Utøya-drama i fokus på flad filmfestival

Andrea Berntzen spiller hovedrollen i den norske filmatisering af massakren på Utøya i 2011. Foto: Agnete Brun

Utøya-drama i fokus på flad filmfestival

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Modig norsk instruktør imponerede i Berlin med afbalanceret fortælling om masseskyderiet i 2011.

- Hvad glæder du dig mest til?

- Glæder og glæder er så meget sagt, men jeg er spændt på filmen om massakren på Utøya i juli 2011. Hvordan sikrer man den rette balance? Er der for meget følelsesporno? Er filmen for effektjagende? Er seks og et halvt år efter for kort tid til en filmatisering? Og hvordan tager man hensyn til ofrenes efterladte og de overlevende?

Spørgsmålet fra moderen, der sammen med sin datter var taget fra Aarhus for at opleve filmfestivalen i Berlin fik mig under det tilfældige møde i arkaden på Potsdamer Platz til at tygge et par ekstra gange på min döner kebab og stille fem hurtige og afklarende modspørgsmål.

Tre dage senere sad jeg sammen med hundredvis af journalistkolleger fra hele verden i en tætpakket sal til verdenspremieren i festivalens hovedkonkurrence på den norske instruktør Erik Poppes halvanden time lange film "Utøya 22. juli" om Anders Breiviks brutale nedskydning af unge på Arbeiderpartiets sommerlejr. 69 unge blev dræbt og en lang række såret af højreekstremisten, der havde forklædt sig som politibetjent.

Der er stor disciplin, ingen tændte mobiltelefoner, ingen popcorn og ingen knitrende slikposer i salen under presseforevisninger på Berlinalen, som festivalen populært kaldes, men man kan godt klappe eller buhe af filmen, når den er færdig. Her var det hverken eller.

Det erfarne filmpublikum var påfaldende tavst og tydeligt mærket af en frygtelig fortælling, som Poppe havde gjort ekstra intens og barsk ved at filme de 72 minutter, Breivik hærgede på øen, i et stræk. I en uge med endnu et sygt skoleskyderi i USA og med sine norske landsmænd i sportslig fokus i deres massive medaljejagt ved vinter-OL i Sydkorea fik Poppe modigt vist, at det er muligt på anstændig vis at dramatisere den hændelse, der henlagde en hel nation i et traume.

Med fokus på ofrene, især hovedpersonen Katja, der også faldt for galningens kugler, med meget, meget lidt blod og med blot en silhuet af gerningsmanden, der bevidst holdes i baggrunden, selv om det er ham, der skaber dramaet. Og for at vende tilbage til mine modspørgsmål i mit vævende svar til moderen fra Aarhus: Balancen er sikret, ikke mindst på grund af instruktørens samarbejde med nogle af de overlevende fra masseskyderiet, filmen er støvsuget for følelsesporno og effektjageri, og der er små 2000 dage efter taget udstrakt hensyn til både overlevende og efterladte. Men det vil altid kunne diskuteres, om "Utøya 22. juli" vises for tidligt, og hvorfor filmen skulle laves. De diskussioner blusser igen op, når filmen får premiere i Norge i slutningen af marts og i Danmark den 19. april.

Guld- og Sølvbjørne i Berlin 2018
Udvalgte priser ved de 68. Internationale Filmfestspiele Berlin, som Berlinalen officielt kalder sig:

Guldbjørn for den bedste film:

"Touch Me Not" af Adina Pintilie.

Sølvbjørn:"Twarz" af Malgorzata Szumowska.

Sølvbjørn for en film, der åbner for nye perspektiver: "Las herederas" af Marcelo Martinessi.

Sølvbjørn for bedste instruktion:Wes Anderson for "Isle of Dogs", en animationsfilm.

Sølvbjørn for bedste kvindelige skuespiller:Ana Brun i "Las herederas".

Sølvbjørn for bedste mandlige skuespiller:Anthony Bajon i "La prière" af Cédric Kahn.

Flere informationer fås på www.berlinale.de
Alba August spiller forrygende som Astrid Lindgren i
Alba August spiller forrygende som Astrid Lindgren i "Unge Astrid". Foto: Erik Molberg Hansen

Forrygende Alba August

Man kunne have om ikke glædet sig, så set frem til en række andre film i festivalens hovedkonkurrence, der som i de senere år desværre lider under manglen på de gode fortællinger. Og måden de fortælles på. Der var ingen priser, Guld- eller Sølvbjørne, til "Utøya 22. juli" ved bjørneuddelingen lørdag aften, selv om instruktørens modige tilgang i sig selv havde fortjent en kæmpebjørn.

Til manges forbløffelse gik Guldbjørnen på en filmisk flad festival til den hovedsagelig rumænsk-producerede "Touch me not", der handler om seksuelle grænser og går så vidt, at den fik masser af journalister til at udvandre fra presseforevisningen, mens der blev givet Sølvbjørne til den polske film "Twarz" om en ung metalglad fyrs omvæltning efter en ulykke, og den paraguayanske "Las herederas", der handler om to ældre kvinders fælles overlevelseskamp.

Danmark deltog ikke i hovedkonkurrencen, men viste blandt andet sit filmiske flag i en specialserie med Pernille Fischer Christensens dansk-tysk-svenske samproduktion "Unge Astrid" med en forrygende Alba August i hovedrollen. Det var også i denne serie, man som i en af festivalens få højdepunkter kunne opleve den tyske film "Det tavse klasseværelse" om en DDR-skoleklasses problemer, da eleverne solidariserede sig med Ungarn under opstanden i 1956.

En modig mand: Den norske filminstruktør Erik Poppe, der med
En modig mand: Den norske filminstruktør Erik Poppe, der med "Utøya 22. juli" vakte stor opmærksomhed på filmfestivalen i Berlin. Foto: Erik Burås

Utøya-drama i fokus på flad filmfestival

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce