille, da vi var 21 år og glade i låget.

Nik: - Vi elsker det. Vi har gjort det i over fire år, og vi har ikke aflyst et eneste job. Der er ikke to job, der er ens. I fredags spillede vi på The Plaze i Nykøbing Falster. Det var så tætpakket, at der drev kondensvand ned fra loftet.

Duoen kan godt lide variationen i skiftet mellem store scener på festivaler og små klubber, hvor de er helt tæt på publikum. Og det er ofte en oplevelse at komme ud at spille de små steder.

Jay: - Så står der en jysk diskoteksejer, der hedder Flemming og siger: Jeg lukkede dørene klokken ni, jeg har lukket 1.100 ind, men der må kun være 700. Jeg håber ikke brandvæsenet kommer, men jeg tror, det bliver sjovt for jer.

Jay mimer diskotekstejeren med jysk accent, og lader så stemmen falde tilbage i det vanlige forstadskøbenhavnske leje.

- Det er fedt for os at være derude. Vi spiller ikke i storcentre eller Snurre Snups Søndagsklub. Men Crazy Daisy i Randers, det var dér, det hele startede. Det er dér, folk kommer for at høre vores musik. Så der har vi det rigtig sjovt.

Nik: - Vi præsenterer vores nye numre samtidig med, at vi holder en kæmpe fest og tjener mange penge. Det er fucking fede tider. Der sker noget rigtigt underligt, når vi er ude at spille for tiden. Det er sindssygt. Det er gået over gevind. Vi troede vi havde prøvet det meste, men den har fået endnu en "nudge" (tand, red.) opad.

Nik og Jay har ramt en tone, der sælger, og hits som "Hot!", "En dag tilbage", "Lækker" og senest "Boing!" er blevet godt modtaget under stroboskoplyset på dansegulve i det ganske land. Alligevel kan duoen ikke sætte en formel på successen.

Jay: - Der er ingen opskrift på hits. Det kommer bag på én hver gang, hvad det er, der hitter.

Nik: - For os handler det om, at man tror på kunstnerne. Føler, at de mener noget med det. Det er også det, vi satser på hver gang. Hvis man ikke mener det, kan det være ligegyldigt.

Jay: - Vores hit blev hit, fordi folk har følt os som artister. Og så er der ikke tvivl om, at vi har et øre for gode omkvæd. Vi kan lide at lave hooklines (linjer, der fænger, red.) og så er vi vilde med popmusik.

Nik: - Vi laver ikke musik for at lave det, folk gerne vil høre. Vi laver bare musik, folk kan lide at høre. Der er stor forskel. Vi lefler ikke for nogen. Vi laver det, vi gerne vil.

Fede tider

Det stigende pladesalg har medført et liv i mediernes bevågenhed. Duoens tekster og visuelle udtryk trækker i høj grad også på de to popsangere som privatpersoner, og deres kunstnernavne er forkortelser for deres egne, Niclas og Jannik. Ifølge de to popstjerner er der ikke forskel på de personer, de fremstiller, og de personer, de er privat.

Jay: - De er meget lig hinanden. De personer, vi sælger, tager udgangspunkt i vores eget liv. Nik og Jay er Niclas og Jannik. Den vare, vi sælger, er bare sådan, vi er. Vi har altid gået i det tøj, vi går i, altid opført os på den her måde. Vi skriver om vores liv, og hvad der rø'r os.

Nik: - Man kan kalde det den lette vej. Men man kan helt klart også kalde det den hårde. For der er ingen facade. Der er ingen masker eller sjove skæg. Ingen underlige kostumer. Det er bare: Her er vi. Æd det eller skrid.

Med 250.000 solgte plader, har duoen fået en opmærksomhed, så der er hul igennem til publikum.

Men hvad vil de egentlig bruge den opmærksomhed til?

Nik: - Sige det, vi gør via vores musik og vores livsanskuelse. Hvis vi tager den med glasset, der enten er halvtomt eller halvfyldt, kan det altid blive fyldt op. Det kan også sagtens flyde over. Det er der ikke en skid galt med. Så må man bare drikke noget af det, og fylde det op igen. Det er den måde, vi tænker på. Uanset hvor "fucked up" tingene er, er der en mening, man måske ikke kan se lige på det tidspunkt. Man må bare få det bedste ud af det.

For tiden er tilværelsen fyldt af fest og propper, der springer. Og det vil Nik og Jay gerne fortsætte med. Selv om Nik skal være far, "om ikke så lang tid", som han siger, regner duoen med at fortsætte uden ændringer.

Nik: - Det betyder ikke noget for vores image. Vi har lavet vores livs bedste plade. Nu skal vi ud og spille og mærke verden. Der er ikke noget af det, du ikke kan gøre med nyt liv på armen. Det er en sjov dansk ting, at noget skulle gå i stå. Musikere fra USA har masser af børn rundt omkring.

Dog er den kommende far klar over, at det vil bringe en alvorlig dimension ind i tilværelsen.

Nik: - Det håber jeg, det gør. Jeg håber, det bidrager til nogle anderledes måder at fortælle på i sangene. Man skal gerne udvikle sig både som menneske og kunstner. Men jeg har ikke planer om at stoppe med at gå i byen og komme hjem kl. seks om morgenen.

Upti-vupti og sko fra Gucci

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce