De bedste fra baggården

Otto Brandenburg blev mindet i Skanderborg i går.
Foto: Peer P.

De bedste fra baggården

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mindekoncerten for Otto Brandenburg var tro mod originalen, men så kom Simon Kvamm

Det startede uskyldigt og pænt med X Factor-acapella-gruppen Voca Loca, som i dagens anledning fik en hånd eller flere af det storspillende Klüvers Big Band. Der skulles optages en dvd, så alt skulle klappe i Bøgeskoven, også helst publikum. Selv de to sprælske værter Søren Rislund og Peter Palshøj blev hensat til en bar i hjørnet, hvor de med cuecards og Otto-jakker fortalte baggårdspumaens historie og introducerede sange og kunstnere.

De fleste kunstnere, selv Peter A.G., holdt sig til Otto Brandenburgs originaler, som vi kender dem, men så skete der noget. Ud gik bigbandet, og ind trådte Simon Kvamm iført sort læderjakke, solbriller og rockstar-attitude.

- Se på ham, sagde Nephew-kaptajnen og pegede på de plakater af Brandenburg, som stod ved scenens sider.

- Der er ikke kun kækhed i de øjne. Jeg tror også, der er noget dystert.

Derpå satte han sig ved klaveret og serverede sin egen Nephew-fortolkning af klassikeren "Susanne, Birgitte og Hanne", hvor Grethe blev til Ate, og sømænd ikke var glade for piger, men piger var glade for sømænd. Den nye version, som ironisk nok virkede mere kæk end dyster, forvandlede hyggestunden under trækronerne til en tidssvarende rockkoncert, hvor alle sang og klappede af begejstring. Et frisk pust til historiens vingesus, når man skal vise, hvad nutidens musikgeneration (stadig) ser i Brandenburg. Sådanne fortolkninger burde der have været flere af. Specielt den unge danske sangskriverkomet Thomas Buttenschøn blegnede fælt i "En lille dumhed", fordi han i duet med selveste Gitte Hænning blev fuldstændig overtrumfet. Man kunne knap høre ham, og der var intet nyt i den kendte fordanskning af Sinatras "Something Stupid". Ærgerligt, når talentet er til stede, og Buttenschøn garanteret a la Kvamm kunne give Brandenburgs klassiker et nyt look.

Nikolaj Lie Kaas og Rasmus Bjerg dækkede den ikke-musikalske del af underholdningen. Med sangen "Søren Banjomus" legede de musen (Bjerg) efter nissen (Lie Kaas) og væltede omkring på scenen til tonerne af trompet og blæsere. Et sjovt lille rollespil, der fik publikum til at jule med.

Endelig bør den erfarne Gnags-guitarist Per Christian Frost nævnes, da han var i samspil med Poul Krebs' elektrificerede Brandenburg (der ellers aldrig har dyrket den hårde pigtråd) på en fed og funky facon. Præcis som i Brandenburgs lange karriere var det under hele koncerten skiftevis sol og overskyet.

Og som et bevis på baggårdspumaens udødelighed sluttede han selv af på storskærmen med sin version af "Over the Rainbow".

De bedste fra baggården

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce