Klassisk musik. Jyllands og Fyns tre store symfoniorkestre fra Aarhus, Sønderjylland og Odense udvikler hele tiden repertoiret og måder at formidle klassisk musik på for at tiltrække publikum til deres koncertsale. Men udviklingen kan også gå for

Når dirigentstokken slår den første takt an, sker det oftere og oftere foran et yngre eller anderledes publikum i symfoniorkestrenes koncertsale. De tre store symfoniorkestre i Sønderjylland, Odense og Aarhus tilrettelægger i højere grad koncerter, som skal tiltrække et større publikum end "de få indviede", som Finn Schumacker, musikchef i Odense Symfoniorkester, kalder de trofaste klassisk koncert-gængere.

- Publikummerne til de traditionelle koncerter bliver færre. Det fordrer, at vi hele tiden er nysgerrige, forsøger med nye tiltag og overvejer, hvor næste sæsons publikum skal komme fra, siger Finn Schumacker.

I Odense fokuserer symfoniorkesteret i høj grad på børn og unge ved at arrangere koncerter med musik, som børnene genkender fra blandt andet den umådeligt populære Disney-film "Frost". Men de spiller ikke kun koncerter for børnene, men også med dem. I løbet af året vil omtrent 4000 børn fra Odense og resten af Fyn synge med på symfoniorkester-koncerter. Også i Sønderjylland inddrages de unge fra både den danske og tyske del af nærområdet, når symfoniorkesteret spiller musicalen "Chess" med kor fra de lokale gymnasier. Det fortæller Malene Børsting, kommunikationsmedarbejder ved Sønderjyllands Symfoniorkester.

Ikke stort nok opland

Mens Odense Symfoniorkesters Finn Schumacker oplever, at anderledes koncerter med musik kendt fra store film eller computerspil fylder koncertsalen med et nyt og yngre publikum, har sønderjyderne haft sværere ved at få succes med utraditionelle tiltag i koncertsalen Alsion. For nogle år siden blev der eksperimenteret med forholdsvis dyre opsætninger som for eksempel 1864-koncerter ved krigens 150-års jubilæum.

- For størstedelens vedkommende måtte det desværre konstateres, at en del af det faste publikum faldt fra, og at det ikke lykkedes at tiltrække nyt publikum. Publikumstallene faldt på denne baggrund i 2014 og 2015. Det er svært at tiltrække eksempelvis unge mennesker, da det kulturelle tilbud i form af almindelige pop og rock koncerter generelt er ganske fint. Også hernede i Sønderjylland, forklarer Malene Børsting.

Sønderjyllands Symfoniorkester har i stedet fundet tilbage til de traditionelle klassiske koncerter, som deres trofaste publikum besøger. Og de alternative tiltag som musicalen "Chess" eller en opsætning af Wagners "Valkyrien", bliver til i samarbejde med andre aktører.

- På den måde har vi fundet en gylden middelvej, som lader til at virke. Udover at fastholde vores eget publikum med det faste symfoniske repertoire formår vi at nå ud til andre publikumsgrupper med enkelte koncerter i løbet af sæsonen, mener Malene Børsting.

Det bedst besøgte

Også Danmarks bedst besøgte symfoniorkester i Aarhus har behov for at være nyskabende. Når orkesteret ikke spiller sine egne koncerter, deltager de 64 professionelle musikere i samarbejder med blandt andet Musikhuset, Den Jyske Opera, Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus Musikskole, Aarhus Festuge, Smukfest og Aarhus Kommune.

- Samarbejde på tværs af byens kulturinstitutioner er i det hele taget et gennemgående tema for os. For at nå nye og relevante publikummer og ikke bare stamgæsterne. Således har vi på baggrund af tidligere års gode koncerter i Aarhus Festuge indgået et officielt samarbejde med festugen, hvor vi sammen præsenterer ny og anderledes klassisk musik, der henvender sig til et yngre publikum og til koncertgængere med hang til eksperimenterende koncertformer, fortæller Jes Vang, kommunikationsmedarbejder i Aarhus Symfoniorkester.

Orkesteret samarbejder også med kommunens folkeskoler, musikskoler og gymnasier for at formidle klassisk musik til børn og unge.

- 98 procent af kommunens skolebørn involveres i både musikerbesøg på skolen og gratis skolekoncerter i Musikhuset minimum to gange, mens de går i 1. til 4. klasse. Derudover spiller vi hver sæson en række koncerter, der er specielt rettede mod børn og deres familier og dét at opleve i fællesskab, oplyser Jes Vang.

Aarhus Symfoniorkester arbejder ligesom Odenses på at nå længere ud med kommunikation gennem hjemmeside, nyhedsbrev og de sociale medier. Ifølge Finn Schumacker er symfoniorkesteret på Fyn et af de mest aktive på de sociale medier. For ud over at udbrede den klassiske musik til de fynske børn og unge, håber musikchefen også at udbrede budskabet om, at klassisk musik kan opleves af alle - ligegyldigt hvilken baggrund eller kendskab man har på forhånd.

- Det er vigtigt for os at komme ud med budskabet om, at man ikke behøver kende Mozarts fødselsdag eller vide, hvor mange symfonier Brahms har skrevet, før man kan få en oplevelse ud af en klassisk koncert. Musik-oplevelsen er umiddelbar og individuel, og så kan man altid lægge lag på af viden bagefter, siger Finn Schumacker.

  • Limkilde_Anja_(2015)_015

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis' Langelands redaktion, hvor jeg skriver om foreningsliv, kultur, skoler, mennesker og politiske beslutninger. Jeg er interesseret i det meste. Højere og mere smidig end de fleste. Jeg dyrker yoga og spiser ikke kød. Jeg bor sammen med min kæreste mellem skov, strand, stjerner og pastelfarvede solnedgange.

Mere om emnet

Se alle
Oplev symfoniorkestrenes nye tiltag

Oplev symfoniorkestrenes nye tiltag