Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Michelinstjerne er lig med omsætning: Telefonkæde skal sikre stjerner til Fyn

Patrick Lieffroy driver Restaurant Lieffroy i Nyborg med et køkken og en betjening, som har potentiale til en stjerne i Michelin. Arkivfoto: Jens Wognsen

Michelinstjerne er lig med omsætning: Telefonkæde skal sikre stjerner til Fyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Netværk og invitationer til internationale medier skal sikre de eftertragtede stjerner til Fyn og et spotlys som på restauratører i Aarhus, Fredericia og Henne Kirkeby.

Gastronomi: Michelin-stjernerne falder over dansk gastronomi på Københavns Rådhus mandag eftermiddag. Køkkenchefer og kokke har det seneste år slidt for at få inspektørernes opmærksomhed i form af en bib gourmand eller en stjerne.

Også i kulissen arbejder branchen for hotel- og turisme på at nå i guidens søgelys. Køkkencheferne fra de bedste restauranter på Fyn mødtes i efteråret hos John Kofod Pedersen på Sortebro Kro i Den Fynske Landsby for at få den opmærksomhed fra Guide Michelin, som restauranterne i Aarhus, Henne og Fredericia har fået ved uddelingerne de seneste år. I år er køkkencheferne fra The Balcony i Odense inviteret med til uddelingen, og det er et godt tegn.

- Stjernerne bliver drysset med løs hånd i København, og vi har på Fyn niveau til at måle os med nogle af de restauranter, selv om vi ikke har restauranter som Noma og Geranium. Med en invitation til The Balcony kan Fyn vente at blive nævnt i guiden, vurderer John Kofod Pedersen.

Her faldt stjernerne i fjor
Fire restauranter i Aarhus fik i fjor en stjerne af Michelin: Frederikshøj, Domestic, Gastromé og Substans. Uden for Aarhus fik Henne Kirkeby Kro med Paul Cunningham i spidsen to stjerner, mens Ti Trin Ned i Fredericia fik en. København fører herhjemme med tre stjerner til Geranium, to til AOC og en enkelt til restauranterne som Søllerød Kro, Kadeau og Marchall.

To med stjerne-potentiale

Ifølge John Kofod Pedersen burde Falsled Kro og Restaurant Lieffroy i Nyborg have en stjerne fra Guide Michelin. En stjerne eller to vil ifølge John Kofod Pedersen sende gastroturister til Fyn året rundt og ikke kun om sommeren, hvor 80 procent af gæsterne på Sortebro Kro i Den Fynske Landsby netop er turister. En stjerne fra Michelin er lig med omsætning.

- Vi kan ikke have flere gæster til jul og sommer, mens der er tomme borde i januar, og gastroturisterne kommer også, når hypen om stjernerne har lagt sig. Vi er alle gode kolleger og venner, og vi vil sige tillykke til den, som får stjernen og så ellers kæmpe hårdere næste gang, siger John Kofod Pedersen.

Opkald til kollegerne

Helt konkret har restauratørerne arrangeret en telefonkæde som hos kollegerne i København for at fortælle om inspektører på besøg på Fyn, for det handler om at have detaljerne på plads, hvis guiden sidder ved bordet.

- Det er ikke lige meget, om chefen er på arbejde eller ej. Hvis Hasse (Tind Hasse, red.) fra Falsled Kro ringer og jeg skal til København, så er det nok en god idé at skubbe mødet, så man undgår de små børneting, man kan undgå, siger John Kofod Pedersen.

Kronen på værket

Ifølge John Kofod Pedersen skal restauratørerne på Fyn følge eksemplet fra Bornholm og Nordjylland, hvor restauratører og turistbranchen løfter i flok. Netop derfor var Destination Fyn inviteret til mødet, og forretningschef Thomas Kastrup følger mandagens stjerneregn nøje og lægger herefter en mere konkret plan for strategien i forhold til Michelin. Men guiden er kun en del af en international satsning.

- Vi vil trække især engelsk-sprogede medier til Fyn for at fortælle historien om de fynske råvarer. Michelin-stjerner eller ej skal vi skabe en stærkere position for fynske restauranter og fødevarer. Produktet er tæt på at være kvalificeret, men michelinstjerner kommer ikke af sig selv. Producenter, restauranter og turistme skal have den samme fortælling, argumenterer Thomas Kastrup.

Strategien handler om at fokusere på de fynske råvarer, som fortæller om fynsk terroir og sætte dem i forhold til Egeskov Slot og øvrige tilbud på Fyn. Michelin er en magtfaktor, erkender destinationschefen.

- I fortællingen om Fyn som et kvalitetsrejsemål med gastronomi er en eller flere stjerner fra Michelin kronen på værket, som vil give os bedre mulighed for at appellere til nye målgrupper og sætte Fyn på verdenskortet. Michelin er med til at positionere og trække turister til uden for højsæsonen, og det understøtter vores strategi om Fyn 365. Potentielle gæster rejser året rundt, hvis tilbuddet er attraktivt, siger Thomas Kastrup.

Michelinstjerne er lig med omsætning: Telefonkæde skal sikre stjerner til Fyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.