Nu skal der holdes øje med Posten

Odense Kommune skal fremover holde skarpere øje med økonomien på Posten og Dexter, mener Kunstrådet.
Foto: John Fredy

Nu skal der holdes øje med Posten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Når Posten og Dexter fra 1. januar overtages af Odense Kommune, er der behov for en meget tæt økonomistyring fra kommunens side.

Det siger Jan Ole Traasdahl, specialkonsulent i Kunstrådet, der gennem den seneste turbulente tid for Posten og Dexter løbende har været i dialog med Odense Kommune.

Han fremhæver det øgede fokus på økonomien som en af ulemperne ved ikke at forblive selvejende institution.

- Som selvejende institution er ansvaret mere tydeligt afgrænset, fordi man ofte er mere driftsorienteret. Som kommunal institution kan der være en fare for, at man glider ind under samme tænkning som virksomhedsområder, der ligger fjernt fra et spillested, fordi kommunen driver mange forskellige slags virksomheder, siger Jan Ole Traasdahl.

Han er derfor overbevist om, at Odense Kommune vil være særligt opmærksomme på Posten og Dexter i den kommende tid. Alligevel vil han ikke komme med gode råd til Odense Kommune.

- Efter Kunstrådets opfattelse agerer kommunen målrettet og konstruktivt i denne situation. Vi har tiltro til, at kommunen holder fokus på den aftale, man har indgået med Kunstrådet og kommer i gang med alle de spændende opgaver, der ligger i den, når aftalen træder i kraft 1. januar, siger han.

Stærkt musikliv

Postens krise og Odense Kommunes overtagelse kom ikke som nogen overraskelse for ham, da Kunstrådet har fulgt udviklingen gennem længere tid.

- Under hele forløbet har vi været meget på bølgelængde med Odense Kommune om, hvad der kræves for at drive et rytmisk spillested. Formelt set sker der nu det, at Kunstrådet indgår en ny kontrakt med Odense Kommune, hvor kommunen både er tilskudsyder og driftsherre. Så vi går fra en treparts- til en topartskontrakt, forklarer Jan Ole Traasdahl.

Ifølge ham vil Kunstrådet lægge meget vægt på, at der fremover er en meget klar afgrænset afdeling af Odense Kommune, som hedder Posten og Dexter.

- For spillestedet får denne ordning ikke den store betydning. Det er bare en anden formel konstruktion. Og om det er bedst at være en kommunal eller selvejenede institution, kan man ikke give noget generelt svar på. Men det er vores oplevelse, at det, der sker i Odense nu, er meget konstruktivt og det helt rigtige skridt, når man har haft de problemer, som der har været skrevet om, siger Jan Ole Traasdahl og tilføjer, at det afgørende er, at musiklivet i Odense er stærkt.

- Der er stor vilje og ønske om et spillested, der kan sikre kvalitet og bredde. Det er grundlaget for, at vi har haft tillid til, at denne løsning var den bedste, siger han.

En vant rolle

Ellen Drost er som afdelingschef i Odense Kommunes By- & Kulturforvaltning den, der har en del af ansvaret for den tættere økonomikontrol. Og hun er tryg ved udsigten til den nye arbejdsopgave:

- Vi har i forvejen erfaring med at drive mange forskellige kulturvirksomheder i kommunen. Der er både teatre, udstillingsteder og museer, der drives som virksomheder i virksomheden, så et spillested gør mig ikke synderligt nervøs, siger hun, men medgiver, at der er stor forskel på at drive et rytmisk spillested som en kommunal institution frem for en selvejende institution.

- Det er to forskellige måder at drive kulturel virksomhed på, og nu bliver Odense Kommune direkte ansvarlig for, hvad der foregår Posten. Så det er en helt anden rolle, vi får. Men det er en rolle, vi er vant til med andre kulturinstitutioner, siger Ellen Drost.

Nu skal der holdes øje med Posten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce