Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Prisfald dæmper kulturforbrug

Hans Thomsen og Hans Quistgaard (t.h.) fra JVB Concerts skal til at gøre udgifterne op efter Bob Dylan - 3,6 millioner kroner fik de ind på billetterne, men et eventuelt overskud er en hemmelighed.
Foto: John Fredy

Prisfald dæmper kulturforbrug

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Koncert-arrangører trækker i håndbremsen på grund af faldende friværdi og stigende benzinpriser

Huspriser på vej ned er noget, koncertarrangører må tage i betragtning, inden de skriver kontrakt med navne som Police, Roger Waters eller Bob Dylan.

Målgruppen til de navne er den samme, som har friværdi i fast ejendom, og dermed har liggetider og et halvdødt boligmarked en del af skylden for et trægt billetsalg.

Hverken Roger Waters, Bob Dylan eller James Taylor solgte ud ved koncerterne på Fyn, og eventmager Jes Johansen fra Kultur i Syd måtte for nylig aflyse en koncert med Police - blot 7000 ud af 30.000 billetter blev solgt.

- Der er en sammenhæng mellem husprisernes fald, dine aktier - hvis du har sådan nogen - og at benzinpriserne stiger helt vildt. Forbrugerne prioriterer det væsentligste, mens det sjove kommer til sidst, vurderer Jes Johansen.

Kultur i Syd har på søndag Mark Knopfler i Augustenborg Slotspark til 770 kroner for en siddeplads, og koncerten er udsolgt.

- Men vi satte billetterne til salg i efteråret, før alle de andre koncerter kom. Det var også før, nogen begyndte at tale om, at det går skidt i Danmark, siger Jes Johansen.

Han mener selv, at sortsynet er opreklameret, men det stiller krav til koncertarrangører.

- Koncertmarkedet er på ingen måde dødt, men der er altid perioder, hvor man skal kæmpe mere for det, siger Jes Johansen.

En række udendørs koncerter af svingende kvalitet har desuden gjort folk mere forsigtige med pungen - for eksempel det nordjyske pløre efter Jean Michel Jarre, dårlig lyd og problemer med at købe øl ved en stor græsplænekoncert.

- Arrangementet skal hænge sammen fra start til slut i en helhedsoplevelse. Risikoen vokser med størrelsen, og vi skal passe meget på med at se stort på kvalitet, mener Jes Johansen.

Hans Quistgaard og medarrangørerne i JVB Concerts i Odense regner publikums smertegrænse, når det gælder billetpriser. Bob Dylan i Odense kostede 770 kroner - det højeste på turneen.

- Men det løser ikke problemet at gå ned i pris. Det rigtige navn kan sælge billetter, for kvaliteten er vigtigere end prisen - inden for en vis grænse, vurderer Hans Quistgaard.

Også JVB Concerts kigger på fynboernes privatøkonomi, når man lægger program.

- Vi er fuldstændigt opmærksomme på, at koncerter er noget af det første, som ryger. Men det er svært at sige, om snakken dækker over skrækvisioner eller reelle problemer, siger Hans Quistgaard.

Desuden er målgruppen afgørende. Det grå guld har en anden grænse end unge til en hiphop-koncert.

- Men feinschmecker-koncerter som med Bob Dylan og Roger Waters har helt andre regler, for folk skal bare høre dem. Men i tilfældet Roger Waters var gruppen måske ikke så stor, siger Hans Quistgaard.

Prisfald dæmper kulturforbrug

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.