Kulturhovedstadsåret der gik

Åbningen af Aarhus 2017 lørdag 21. januar står tilbage som en af årets helt store oplevelser, der fik al skepsis om projektet til at forstumme. Den storstilede åbningsceremoni var udtænkt af briten Nigel Jamiesson, som tidligere har gjort sig bemærket med indslag ved åbningen af OL i Sydney i 2000 og åbningen af Europæisk Kulturhovedstad Liverpool 2008. Den storslåede parade bestod af 5000 deltagere, seks lysende vikingeskibe på hver 10 meter, 1000 korsangere og et hav af lysende lanterner. Ceremonien blev fulgt på vej af ca. 76.000 mennesker gennem Aarhus. Foto: Kim Haugaard

Kulturhovedstadsåret der gik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus og Region Midtjylland var sammen med den cypriotiske by Pafos Europæisk Kulturhovedstad i 2017. Stafetten blev sidste weekend givet videre til næste års kulturhovedstæder Leeuwarden i Holland og Valletta på Malta. Et år med over 450 arrangementer i Aarhus 2017s tegn er forbi. Vi ser tilbage på nogle af kulturhovedstadsårets største begivenheder i ord og billeder.

Brødtekst

Fakta Aarhus 2017
Programmet for Aarhus 2017 omfattede flere end 450 arrangementer. Over halvdelen var gratis.

Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 har kostet 458,8 mio. kroner. Staten bidrog med 129 mio. kroner, Region Midtjylland med 59,4 mio. kroner, Aarhus Kommune har betalt 116,1 mio. kroner, mens de øvrige 18 kommuner i regionen gav 43,3 mio. kroner. Der er fundraiset 92,8 mio. kroner ved fonde og sponsorer. Dertil kommer såkaldt value in kind (serviceydelse, red.) for 4,7 mio. kroner og andre indtægter for 13 mio. kroner.

Over 76.000 mennesker deltog alene i åbningen, og henover året har de mange events været godt besøgt. Kulturhovedstaden vurderer selv, at de ti største begivenheder har haft et samlet publikum på 2,6 millioner.

De mange frivillige 'rethinkers' har været en stor del af maskineriet. Frivillig-programmet tæller 4.532 frivillige fra 82 nationaliteter. Det fortsætter under Visit Aarhus.

Der er givet håndslag på at kultur-samarbejdet mellem de 19 kommuner i regionen fortsætter i minimum to år.

Den endelige evalueringsrapport for kulturhovedstadsåret ventes færdig i november 2018.
Forestillingen
Forestillingen "Røde Orm" blev set af 92.000 ud af cirka 100.000 mulige, så det er til at forstå, at seancen bliver gentaget. Det Kongelige Teater kommer igen i 2019, til den tid med "Kong Arthur", som i sommer blev opført i Ulvedalene i Dyrehaven i København. Og Aarhus Kommune og Moesgaard Museum har aftalt med Det Kongelige, at skuespillerne stiller op igen i 2021 og 2023. På den måde bliver de kommende stykker først opført i Ulvedalene og året efter ved Moesgaard, der i øvrigt flytter scenen til område oven for museet, hvor det i år lå nedenfor. 14 millioner kom fra Europæisk Kulturhovedstads kasse til "Røde Orm", men de kommende år skal parterne selv få regnestykket til at gå op. Oplevelsen af teater i naturen er noget særligt, og museet oplevede nye måder at bruge landskabet på. Foto: Jens Thaysen
Den britiske stjernekoreograf Wayne McGregor bidrog til kulturhovedstadsåret ad flere omgange. Først med den smukke forestilling
Den britiske stjernekoreograf Wayne McGregor bidrog til kulturhovedstadsåret ad flere omgange. Først med den smukke forestilling "Tree of Codes" i Musikhuset (foto). Her kunne publikum opleve Pariseroperaens Ballet og Wayne McGregors kompagni vække Jonathan Safran Foers værk til live i en scenografi af Olafur Eliasson til musik af Jamie xx. Siden skiftede han de professionelle dansere ud med glade amatører i projektet "Lightlens", som udspillede sig i bybilledet i Aarhus. Foto: Joel Chester Fildes
Udstillingen
Udstillingen "De Syv Dødssynder" udspillede sig på syv af regionens museer. Hvert af dem tog udgangspunkt i en synd. Som i Randers, hvor de to kunstnere Christian Lemmerz (foto) og Jenny Holzer udstillede med 'begær' som omdrejningspunkt. Den fælles satsning blev en succesoplevelse for de syv museer både fagligt og publikumsmæssigt og gav mod på et fortsat samarbejde efter 2017. Foto: Lars Rasborg
Kunstneren og sangeren Anohni var udpeget til 'artist in residence' i Aarhus i kulturhovedstadsåret, men udover en udstilling og en koncert, fyldte Anohni ikke så meget i 2017-programmet. Udstillingen
Kunstneren og sangeren Anohni var udpeget til 'artist in residence' i Aarhus i kulturhovedstadsåret, men udover en udstilling og en koncert, fyldte Anohni ikke så meget i 2017-programmet. Udstillingen "Future Feminism" blev lanceret sammen med Kembra Pfahler og Johanna Constantine fra New York. Foruden udstillingens 13 mantraer hugget i sten var workshops, debat og performance også en del af programmet. Anohni sluttede kulturhovedstadsåret af sammen med Aarhus Symfoniorkester og koret Concert Clemens til en anmelderrost koncert i Musikhuset. Det forlyder, at det var hendes måske sidste. Foto: Michael Svenningsen
6000 publikummer så med, da
6000 publikummer så med, da "Watermusic 017" havde urpremiere på den gamle industrihavn i Randers i september. "Mageløs iscenesættelse af et ordløst eventyr, hvor det lykkedes instruktør Kevin Finnan at skabe balance og brillians i det samlede lyd- og lysbillede", lød det i anmeldelsen. Sangerinden Oh Land havde skabt den iørefaldende musik, som ledsagede en spektakulær forestilling med store audiovisuelle udtryk. "Watermusic" var produceret af Randers Egnsteater som et af kulturhovedstadens Fuldmåneevents, og det faldt teaterleder Peter Westphael for brystet, at 'hovedstads-pressen' vurderede, at forestillingen ikke var noget for deres læsere. Foto: Søren Pagter
"Aarhus Fortæller" er noget af det, som bliver stående, når 2017 er ovre. Den indendørs udstilling i Den Gamle By er Aarhus' historie fortalt fra vikingetiden, da Aarhus blev skabt, og næsten op til i dag med størst vægt på det, der er tættest på. I udstillingen står blandt andet et meget stort lokomotiv, der oprindeligt er bygget på Frichs' Fabrikker i Aarhus og har kørt på havnen i byen. Dronning Margrethe var med ved åbningen. Fra påsken næste år viser hun sin garderobe i Møntmestergården i købstadmuseet. Foto: Axel Schütt
Aarhus Teater gentænkte Holbergs
Aarhus Teater gentænkte Holbergs "Erasmus Montanus" og lagde klassikeren i Christian Lollikes hænder. Forestillingen blev en kæmpesucces og var udsolgt hele spilleperioden. Reumert-komiteen kviterrede nogle måneder senere med tre af de store priser til forestillingen: Årets Teaterforestilling, Årets bedste scenedesign (ved Gehrt & Grarup) samt prisen for årets mandlige hovedrolle. Andreas Jebro havde i 2017 et travlt år. Han kunne opleves i hovedrollerne som Erasmus Montanus og Røde Orm ved Moesgaard. Foto: Emilia Therese
Slutningen på kulturhovedstadsåret blev markeret både på regionens vestkyst og østkyst. I Hvide Sande satte et fantasifuldt show punktum med fyrværkeri, fiskekuttere og korsang (foto). I Aarhus sluttede festen, hvor den begyndte - på havnen, hvor op mod 10.000 århusianere deltog. Den rytmiske musik, som ikke havde spillet en så stor rolle i 2017-programmet, blev mod årets slutning tilgodeset med over 75 gratiskoncerter i hele byen. Foto: Morten Stricker
Slutningen på kulturhovedstadsåret blev markeret både på regionens vestkyst og østkyst. I Hvide Sande satte et fantasifuldt show punktum med fyrværkeri, fiskekuttere og korsang (foto). I Aarhus sluttede festen, hvor den begyndte - på havnen, hvor op mod 10.000 århusianere deltog. Den rytmiske musik, som ikke havde spillet en så stor rolle i 2017-programmet, blev mod årets slutning tilgodeset med over 75 gratiskoncerter i hele byen. Foto: Morten Stricker
Kunstneren Katharina Grosses naturmaleri i Mindeparken i Aarhus vakte heftig omtale i ind-og udland. Værket var en del af
Kunstneren Katharina Grosses naturmaleri i Mindeparken i Aarhus vakte heftig omtale i ind-og udland. Værket var en del af "Aros Triennalen" "The Garden". Udstillingen, som foregik langs Aarhus Bugten og på adresser rundt om i byen, fik os til at tænke over vores omgang med naturen. Det, der ikke skulle være en provokation, blev det. Men der var intet giftigt i malingen, og der er i dag kun få synlige spor efter værket. "Aros Triennalen" vil fremover komme igen hvert tredje år. Foto: Annelene Petersen

        Historien fra vikingetid til fremtid rullede sig ud med Aarhus Domkirke som kæmpelærred.
Historien fra vikingetid til fremtid rullede sig ud med Aarhus Domkirke som kæmpelærred. "Aarhus Stories" blev skabt i et nyt samarbejde mellem Den Gamle By, Filmby Aarhus og musikeren DJ Static. Det var et godt forsøg på et meget vanskeligt lærred og gav historiefortællingen et nyt format. Foto: Kim Haugaard

        Tre af Susanne Biers film blev gentænkt som henholdsvis opera, musical og dans. Bier-trilogien var et godt og modigt forsøg, men lykkedes kun delvist. Operaen
Tre af Susanne Biers film blev gentænkt som henholdsvis opera, musical og dans. Bier-trilogien var et godt og modigt forsøg, men lykkedes kun delvist. Operaen "Brødre", som blev instrueret af Kasper Holten, og dansen "Elsker dig for evigt", som havde sangerinden Pernille Rosendahl med på scenen (foto), fik flotte anmeldelser. Et samlet anmelderkorps var til gengæld enige om, at Peter Langdals musical "Efter brylluppet" ikke fungerede. Derfor blev der tidligt skåret et kvarter af den tre timer lange forestilling, der bagefter blev vist på Betty Nansen Teatret i København. PR-foto

Kulturhovedstadsåret der gik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce