Pink Floyd under huden

Kurt Kofed (th), startede bandet for tre år siden. Han er alderspræsident med 55 år. Forsanger Thomas Ulrik Larsen i midten er 33 år. Tv. er det gruppens anden guitarist Søren Thulin. Koncerten på Rytmeposten bliver mere intim , og derfor et mindre udstyrsstykke end da dette billede blev taget.PT-FOTO

Pink Floyd under huden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Man får næsten den ægte vare under danske Pink Floyd Projects koncerter, skriver Stiften i dag.

KONCEPTBAND: For de 10 medlemmer i Pink Floyd Project handler deres passion om uendeligt meget mere end bare at lære en bunke sange fra nogle gamle plader. Det handler om at sætte sig ind i, fortolke og forstå et visionært bands værker.

Derfor mener forsanger Thomas Ulrik Larsen heller ikke, at betegnelsen coverband er korrekt.

- Jeg foretrækker ordet konceptband, da vi arbejder indgående med hele den bærende idé iPink Floyds musikalske værker. Vi forsøger at få alle gruppens parametre lige fra det tekstlige, det samfundskritiske, det panoramisk musikalske og, når forholdene tillader det, den visuelle del til at gå op i en højere enhed, der er tro over for det oprindelige Pink Floyd, fortæller den 33-årige københavner.

Han forklarer, at den bærende idé i Pink Floyds musik er en råhed og en vilje til at være kritisk over for samfundet, hvilket især kendetegner de store værker i Roger Waters-æraen.

Netop derfor dyrker Pink Floyd Project især pladerne fra "Dark Side of the Moon" og frem til "The Wall".

- Vi forsøger til hver koncert at spille et helt album eller en meget lang komposition i sin fulde længe. På Rytmeposten er valget faldet på tonedigtet "Echoes", der er 20 minutter langt. Det tog omkring en måned for gruppen at indøve. Og det er faktisk ikke så galt. Jo længere tid, vi har beskæftiget os med Pink Floyd, jo hurtigere kommer vi ind til kernen. Man begynder at blive dus med de vigtige parametre både formelt og stemningsmæssigt, forklarer Thomas Ulrik Larsen, der til daglig arbejder som freelanceskribent og musikunderviser.

Ingen nostalgi

For at blive en del af Pink Floyd Project, der med mellemrum skifter besætning, kræver det ud over en stor arbejdsdisciplin, at man er villig til at gå i dybden med materialet.

- En empatisk holdning er særdeles vigtig, hvis man vil ind under huden på musikken. Vi tager aldrig den lette udvej, cowboyvejen, og banker et sæt sammen så hurtigt som muligt for at komme på landevejen, understreger Thomas Ulrik Larsen, der tilføjer, at hver gang bandet har foretaget en udskiftning, så er de rykket et skridt nærmere den originale lyd.

- Der er tale om en løbende optimering. Men vores egne krav stiger også med tiden. Derfor nærlytter vi altid vores optagelser, når vi har været ude at spille, for at kunne korrigere, fortæller Thomas Ulrik Larsen, der aldrig har været til en Pink Floyd koncert selv.

Han har dog hørt Roger Waters i Forum, og det var en rørende oplevelse uden at blive nostalgisk. Præcis som han ønsker, det skal forholde sig til Pink Floyd Projects egne koncerter.

- Jeg mener ikke, at der bør være tale om nostalgi. Værkerne er stadigvæk relevante for både unge og gamle, da de forsøger at give svaret på, hvordan verden er skruet sammen og hvorfor, den kan være svær at finde rundt i. Jeg føler også i høj grad, at de nye Pink Floyd-fans forstår musikken. Det er i hvert fald det, deres ansigtsudtryk fortæller mig, siger Thomas Ulrik Larsen.

Indpakket budskab

Det er et stort privilegium at fremføre en anden mands anskuelser og følelser. Og heldigvis kan Thomas Ulrik Larsen stå inde for dem.

- Langt de fleste tekster er sindssygt godt skrevet. Flere gange på Dylan, Young og Lennon-niveau. Derfor kunne jeg godt ønske mig, at flere turde udtrykke sig med samme råhed som Waters og samtidig være i stand til at indarbejde det i et musikalsk univers, som er så rigt og fyldigt, forklarer Thomas Ulrik Larsen.

Han hylder idéen om at pakke de seriøse budskaber smukt ind, så man kan nyde dem, selv hvis man ikke interesserer sig i synspunkterne.

- Mange drømmer sig langt væk til "Dark Side of the Moon", selv om den handler om nogle forfærdelige ting, netop fordi det lyttemæssigt er så fed en oplevelse, konstaterer Thomas Ulrik Larsen.

Hul til improvisation

Mange af sangene er i deres originale form suiteagtige, hvilket betyder, at de helst skal spilles i et stræk uden pauser for at fremstå optimalt.

- Derfor snakker vi ikke så meget mellem numrene. Vi er jo også et dansk orkester, så vi må forholde os til den dimension, der ligger i at præsentere et værk, der ikke er vores eget, siger Thomas Ulrik Larsen.

Han kalder det ikke overraskende fantastisk spændende at arbejde intenst med at dyrke et helt repertoire.

- Jo bedre, vi er blevet til at spille Pink Floyd, jo mere plads er der blevet til trække vejret. Og når man er bevidst om det, så åbner der sig huller undervejs, hvor man kan improvisere. Alligevel giver vi folk en autenticitetsoplevelse, der er meget tro mod idealet, fortæller Thomas Ulrik Larsen.

Han har tidligere fået ros af inkarnerede Pink Floyd-fans, der mente, at bandet ind imellem ligefrem tilførte musikken noget.

- Jeg vil mene, at vi besidder en direkthed og en umiddelbar menneskelighed, som Pink Floyd ikke gjorde så meget for at eksponere, vurderer Thomas Ulrik Larsen.

Selvfed og følelsesløs

Den helt essentielle og uundværlige sang er i forsangerens ører "Comfortably Numb" fra albummet "The Wall".

- Den besidder mange af Pink Floyds musikalske adelsmærker og nogle unikke Gilmour-Waters-balancer i og med, at de begge synger på nummeret. Sangen rækker ud efter det medmenneskelige og opfordrer os til aldrig at blive hyggeligt selvfede og følelsesløse, fortæller Thomas Ulrik Larsen.

Hans hovedargument for at høre Pink Floyd Project og ikke blot sætte en skive på anlægget derhjemme med originalen er netop den menneskelige oplevelse ved at have kontakt med et band og andre tilhørere.

- Det skulle gerne bekræfte både publikum og os i, at vi er levende mennesker. Så føler man, at man har delt noget. Og har man delt noget, så har man også fået noget, man ikke kan får derhjemme sammen med sin cd-samling, understreger Thomas Ulrik Larsen.

Rytmeposten, Odense, fredag kl. 21.00

Pink Floyd under huden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce