Musikentusiasten og journalisten Peter Krogholm har ene mand skabt ny musikportal for nordiske bands
I en lejlighed i Brønshøj svedes der ekstra meget i disse hede dage.

Den 32-årige journalist og musikelsker Peter Krogholm arbejder indædt for at få den nye musikportal All Scandinavian klargjort, så hjemmesiden for alvor kan markedsføres til efteråret.

- Jeg har arbejdet intenst siden juni med at opbygge arkiv, få tjek på teknikken og finpudse sitet, som jeg fik idéen til for et lille år siden. Det er allerede lanceret i det omfang, at mine kontakter i branchen kender til det, fortæller Peter Krogholm, der i to år arbejdede med en anden musikportal, musik.dk.

Et band skal skille sig ud

Siden skiller sig ikke voldsomt ud i forhold til andre musikmagasiner som Gaffa og Soundvenue, men Peter Krogholm agter i høj grad at lade sin personlige mening og interesse forme indholdet.

- Den redaktionelle præmis er, at jeg skal synes, musikken er god. Ellers gider jeg ikke skrive om den, siger Peter Krogholm og indføjer det "men", at et band kan have så spektakulær en baggrund eller historie i bagagen, at han er villig til at se bort fra, at deres musik stinker.

All Scandinavian er drevet af en næsten medfødt trang til at skabe sit eget firma.

- Det her job har jeg drømt om, siden jeg var knægt på den midtjyske hede. Når det er skideskægt, er det heller ikke noget problem at bruge al sin tid. Derfor er det nærmest et semifilantropisk foretagende, siger Peter Krogholm, der de kommende måneder vil opbygge et netværk i resten af Norden.

Branchen roser initiativ

Flere danske pladeselskaber, der udgiver masser af nordisk musik, roser initiativet og er begyndt at benytte siden for at danne sig et overblik over nordiske udgivelser.

- Både i Danmark, Sverige, Norge og til dels Finland udkommer der en syndflod af albums hver uge, og for et dansk pladeselskab som os, der er meget nordisk funderede i kraft af, at vi repræsenterer en masse pladeselskaber fra disse lande, kan det være enormt svært at guide sig gennem junglen af plader. Derfor er det fedt at have en side, der kan grovsortere, filtrere og kun skrive om de væsentlige ting. Jeg er sikker på, at det er en side, jeg vil finde stort udbytte i, fortæller Anders Lassen, direktør i A:larm music.

Han mener, at All Scandinavian burde blive et "redskab" for hele branchen, da han ikke umiddelbart kan komme i tanke om lignende hjemmesider.

- De fleste sider, jeg kender, er på de lokale sprog, hvilket gør det svært eksempelvis at sætte sig ind i finsk musik. Derfor tror jeg denne side i kraft af engelsk som gennemgående sprog vil blive brugt rigtig meget. Ikke kun i Norden, men af alle, der vil vide, hvad der rører sig inden for nordisk musik. Og når der for eksempel udkommer 25 danske plader om ugen, er der jo ingen, der har en jordisk chance for at have et overblik. Så både hjemmesiden og den nordiske musik går en god fremtid i møde, hvis All Scandinavian fortsætter med at være et brugbart kvalitetsfilter.

Drøm om Rolling Stone

At materialet skrives på engelsk betyder, at ingen af de skandinaviske sprog favoriseres. Men det engelske er også et must, hvis de udenlandske medier som forventet skal benytte siden til at holde sig ajour med tendenserne i nordisk musik.

- Målgruppen er faktisk mest tænkt som værende uden for Norden, men naturligvis satser jeg også på en del internordisk interesse. Og skal jeg sætte konkrete ord på, er All Scandinavian for de musiknysgerrige og videbegærlige, fortæller Peter Krogholm, der sigter efter mellem 50.000 og 100.000 unikke brugere om måneden i starten af 2009.

Han kalder det en besnærede drøm, at anerkendte magasiner som Rolling Stone eller NME måske en dag benytter og refererer til artister, der først blev omtalt på hans site.

- Selv om jeg ikke er nyhedsjournalist, er jeg trods alt så meget journalist, at det at spotte noget før andre ville være superfedt.
  • Fyens Stiftstidende