Det bli'r i familien

- Jeg prioriterer meget højt at komme ud og spille. Hvor andre mødre måske går til ansigtsbehandling, så er min fritidsinteresse at spille job. Det betyder meget for mig at holde mit koncert-flow ved lige, siger Marie Carmen Koppel - sangerinde og mor til Celeste på 10 måneder.
Foto: Stine Larsen/Polfoto

Det bli'r i familien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er en bid vej fra arbejdernes og Olsen Bandens Valby til den sorte soulscene i New York. Men det var her, Marie Carmen Koppel gav den som hvid diva blandt sorte sangrøster i midten af halvfemserne og en aften på en tilrøget natklub imponerede en lokal gospel-sanger. "Du synger skidegodt. Du skal med ud i min kirke og synge på søndag. Mød mig i den bagerste vogn i Subway'en", sagde han til den kridhvide danske sangerinde.

- Om søndagen tænkte jeg, at nu gør jeg det sgu, og så stod han rigtigt nok i vognen. Så kørte vi ud til denne her lille, ydmyge kirke, som lå i et meget fattigt kvarter i Brooklyn, og så hev han mig op på scenen for at synge.

Uden at vide det, var hun den første ikke-sorte og den første ikke-amerikaner, der sang solo i gospel-kirken Founta Church of Christ i Brooklyn.

- Det kræver meget at imponere som hvid gospelsangerinde blandt en bunke sorte kirkegængere. Men jeg kan det sprog rent musikalsk. Min stemme og min sjæl passer til gospel. Ét er, at man gerne vil synge gospel, men man skal have det sjælelige også, og det kunne de jo høre, at jeg havde.

Nogle år før havde Copenhagen Jazzhouse, Københavns førende jazz-spillested, lagt kælder til et andet af Carmen Koppels gennembrud, da hun som den første ikke-jazzmusiker nogensinde spillede på stedet.

Fire albums

Et uomtvisteligt sangtalent er forklaringen på, at hun har banet sig vej til scener, de færreste kan få sig plantet på. Og har hun først slået sig ned, bliver hun hængende.

10 år efter er hun et af Jazzhouses sikreste kort. Hun trækker fulde huse flere dage i træk, og specielt de soulede julekoncerter, hun disker op med i december, er blevet en tradition, som hver gang fylder kælderen på det ellers jazzede spillested.

Så det er ikke noget tilfælde, at soul- og gospelsangerens nye album er optaget netop her. Cd'ens ni numre er udvalgt fra fire afteners live-koncerter på jazzhuset og er i den sammenklippede version blevet til albummet "A Soulful Evening", som udkommer på det lille pladeselskab Cowbell Music.

Det er heller ikke noget tilfælde, at selskabet er lille, for Carmen Koppels koncertkarriere og pladekarriere er nærmest diametrale modsætninger. Koncertkalenderen er stort set altid fyldt til bristepunktet, mens pladerne ikke sælger til guld. Salgstallene ligger typisk i de etcifrede tusinder.

- Min live-kalender er på et helt andet niveau end min pladekarriere. Det er en kamp for mig hver gang at lave en plade. Branchen prøver ikke nogle nye ting. Det skal i hvert fald være meget ungt og trendy, hvis de skal prøve noget nyt, siger hun ved spisebordet i Valby, mens en ambulance hyler forbi nede på Valby Langgade og trækker lidt newyorker-stemning til det gamle arbejderkvarter.

"A Soulful Evening" er Marie Carmen Koppels fjerde soloalbum. På det fjerde pladeselskab.

Drømmen på hylden

Det er længe siden, turen sidst er gået til New Yorks soulklubber og gospelkirker. Afstikkerne til USA er sat i bero. Ikke mindst fordi Marie Carmen Koppel for et lille år siden fik datteren Celeste. Men drømmen om USA lever endnu.

- Jeg har helt klart haft en ambition om at slå igennem derovre, og jeg synes også, at jeg ville passe godt til at komme ud på det amerikanske marked. Men jeg ved ikke, om jeg stadig er klar til at gøre det, der kræves: At være derovre og tage på tour og spille på små, mærkelige steder. Det magter jeg ikke lige nu. Drømmen har jeg stadigvæk, men den er lagt lidt på hylden, efter jeg blev mor, fortæller Marie Carmen Koppel, hvis ambitioner i stigende grad er blevet rent musikalske.

- Jeg drømmer om at få produceret en plade af den amerikanske producer Babyface og om at udgive et album sammen med nogle af de store, amerikanske gospelsangere. Og så kunne det da være skønt, hvis mine plader kom ud bare i Norden - men det er jo igen noget med at have et pladeselskab, som kan den slags, og som har engagementet og troen på det, siger hun og snakker sig direkte over i en anden af de helt store drømme.

- Noget af det største, jeg kunne forestille mig, var at lave en juleplade med RadioUnderholdningsOrkestret med alle de klassiske hits i nogle superlækre, soulede versioner. Jeg har talt med nogle selskaber, men det er sat lidt i bero, efter jeg blev mor. Men det kommer. Lige pludseligt. Jeg elsker julesange.

Hjemmestudie

At sige, at Marie Carmen Koppel kommer fra et hjem med klaver, vil være en grov underdrivelse. Hun kommer fra et hjem med klaver, orgel, trommesæt, hjemmestudie og musikere fra alle mulige bands, der rendte ind og ud af døren. Faren, komponisten og alt-mulig-musikeren Anders Koppel, dannede Savage Rose sammen med onklen og grandtanten, og farfaren var komponisten Herman D. Koppel, som også gerne sad i barndomshjemmet på Frederiksberg og spillede piano.

Farens søster var operasanger, og Marie Carmen Koppels brødre og fætre er - naturligvis - også musikere.

Marie selv startede med at spille violin som fire-årig, men efter et årti med instrumentet blev hun - symptomatisk for hende - træt af at skulle rette sig ind under faste mønstre. Hun begyndte derfor at satse på sin sangstemme, som siden er blevet kendt som en landets flotteste. I hvert fald inden for soul- og gospeldisciplinerne.

Arbejdsdisciplin

Koppel-navnet er synonymt med en musikerfamilie, hvis repertoire og spændvidde favner de fleste aspekter af moderne - og for den sags skyld mere klassisk - musik.

Men ifølge Marie Carmen Koppel har hun intet fået for-ærende, fordi der stod Koppel på dåbsattesten, og faren var et kendt navn i musikerkredse.

- Det er ikke nok bare at være en del af den såkaldte Koppel-klan. Jeg har virkelig øvet mig meget. At være sanger er ikke kun et medfødt talent. Det kræver hårdt arbejde, og specielt i mine teena-geår arbejdede jeg virkelig meget med at udvikle mig som sanger, siger hun, men fortæller derefter, at hun da har lært nogle vigtige ting af faren, som har udgjort en solid rygrad i hendes egen mu-siske karriere:

- Min far har lært mig utroligt meget om musik og mu-sikhistorie, men han har også lært mig noget, som, jeg synes, er meget vigtigt: Disciplin og arbejdsdisciplin. Min far er det mest disciplinerede menneske, jeg nogensinde har mødt. Han står op klokken fem om morgenen for at skrive musik, og han er totalt fokuseret på sit arbejde. Min far siger godt nok selv, at han har lært mig alt, hvad jeg kan - men det siger han til alle, fortæller hun og griner.

Men er det ikke svært for en dansk sangerinde at leve af sin musik, når man ikke er leveringsdygtig i radiobaskere?

- Ikke når man spiller så mange gode job, som jeg gør. Og det har jeg jo gjort i mange, mange år efterhånden. Min økonomi er baseret fuldstændigt på koncerter, så pladeudgivelserne er nok mere til for at få pr og dermed flere job, selv om jeg da virkelig synes, det er sjovt at lave pla- der.

Fakta:

- Marie Carmen Koppel er født på Frederiksberg i 1971, som datter af daværende Savage Rose-medlem Anders Koppel.

- Vandt Berlingske Tidendes rytmiske talentpris i 1989.

- Fik for alvor gang i karrieren, da hun som 17-årig kom med i Moon Jam.

- Har til dato medvirket på næsten 40 pladeudgivelser.

- Har lavet titelmelodien til reality-programmet "Strandvejsvillaen" på TvDanmark.

- Er på 6. år kæreste med musikeren Dan Hemmer.

-

Marie Carmen Koppel: "A Soulful Evening" (Cowbell Music) er netop udkommet.

-

Det bli'r i familien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce